Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skat - step by step fra start af

Side 2 ud af 3 (23 indlæg)
Fra Højbjerg
Tilmeldt 13. May 12
Indlæg ialt: 696
Fra  PhoneWear Skrevet kl. 07:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Fotografering er en hobby for mange, og man kan i sagens natur ikke trække alle kameraer fra i skat, fordi man sælger billeder for 50 kr.

En hobby virksomhed kan trække fra i det omfange kameraer er nødvendige for at tjene pengene = den må ikke ha underskud som fratrækkes i anden indtægt, Jeg synes du lyder som hobbevirksomhed - og tror dine kameraer andvendes både privat og til lidt billeder for penge.

Læs lidt mere her HOBBYVIRKSOMHED 

Når du bliver forvirret, skyldes det, at det ikke er spor simpelt - men læs og ring evt til skat og hør dem eller tag en revisor ind over

vh

Jeg arbejder dagligt med honorarmodtagere og regnskaber for disse (primært musikere og skuespillere), og snakkede med SKAT i sidste uge faktisk om samme 'problem' - en freelance fotograf. Trådstarter forventer ikke at tjene det store før 4 år ude i fremtiden. Og forventer at tjene små beløb i 2013. Det ville jeg klart, underbygget af samtalen med SKAT i sidste uge, kalde en honorarmodtager.

Her vil der være mulighed for at trække kamera fra, lys-udstyr, stativer og whatever der nu findes af udstyr. Sågar stole/bænke kunder sidder på eller lignende. Herefter kan man naturligvis diskutere privat andele. Købte trådstarter et kamera i 2009, som stadig bruges til jobs, så kan det også trækkes fra ved at føre afskrivningspuljen frem og afskrive 25% p.a.

Og hvis der er kørsel ud til kunder for at tage billeder, er der også fradrag for det.

Dermed ikke sagt, at trådstarter ikke kan betegnes som hobbyvirksomhed, det er naturligvis et valg, trådstarter skal gøre op med sig selv, om man vil betegnes som honorar eller selvstændig.

Rigtig god dag :)

Mvh.

Lars Thomsen

Find massere af billige iPhone og iPad covers på www.phonewear.dk

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47194
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:17

Lars Thomsen:
Dermed ikke sagt, at trådstarter ikke kan betegnes som hobbyvirksomhed, det er naturligvis et valg, trådstarter skal gøre op med sig selv, om man vil betegnes som honorar eller selvstændig.

Jeg er ikke nødvendigvis uenig. Om skat accepterer, at honorarmodtageren trækker hele udstyret fra ved jeg ikke (det bruges vel xx% privat men det har måske ikke betydning), men jeg ville som godt tro det, og jeg er ikke skygge af tvivl om du har ret hvad angår stole og kørsen til kunder -  MEN -

Vi er jo ude i lidt det samme skattemæssigt, da honorarmodtageren vel heller ikke kan trække mere fra end han tjener - da underskud ved en honoratype ikke kan fradrages i anden indkomst - så skattemæssigt ender han ret ens - ikke fratrække mere end han tjener i alle fald - enig?

(spørger ikke frækt Smile men fordi jeg skam også lærer hele tiden og du har talt med skat)

venligst

Fra Højbjerg
Tilmeldt 13. May 12
Fra  PhoneWear Skrevet kl. 18:56

Cookie:

Jeg er ikke nødvendigvis uenig. Om skat accepterer, at honorarmodtageren trækker hele udstyret fra ved jeg ikke (det bruges vel xx% privat men det har måske ikke betydning), men jeg ville som godt tro det, og jeg er ikke skygge af tvivl om du har ret hvad angår stole og kørsen til kunder

Det gør de. Man skal naturligvis altid forholde sig til sandheden, så hvis noget udstyr også bruges privat, jamen så deler man op :)

Cookie:
Vi er jo ude i lidt det samme skattemæssigt, da honorarmodtageren vel heller ikke kan trække mere fra end han tjener - da underskud ved en honoratype ikke kan fradrages i anden indkomst - så skattemæssigt ender han ret ens - ikke fratrække mere end han tjener i alle fald - enig?

Det er rigtigt - men så kort er historien nu ikke. Som honorarmodtager må man gerne opbygge en afskrivningspulje med småanskaffelser/udstyr/lignende - altså 'faste' ting, der ikke bruges, men ligesom forbliver, hvis du forstår. Så har man et år indtægter for 100.000 kr. efter AM-bidrag, og udgifter for 150.000 kr. (heraf 75.000 kr. småanskaffelser/lignende), så kan man afskrive de 25.000 kr. med det samme i året (hvis de selvfølgelig er under 12.300 kr.), og resten kan man smide i en afskrivningspulje, og året efter afskrive 25% deraf. Og så videre med de efterfølgende år. På den måde mister man altså ikke sine fradrag, men fører dem videre til de efterfølgende år :)

Mvh.

