En kammerat og jeg sidder med tanker om at starte egen virksomhed.
Det første spørgsmål går på hvilken virksomhedsform vi skal vælge? Vi er som sagt to unge mænd, hvoraf den ene har fast arbejde og jeg selv studerer Erhvervsøkonomi og er derfor på SU.
Problemet er, at jeg ikke må have større indkomst end jeg har nu - da jeg så kommer til at betale SU'en tilbage.
Jeg har læst lidt omkring den såkaldte "virksomhedsordning" - hvor man betaler 25 % skat af overskuddet og sætter resten af overskuddet til opsparing i virksomheden?
Er dette en mulighed vi kan benytte sig af, og er der nogle der kan forklare mig hvordan det fungerer i praksis?
i skal nok ikke starte med at lave et A/S men eventuelt et I/S eller aps virksomhed. lyder spændende men husk at tænk stort når i går igang og gør det helhjertet.
En ven og jeg har er i gang med det samme.. Altså starte egen virksomhed. Vi har selv været inde og undersøge en masse, og skal faktisk have møde med en revisor i morgen, som kan fortælle os lidt mere om hvordan og hvorledes. Men vi har tænkt på, at starte som et I/S. Godt nok er det personlig hæftelse. Men hvis man har styr på økonomien, bliver der ingen problemer. Hvis du til gengæld starter Som et ApS, koster det 80.000 kr. i startindskud. Jeg har dog været inde og læse og høre om, at man kan købe et startet ApS for meget mindre. Her er fordelene, at hvis du går konkurs, så mister du ikke noget.
ChristianBS:
Jeg har læst lidt omkring den såkaldte "virksomhedsordning" - hvor man betaler 25 % skat af overskuddet og sætter resten af overskuddet til opsparing i virksomheden?
Det du har hørt om er selskabsskat. Jeg er næsten 100 % sikker på, at det kun er Aps og A/S som betaler selskabsskat. Hvis du som skrevet stifter et I/S, så skal du betale skat af overskudet. Dog kan du lade pengene blive som opsparing i virksomheden, og skal derfor ikke betale skat af noget, før du tager dem ud af virksomheden.
Snak evt. med en revisor om du kan købe et allerede kørende ApS for billige penge. Der står vist også noget her. http://www.let-selskab.dk/produkter/stiftelse-af-aps
1 Køb ikke et billigt eksisterende ApS. Dels vil det jo mangle den foroligtende kapital fra starten, dels kan der være masser af skeletter i skabet som man ikke kan garantere sig ud af. DON'T Her kan i læse om VSO - men brug den generelt kun hvis det er for SU eller fordi i betaler topskat eller har anden god årsag, den er lige mere kompliceret end bare at køre "almindelig" personlig virksomhed VIRSKOMHEDSSKATTEORDNINGEN FORKLARET
I skal enten investere 80000 i jer selv i et aps, 40 hver, hvis I skal ha det sammen, eller ha to personlige selskaber elller et I/S hvor I skal lave meget klare aftaler om driften og være klar over personlig solidarisk hæftelse betyder, at kreditor kan hente alt hos den ene af jer i første omgang
VSO kræver lidt hjælp men virker som selskab i forhold til acontoskat så længe i ikke hæver personligt, og beskytter i forhold til SU. Vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Man kan jo evt. få en revisor eller advokat til at se om der evt. er noget gæld osv. inden man køber et brugt ApS?
han kan kun se det som er korrekt bogført - ikke hvad der måtte være af skeletter i skabene - forpligtelser, aftaler osv så det er absolut farligt og noget de fleste fraråder. Det er dårligt sparede penge - der kan være advokater og revisorer som har FRISKE selskaber, skuffeselskaber, men de har jo fuld kapital normalt
Køber du et der ikke har, så har du ud over en klar risiko, også det problem, at du fra starten måske skal offentliggøre kapitalen tabt, iværksætte planer, ser ikke smukt ud i regnskaber OG hvis en kreditor kan sige, at du heller ikke havde kapitalberedskabet i orden, og alligevel købte ind hos ham og nu ikke kunne betale, så kan du personligt komme til at hæfte
Et kørende ApS skal man kun købe, hvis det er for at drive det videre og man er sikker på sælger.
vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER