Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Jobtilbud som selvstændig

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 24. Jan 12
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 12:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Jeg har fået et jobtilbud som værtinde i en klinik, som laver skønhedsbehandlinger mv. Timelønnen er på 200 kr. i timen, 30 - 37 timer om ugen.

Jeg skal selv fakturere arbejdsgiver for mine timer hver måned. Så jeg skal nu oprettes med egen virksomhed og selv indberette skat (og moms går jeg ud fra).

Mine spørgsmål er nu:

Hvordan fakturerer jeg arbejdsgiver for moms?

Hvordan bærer jeg mig praktisk ad med at indberette skat og moms?

Hvilken branchekode er relevant for mig at oprette mig under?

På forhånd tak for hjælpen.

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 12:42
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Bella,

Man kan ikke lade sig registrere som selvstændig og så udføre arbejde på faktura, hvis arbejdet har karakter af at være et fast job. Som det ser ud i din beskrivelse, så ligner det mest af alt et fast job og så får du problemer med en række ting. Firmaet kan også få problemer med fagforening etc.

Du skal registreres med CVR og oprette dig som momspligtig hos SKAT. Der skal opkræves 25% moms på alle dine fakturaer, som du selvfølgelig skal afregne med SKAT hver måned.

Du skal føre regnskab og indberette skat og moms. Alt dette fortæller SKAT gerne om på dag- og aftenkurser/møder.

Branchekoden kan jeg ikke svare på.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47202
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:45

Tja - for det første er det formenlig ikke tilladt for skat at klinikken ikke ansætter dig som a-skatte løn medarbejder ud fra det du beskriver. Du har jo ikke en egentlig risiko eller andet der taler for selvstændig, og ejeren vil kunne få bod og hænge på en eventuel manglende skatte indbetaling fra dig.

Læs her ANSAT ELLER SELVSTÆNDIG og se ex linket fra skat og fra DFI som de to underlink der fortæller meget om det. Når det er sagt, ja så er det ikke et ukendt fænomen at arbejdsgivere søger at undgå ansatte med feriepenge og hvad ved jeg, selv om det er meget lettere end mange tror og selv om man jo bare kan fratrække feriepenge i selv aftalen så det samlet bliver det samme. Eneste problem er så opsigelse, da du sikkert ville blive set som funktionær

Når I så har bestemt, at gi pokker i det måske, ja så opretter du CVR på virk.dk du kan læse om det her i START AF VIRKSOMHED 

Derefter skal du jo føre regnskab efter årsregnskabsloven, fakture med moms og momsangive - afhængigt af omsætning månedligt eller kvartalvis og ud fra regnskabet udfylde udvidet selvangivelse som bliver din skat - og forskudsregistrere din indtægt som selvstændig ud fra de 200 kr x 37 timer x xx uger - som ca tal som du kan rette i forskud flere gange under året

Branchekode finder du her: http://www.virk.dk/integration/54469 som eksempel, men du kan skrive andre funktioner og finde den der passer bedst

Personligt synes jeg, som du forstår, at klinikken skull ansætte dig til 170 kr i timen og bruge danløn eller andet, til superlet administration og i starten er opsigelsen jo pytlille og klinikken slipper for at gøre noget mod skat og du får det meget lettere

Det skal siges, at jeg svarer ud fra job beskrivelsen som værtinde i skønhedsklinik som i høj grad lyder som ansat - men jo kan omfatte noget jeg ikke aner

Husk at melde til din a-kasse at du bliver selvstændig eller vælg en kasse for selvstændige som ex ASE - og vær klar over, at det kan være mere besværligt med evt dagpenge

vh

Tilmeldt 24. Jan 12
Skrevet kl. 13:33

Hej John.

Jeg undrer mig i sandhed selv over arbejdsforholdet, da det for mig at se tydeligt er et fast job, med faste arbejdstider, opgaver mv.

Jeg er rigtig glad for dit svar og vil argumentere overfor arbejdsgiver for at jeg ansættes i en fast stilling som timelønnet.

Mange tak for din tid til at svare mig.

Tilmeldt 24. Jan 12
Skrevet kl. 13:34

Mange tak for dit svar - det er en stor hjælp for mig.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)