Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

SU+freelance+virksomhed - skat og fradrag

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 23. Sep 11
Indlæg ialt: 49
Fra  Brisingi Magneter Skrevet kl. 19:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa,

min kone er på SU, hun arbejder som freelancer og hun skal til at starte en webbutik op. Jeg vil gerne høre, om der er nogen der har et forslag til hvordan hun bedst mulig håndterer skat, moms, fradrag og det der?

Freelance:

Det jeg forestiller mig er at hendes freelance indkomst registreret som personlig indkomst. Det der hedder "indkomst fra privat dagpleje mv." på forskudsopgørelsen. Så betaler hun de 10 girokort om året fra skat. Hendes indkomst som freelancer er tilpas lav at hendes SU ikke er i fare.
Som freelancer overfører hendes arbejdsgiver blot nogle penge en gang imellem. Men hun har selv udgifter til andre freelancere og diverse udgifter til materiel. Det vil hun naturligvis helst ikke betale skat af.  -> Kan det undgås i dette setup?

Webbutik:

Webbutikken forestiller jeg mig at hun kører som en selvstændig virksomhed med CVR og separat bankkonti. Denne indtjening og eventuel overskud skal helst ikke påvirke hendes SU. Hun er indforstået med, at hun ikke kan trække et eventuelt overskud ud af virksomheden før hun er færdig med at studere. -> Er en virksomhed den rette løsning for hende? -> Kan hun eventuelt drage fordel af virksomhedsordningen?

På forhånd tak for jeres hjælp:)

Tilmeldt 23. Sep 11
Fra  Brisingi Magneter Skrevet kl. 16:44

Jeg vil stadig sætte stor pris på, hvis er er en der har viden på området og kan guide os til hvad der er bedst at gøre.

Tilmeldt 27. Apr 07
Indlæg ialt: 6988
Fra  MobilTjek Skrevet kl. 16:51

Hvis kun forventer at omsætte for mere end 50.000 kr. over en periode på 12 løbende måneder, så SKAL hun momsregistreres, det giver også den fordel, at hun kan trække momsen fra på de varer hun køber.

Med hensyn til SU, så tag et kig på virksomhedsordningen: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1648473

Sammenlign mobilpriser med eller uden abonnement

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47194
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:17

Du kan også læse her om VIRKSOMHEDSSKATTEORDINGEN   Hun kan godt ha freelance med B skat og samtdigt drive virksomhed under VSO. Omvendte betyder hendes freelance indtægt måske at SU bliver lille under alle omstændigheder så.

vh 

Tilmeldt 23. Sep 11
Fra  Brisingi Magneter Skrevet kl. 23:15

Tak for jeres svar. Jeg har også tænkt på om det et muligt for hende at samle hendes freelance arbejder OG webbutik under én og samme virksomhed? Ellers skal det holdes separat?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47194
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:33

det kan samles hvis det er drevet som virksomhed med risiko og ikke bare lønarbejde. Hun vil dog skulle fakturere moms, og jeg husker så ikke nu, om det var noget børnepasning for private, for så er det jo ikke en fordel for betalerne

vh

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)