Hej Abdul
Mit råd til dig ville være at tænke dig godt om før du kaster dig over en app. Jeg har selv brugt meget tid på at teste apps, og det er ikke altid givet godt ud. Lav hellere noget grundig research før du begynder at bruge app'en.
Før du kaster dig over en specifikt app, skal du måske overvejer nærmere, hvad du gerne vil have ud af den app du vælger.
Der findes mellem 300-400 apps, der kan det du efterspørger. Nogle af dem er gode som huskelister andre er decideret projektstyringsværktøjer. Derfor er det vigtigt, at være ret skarp på, hvad man søger. Man kommer hurtigt til at bruge alt sin tid på at teste apps, og det er ikke nødvendigvis hensigtsmæssigt.
Her er nogle af de punkter som jeg ville overvejer som kriterie for at vælge en app:
1. Formål: Er det simpel opgavestyring eller projekter som app'en skal håndtere?
2. Anvendelighed: Skal du kunne dele opgaver med andre. Er der andre funktioner som app'en skal have f.eks. mulighed for at printe etc. ?
3. Adgang: Skal du have adgang via mobil/PC/OX og IOS /Linux?
4. Platform: Hvilken styresystem er relevant for dig IOS/Androide/web/off-line?
5. Kompatibilitet: Skal du kunne synkronisere med andre apps herunder e-mail/kalender?
6. Design:Det er vigtigt at vælge et design man synes om, da det kan få dig til at bruge app'en mere
7. Sikkerhed: Hvor bliver dine informationer opbevaret og er det en sikker løsning
8. Langtidsholdbar: Hvis du vælger en etableret producent, er der større sandsynlighed for at app'en også bliver vedligeholdt i det lange løb
9. Pris: gratis/engangsbetaling/månedlig ydelse - hvad er du mest til og hvad er dit budget?
For mig ville alle ovenstående punkter være lige vigtige, og skal ikke ses som en prioriteret rækkefølge.
Her er nogle Apps som jeg kan anbefale:
til opgavelister
- Asana
- Omnifocus (den bruger jeg selv)
- Wunderlist
- Nozbe
- Opgaveliste i Gmail (skal tilpasses)
- Opgaveliste i Outlook (skal tilpasses)
til projektstyring
- Basecamp
- Insigtly
- Podio
Det er også vigtigt, at du er opmærksom på, at en app ikke kan stå alene. Hvis du ikke for styr på hvordan du tænker dvs. dine mentale modeler, og hvis du ikke opbygger de rette rutiner, så vil din app ikke være nok. Dit arbejdssystem vil ganske enkelt sande til uden de rette mentale modeler og rutiner, hvilket meget ofte er, når du rammer en spidsbelastningsperiode.
Outlook kan være et rigtigt godt sted at starte sin opgaveliste, hvis man har adgang til Outllook. Den kan det som de fleste har brug for, med mindre man har specielle ønsker. Det kræver dog, at du tilpasser Outlook lidt ellers er den ikke optimal at bruge som opgaveliste.
Jeg har udviklet en guide til, hvordan du kan tilpasse opgavelisten i Outlook. Du er velkommen til at skrive til mig, hvis det er noget du kan bruge, så sender jeg dig den gerne.
Jeg håber, at du finder den rette app for dig.
Mvh
Mark
mm@personligworkflow.com
www.personligworkflow.com