Lars Thomsen

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:02

Enig i den med puljen også - bare skal man så huske den der opdeling. Jeg kender bands som fik bøvl med at afskrive ex dyre guitarer og forstærkere helt ud mod indtægten over et par år, og derefter være de lykkelige ejere af helt afskrevne vintage les Poul - med forstærkere og hele baladen - men ja - det er jo opdelingen i privat og selskabsbrug - der vel så kommer ind - og så har vi før herinde haft diskussion hvor der ikke var total enighed i, hvordan skat så på f.eks. kamera og en række objektiver og udstyr - om de skulle regnes som afhængige af hinanden og lægges sammen til over straksafskrivning - hvor der vist var en der havde fået dom for, at det skulle de i ganske høj grad, selv om de var købt helt individuelt - så duede en linse ikke uden kameraet - osv. Nå jeg husker ikke helt hvordan den endte, kun at det ikke var helt ligetil HVIS skat gik ind og så på tingene

Jeg tror vi er helt enige men skulle måske nævne forskellen også til hvis man drev i fuld selskabsform, med moms fradrag - hvor tingene skal købes ud direkte. hvis man slutter.

Tilmeldt 24. Apr 13
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 16:43

Jeg er en smule mere forvirret nu :D

Hvis nu, jeg intet trækker fra, men blot opgiver alt, jeg får ind, og så laver kvitteringer til kunden og mig selv. Så jeg betaler skat af alt jeg får ind, så kan det ikke gå galt, vel?

Fra Højbjerg
Tilmeldt 13. May 12
Fra  PhoneWear Skrevet kl. 17:29

Korrekt. Men ikke at udnytte sine fradrag vil da være at snyde dig selv :)

Mvh.

Lars Thomsen

Tilmeldt 24. Apr 13
Skrevet kl. 17:37

Ja, jeg kan godt se det. Men jeg kan mærke, at jeg bliver totalt forvirret og kan ikke finde hoved og hale i noget som helst :) Så af frygt for at gøre noget forkert.... ;)

Fra Højbjerg
Tilmeldt 13. May 12
Fra  PhoneWear Skrevet kl. 17:55

Du kan jo samle en bunke med alle dine fradrag - eller dem, du tænker, du kan trække fra (alt der er relevant for din indtægt som freelance fotograf). Når året så er omme, og du har samlet en god stak kvitteringer, kan du sende dem afsted til enten mig, en revisor eller en anden med viden på området, og få vedkommende til at gå bilagene igennem. På den måde skal du ikke være bange for noget :)

Jeg har flere gange fået en stor skraldepose fyldt med kvitteringer fra et par musikere, som har lagt alt fra sig og bare overlader det til mig/min chef. De har ikke spor forstand på det, og vil ikke bruge deres tid på det eller på at bekymre sig om det, så de lægger det helt fra sig, men får stadig det maksimale ud af situationen pga. vores arbejde :)

Mvh.

Lars Thomsen

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:06

God ide at sende skidtet til en der kender de lidt specielle regler, og som så også vil være forsigtig med, at du ikke får trukket mere fra end det de godkender, men heller ikke mindre. Det vil givet være et mindre beløb værd. 

Du kan så bare forskudsopgøre sådan lidt det du mener at tjene minus lidt til materialer - så du ikke får skattechock - men hellere skattecheck Smile

Tilmeldt 24. Apr 13
Skrevet kl. 21:50

Lars Thomsen:

Du kan jo samle en bunke med alle dine fradrag - eller dem, du tænker, du kan trække fra (alt der er relevant for din indtægt som freelance fotograf). Når året så er omme, og du har samlet en god stak kvitteringer, kan du sende dem afsted til enten mig, en revisor eller en anden med viden på området, og få vedkommende til at gå bilagene igennem. På den måde skal du ikke være bange for noget :)

Jeg har flere gange fået en stor skraldepose fyldt med kvitteringer fra et par musikere, som har lagt alt fra sig og bare overlader det til mig/min chef. De har ikke spor forstand på det, og vil ikke bruge deres tid på det eller på at bekymre sig om det, så de lægger det helt fra sig, men får stadig det maksimale ud af situationen pga. vores arbejde :)

Mvh.

Lars Thomsen

Tusinde tak for al din hjælp. Har du i øvrigt set min sidste PB?

Er det rigtigt forstået, at indtægten først skal indberettes til Skat i december? Så jeg fx kunne tjene 1000 kr i maj måned, 200 kr i juni, 300 kr i august mv, men først skal opgive det hele til december? (og hvordan gør man helt præcist det?)

Undskyld, at I får alle mine dumme spørgsmål :)

Side 2 ud af 3 (23 indlæg)