Til gengæld er det desktop hardware der bliver brugt. Og deres support er ikke ret hurtige til at svare. Jeg ville ikke vælge det firma - bl.a. også fordi der har været nogle sager, hvor de har været ret langsomme til at skifte diske, eller pure nægtede det selvom kunden kunne bevise at han havde haft nogle S.M.A.R.T errors, som skyldtes disken. Men nej, de skal åbenbart dø helt først, så det kræver mere nedetid p et potientelt ubelejigt tidspunkt.
Vås, for at sige det lige ud. Jeg har adskillige servere hos Hetzner og har nogle gange efterhånden haft døde harddiske. Jeg besidder evnen til at dokumentere, at mine diske har været gået i stykker og jeg har aldrig haft et eneste problem med at få Hetzner til:
- Udskifte disken i et af mig bestemt tidsrum samme dag
- Acceptere hardwarefejl
Hvis ens verden brager sammen fordi en disk dør, så har man ikke opsat sit system ordentligt. Diske er det hardware der dør aller mest, at køre uden spejling er direkte dumt.
Man kan også sagtens få tingene til at køre med desktop hardware. Der hvor man ser forskellen er dog på hvor stabilt udstyret er. Servere er bergenet til at stå tændt 24/7, mens desktop hardware typisk bliver brugt indenfor en tidsramme på x antal timer, bliver slukket, og tændt igen.
Til privae formål er Hetzner sikkert fint, men hvis man skal drive game server firm vil det være et probem hvis der er for meget nedetid pga. noget hardware der er beregnet til andet formål.
Problemet med desktop hardware er meget sjældent CPU. Naturligvis er der nogle arkitekturforskelle, men til Minecrafthosting så er det ret ligegyldigt. Der er ikke ECC på RAM - men er det et problem, når man skal lave minecraft hosting? Nej. Hvis man har f.eks. 2 fysiske maskiner til Minecraft hosting, så kan man lige synkronisere konfigurationen til Minecraft serverne eksempelvis hvert kvarter og så kan man virkelig hurtigt få det op at støde igen på en anden maskine.