Jeg håber der er en venlig sjæl der vil rådgive lidt om følgende: 1. Jeg er studerende og har, ved siden af noget studiearbejde. Arbejdet kan variere pr. måned både i timer og i arbejdssted. Jeg ved med sikkerhed at jeg det næste stykke tid ikke kommer op over 50.000 i omsætning/løn. Tanken er at jeg vil oprette en virksomhed der kan skrive fakturaer til dem der booker mig, men SKAL man have et CVR nummer og lade sig registrere eller kan man nøjes med at bruge sit CPR nummer på fakturaen? 2. Har den virksomhed jeg bliver booket af momsfradrag for min ydelse. (kok/tjener) kan en virksomhed overhovedet trække noget fra hvis jeg vælger at gøre det på denne måde. 3. Lad os antage at told/skat tropper op på en arbejdsplads jeg er booket ind til. Jeg er jo ikke ansat mere freelance, så skal jeg jo bevise at jeg på en måde har i sinde at betale b-skat af min ydelse. Er det her nok med et cpr nummer eller skal de bruge et CVR nummer. Jeg har ikke i sinde at blive taget for sort arbejde, da det vil påvirke min uddannelse og samtidig er ulovligt. Hvis disse svar er stillet og besvaret andetsteds undskylder jeg |
woosh:Jeg ved med sikkerhed at jeg det næste stykke tid ikke kommer op over 50.000 i omsætning/løn.
Tanken er at jeg vil oprette en virksomhed der kan skrive fakturaer til dem der booker mig, men SKAL man have et CVR nummer og lade sig registrere eller kan man nøjes med at bruge sit CPR nummer på fakturaen?
Ja du må gerne udskrive en faktura som CPR - Du skal jo være sten sikker på det med 50.000 kr i omsætning ikke bliver et problem. I virkeligheden kunne du som kok og tjener langt mere blive set som ansat af skat, og det vil sige at du skulle ha helt almindelig løn, timeløn eller løn per opgave med A-skat. En sidste mulighed - som det nu heller ikke lyder som, er B indkomst som indberettes som bidragspligtig B indkomst fra arbejdsgiveren. DU har ikke den store risiko ved at skrive faktura, men arbejdsgiveren vil nok hænge på din skat og en bod hvis du ikke selv indberetter korrekt og betaler, og når du indberetter, risikere arbejdsgiveren, at skat ser på hvorfor det mon lige ikke var løn og allerede indberettet, men det er som nævnt arbejdsgiveren der kan ha rod, og næppe dig
woosh:2.
Har den virksomhed jeg bliver booket af momsfradrag for min ydelse. (kok/tjener) kan en virksomhed overhovedet trække noget fra hvis jeg vælger at gøre det på denne måde.
Hvis virksomheden er momsregistreret så ja. Igen skal det så være som egentlig selvstændig og ikke erstatning for løn til en ansat - ud fra helt det samme som pt 1 - men ja - er de momsregistrerede kan de trække din moms fra hvis du også er
woosh:3.
Lad os antage at told/skat tropper op på en arbejdsplads jeg er booket ind til. Jeg er jo ikke ansat mere freelance, så skal jeg jo bevise at jeg på en måde har i sinde at betale b-skat af min ydelse. Er det her nok med et cpr nummer eller skal de bruge et CVR nummer. Jeg har ikke i sinde at blive taget for sort arbejde, da det vil påvirke min uddannelse og samtidig er ulovligt.
De får dit CPR og som nævnt indberetter de enten som timeløn eller samlet løn for en opgave/række opgaver og A-indkomst og så trækkes skatten automatisk, og er de bare lidt større, så bruger de sikkert et lønsystem og har superlet ved det.
Ellers - hvis de vil indberette som er mindre korrekt men nummeret mere korrekt end bare at gi dig fuld betaling uden skattetræk, så gør de det via deres lønsystem eller de logger på skat E-indkomst - opretter dig med dit CPR og indberetter beløbet som Bidragspligtig B indkomst gruppe 05
Betaler de bare hele fakturaen uden at indberette til skat, og det faktisk er løn, så kan de ha de problemer jeg tidligere har beskrevet.
Du skal absolut selv indberette det så, enten i udvidet selvangivelse - eller du får korrekt skat ved at opgive det i rubrik 12 og trække de direkte udgifter du måtte ha (hvis du selv skal medbringe noget) fra i rubrik 29 og dermed se det som en honorarindtægt, hvorved du betaler både skat og am bidrag korrekt - og du kan forskudsregistrere det som honorar i så fald også - men igen - bedst hvis arbejdsgiver indberetter korrekt
held og lykke med det
vh