Jeg arbejder dagligt med honorarmodtagere og regnskaber for disse (primært musikere og skuespillere), og snakkede med SKAT i sidste uge faktisk om samme 'problem' - en freelance fotograf. Trådstarter forventer ikke at tjene det store før 4 år ude i fremtiden. Og forventer at tjene små beløb i 2013. Det ville jeg klart, underbygget af samtalen med SKAT i sidste uge, kalde en honorarmodtager. Her vil der være mulighed for at trække kamera fra, lys-udstyr, stativer og whatever der nu findes af udstyr. Sågar stole/bænke kunder sidder på eller lignende. Herefter kan man naturligvis diskutere privat andele. Købte trådstarter et kamera i 2009, som stadig bruges til jobs, så kan det også trækkes fra ved at føre afskrivningspuljen frem og afskrive 25% p.a. Og hvis der er kørsel ud til kunder for at tage billeder, er der også fradrag for det. Dermed ikke sagt, at trådstarter ikke kan betegnes som hobbyvirksomhed, det er naturligvis et valg, trådstarter skal gøre op med sig selv, om man vil betegnes som honorar eller selvstændig. Rigtig god dag :) Mvh. Lars Thomsen |
Lars Thomsen:Dermed ikke sagt, at trådstarter ikke kan betegnes som hobbyvirksomhed, det er naturligvis et valg, trådstarter skal gøre op med sig selv, om man vil betegnes som honorar eller selvstændig.
Jeg er ikke nødvendigvis uenig. Om skat accepterer, at honorarmodtageren trækker hele udstyret fra ved jeg ikke (det bruges vel xx% privat men det har måske ikke betydning), men jeg ville som godt tro det, og jeg er ikke skygge af tvivl om du har ret hvad angår stole og kørsen til kunder - MEN -
Vi er jo ude i lidt det samme skattemæssigt, da honorarmodtageren vel heller ikke kan trække mere fra end han tjener - da underskud ved en honoratype ikke kan fradrages i anden indkomst - så skattemæssigt ender han ret ens - ikke fratrække mere end han tjener i alle fald - enig?
(spørger ikke frækt men fordi jeg skam også lærer hele tiden og du har talt med skat)
venligst