Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opstart af I/S

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Valby
Tilmeldt 7. Apr 13
Indlæg ialt: 268
Fra  Trendday ApS Skrevet kl. 08:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er :-)

En ven og jeg har stærkt overvejet at starte et I/S. Vi ved at der er nogle ulemper, og fordele, ved denne virksomhedsform. Vi har derfor brugt meget tid på at søge på hvad de forskellige ulemper og fordele er.
Jeg er på SU, men min ven er ikke. Jeg har derfor været inde og søge på "virksomhedsordningen", hvilket jeg stadig ikke helt er afklaret med.
Udover det, har jeg hørt at det ville være bedst, hvis man havde en revisor og/eller en advokat inde over stiftelsen? 

Så mine spørgsmål er egentlig:

1. Hvad er de forskellige fordele og ulemper ved et I/S. (Skær ud i pap) (jeg ved allerede basis tingene, som personlig og soldarisk hæftelse)

2. Er det en mulighed og kan det betale sig, at komme på virksomhedsordningen, når det kun er mig der er på SU? Og hvad er en virksomhedsordning? (Igen skær ud i pap)

3. Ville i foreslå at have en revisor eller advokat inde over stiftelsen? Hvad er fordelene ved det?

Grunden til at vi spørg er, at vi ikke vil forhaste os, og lave noget vi kommer til at fortryde.

Mvh

Kasper 

Tilmeldt 9. Apr 13
Indlæg ialt: 44
Fra  Regnskabsfabrikanten Skrevet kl. 09:30
Hvor mange stjerner giver du? :

1: Personlig regi contra selskabsform. Find først ud af hvad risikoen er i jeres virksomhed, altså er der et reelt behov for at I kun hæfter begrænset? I/S er nemt at etablere og kræver ingen indskudskapital. Virksomhedesordningen tilhører ikke selve I/Set men er nogen hver enkelt interessent vælger om man vil anvende (dvs. på personniveau - du kan anvende virksomhedsordningen og den anden lade være). Stiftelse af ApS kræver pt. minimum 80.000 i kapital (kontant eller værdier) og er forbundet med flere omkostninger end et I/S.

Er I usikre på om I kommer til at tjene penge (overskud/underskud) og har I ikke et reelt behov for begrænset hæftelse så vil jeg anbefale I/S - her kan evt. underskud fratrækkes i anden personlig indkomst. Hvis I får underskud i ApS kan det modregnes i fremtidige overskud i ApS, og kommer disse ikke er de tabt. Dog er der mulighed for at noget af den tabte indskudskapital retur i form af "skattefradrag" ved salg/ophør af ApS.

Hvis man står i en situation hvor man skal lave generationsskifte, udskiftning af medejere, optagelse af nye ejere mv. så er klart en fordel at drive virksomheden i selskabsform (ApS).

2: Virksomhedsordningen er en ren skatteteknisk disponering af virksomhedsøkonomien. Groft sagt så kan virksomhedsordningen sammenlignes med at drive virksomhed i selskabsform - skattemæssigt. Der er samme fordele med beskatning (acontoskat) på 25% og fuld fradragsværdi af renteudgifter. Selve behandlingen af virksomhedsordningen vil jeg ikke beskrive, det er temmelig teknisk og der er mange hviser...

3: Selve oprettelsen af et I/S behøver I umiddelbart ikke end revisor til, det kan de fleste nemt selv gøre på virk.dk. Valg af virksomhedsordningen træffes hvert eneste år ved indsendelse af selvangivelsen. Principielt er det først der i har behov for revisor, men afhængig af jeres indtægtsforventninger til virksomheden er, mv. så kan det være klogt at have drøftet hvad "må" man når man gerne vil bruge virksomhedsordningen - fordi disponere man forkert i årets løb kan det få nogle utilsigtede skattemæssige konsekvenser.

 

 

Revision og regnskab til faste priser - www.regnskabsfabrikanten.dk

Fra Valby
Tilmeldt 7. Apr 13
Indlæg ialt: 268
Fra  Trendday ApS Skrevet kl. 12:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svaret Regnskabsfabrikanten :-)

Men du ville vælge ejerformen I/S hvis du????..... 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Eneste tilføjelse til regnskabsfabrikantens kloge ord skal være, at et I/S uden en ordentlig ejeraftale er som at sejle på en armeret sømine. Det gælder til en vis grad også et ApS med to ejere, så i alle fald: Skiv alle aftaler ned INDEN i starter og medens i er topvenner.

Hvem må købe for hvilke penge, disponere over bank, ansætte, indgå aftaler over xx.xxx kr og under xx.xxx kr - hvem har ansvar for regnskab, hvem har ansvar for xxxx, måske noget om arbejdstid hvis den skal være ens - og måske lige fordeling af overskud, eller anderledes fordeling.

Jo mere og klarere jo bedre og tilføj så en aftale om, hvordan den ene træder ud (skal aktiver sælges til den anden helt automatisk til aktuel værdi, så en udtræden fra EN skader den anden mindst muligt når den anden kører videre i personlig selskabsform med nyt CVR)

Held og lykke med det.

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Valby
Tilmeldt 7. Apr 13
Indlæg ialt: 268
Fra  Trendday ApS Skrevet kl. 12:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Cookie :-)

Mht. til aftaler, så har vi brugt meget tid på at skrive alle de aftaler vi er blevet enige om ned. Men ud fra de eksempler, du har skrevet i ovenstående, kan jeg godt se vi lige skal have lidt flere aftaler på plads :-)

Men igen.. Tak for svaret :-) Dejligt der er nogle erfarne gutter, som gider at bruge tid på nye iværksættere

Tilmeldt 9. Apr 13
Indlæg ialt: 44
Fra  Regnskabsfabrikanten Skrevet kl. 17:00
Hvor mange stjerner giver du? :

I hovedtræk så ville jeg vælge I/S såfremt indtjeningen er beskeden og måske lige frem usikker og såfremt der ikke er en betydelig risiko for at I kan få store erstatningssager.

Og meget rigtigt som Cookie skriver så er det vigtigt med nogle skriftlige aftale mellem ejerne. Det er når man er gode venner disse ting skal på plads. Jeg har set mange gange at alt er godt fra starten men pludselig opstår der uoverensstemmelser og man går hver til sit. Det er ikke for at male sort på vægen men det er desværre ofte virkeligheden.

Revision og regnskab til faste priser - www.regnskabsfabrikanten.dk

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:50
Hvor mange stjerner giver du? :

enig i I/S- Jeg lavede lige et blog indlæg om de forskellige selskabformer, sådan lidt kort fortalt, fordi der er en del spørgsmål om det pt. Du kan læse om VIRKSOMHEDSFORMER hvis du har kræfter Smile

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Valby
Tilmeldt 7. Apr 13
Indlæg ialt: 268
Fra  Trendday ApS Skrevet kl. 18:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for hjælpen begge to! :-)
Det har helt sikkert hjulpet os på vej, mod hvilken virksomhedsform vi vælger!

Mvh
Kasper 

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)