Jeg har et en-mandsfirma og overvejer at ansætte en, men jeg ved ikke hvad jeg skal medregne i timeprisen da jeg nu kun mig og det er derfor mere enkelt.
Altså. hvad skal jeg betale til hvem?
Jeg har pt. flg. på min liste:
Timeløn ATP (sats?) Arbejdsmarkedsbidrag: 8% (af hvad) Pension(af hvad) Ferie: 12,5% (af hvad og hvad med maks.)
Du skal regne med hans brutto løn, hvis han skal have 200 kr pr time det ganger du med 1,7 (tommelfingerregel) alså det vil koste dig 340 kr pr time at have ham ansat.
Så skal du have forsikring vistnok kr. 6.000 pr år.
Prøv at ring til dataløn - forklar dem at du er i proces med at ansætte en medarbejder og i tvivl om det praktiske herunder hvad der skal indgå. Mon ikke man kan få dem til sende beregningsforslag på samlet firma-udgift ved eksempelvis kr. 20.000 i månedsløn?. Bare et forslag :-)
I øvrigt - der er altså en del administration ift. indberetning, skyldig A-skat, indbetaling af feriepenge etc. så vil foreslå - hvis du vælger at gå videre med at ansætte en, at du rent faktisk også bruger dataløn eller lign. til at stå for det praktiske..
Danløn vil være ideelt i dit tilfælde, det er et rigtig godt, overskueligt og brugervenligt lønsystem. Der bliver automatisk indberettet alt der nu en gang skal indberettes (a-skat, atp, barsel, feriepenge etc etc), Og så koster det kun kr. 15 pr. lønkørsel :)
ja danløn er superlet - eneste lille hurdle er at du skal tilmeldes, printe deres nets tilslutning og ned og ha din bank til at skrive under og så skal den sendes ind til nets. Det er print og rigtig underskrift - og via bank, så ikke noget med nemID eller andet der Når du har lavet det lille arbejde, så er danløn superlet og du har også den fordel, at du kan få eksport af lønnnen til mange regnskabsprogrammer og ellers en liste der viser præcist på hvilke konti hvad skal bogføres + liste over hvornår hvad betales via banken
vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
mystisk - det har jeg altid skulle. Du skal jo undertegne en netsaftale så danløn kan overføre løn til dine medarbejdere og skat til skat, feriepenge osv. Det hedder en OS02 aftale med nets og når du er logget ind skal du kunne se - under kontoblad KONTO - dine oplysninger og lidt nede det jeg viser i billede her:
Det må man iøvrigt kalde en seriøs udløbsdato - det blir ikke mig der skal forny den
Denne tog jeg lige fra nettet:
Hvis du vil benytte Danløn, skal der først oprettes en aftale med Danløn og en OS02 aftale med NETS (tidligere PBS), denne NETS aftale skal godkendes af din bank og derefter sendes til NETS som så skal godkende den og videresende informationen til Danløn. Dette kan tage op til 14 dage. Dvs. at du skal sørge for i god tid at have disse ting på plads inden første lønudbetaling.
Så ja - jeg er temmelig sikker, du skal ha udprintet NETS aftale og ha den underskrevet af banken og så skal den ind til NETS (normale flinke banker sender den med fax til dem uden beregning)
vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER