Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skattemæssigt årsregnskab?

Side 2 ud af 2 (17 indlæg)
Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 13:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Rasmus1984:
Men når man har regnskab med til banker og andre interesseret, så er det driftsregnskabet man bruger ikke?

De fleste banker vil normalt se hele balancen og årsregnskabet, idet de følgelig også vil se dine aktiver og passer, og heraf virksomhedens egenkapital.

Tonny

Tilmeldt 17. Apr 13
Indlæg ialt: 45
Skrevet kl. 13:54

Okay, jeg er ret sikker på jeg forstår, dog er jeg ikke sikker på hvordan du er kommet frem til de 975?

Mit regnestykke med repræsentation vil se sådeles ud:

1000 inkl. moms

moms ved repræsentation vil da udgøre 6,25%

Dvs. der er 1000*0,0625 = 62,50 kr til købsmoms.

Resten (1000-62,50 = 937,50) er i driften.

Når jeg så skal korrigere til det skattemæssige regnskab, så må jeg kun medtage 25% af de 937,50 kr. i regnskabet. Dvs. der i det skattemæssige regnskab kun er fradrag for 937,50*0,25 = 234,38 kr, og dermed blive mit overskud større, eller underskud mindre i det skattemæssige regnskab.

Så ser jeg lige endnu en problemstilling. Når jeg laver denne korrektion, så vil det mindre overskud jo også være mindre når det kommer over i egenkapitalen, som dermed gør passiverne mindre, og så stemmer de vel ikke med aktiverne?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46625
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:40
De 975 koriigerede jeg til 950, sidder på iphone og regnede ikke
De 6,25 er 25% af 25 og bruges teknisk af programmet. De 6,25 som moms tillæg svarer i 5% ned, helt som det er 25% op der svarer til 20% den anden vej

Den samlede moms af et salg på 1000 udgør 200 og 25% af det i momsfradrag er 50 kr. Tilbage af de 1000 kr er 950 som er fradrag i drift og af dem skal du ha 75% ind igen i korrektion til skat
Det skattemæsige har intet med driftsregnskab og intet med passiver og aktiver at gøre, det er derfor du lægger det slutresultatet = driftsresultat plus korrektioner er skattemæssigt resultat, ingen påvirkning af status som kun er i drift
Venlig hilsen

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 17. Apr 13
Skrevet kl. 15:54

Hmm.. så det jeg ser er at de 6,25% som programmet bruger ikke er helt korrekt? Skal jeg så også korrigere for det?

Nu siger du det ikke påvirker balancen. Men er det fordi at årets resultat jeg finder frem til efter korrektioner, det behøver så ikke være lig det som figurerer i egenkapitalen som jo er årets resultat fra driftsregnskabet?

Når der opstilles det skattemæssige regnskab, skal jeg så bare opstille det driftsmæssige, og så bare under årets resultat skrive minus det der nu udgør forskellen mellem de to, og så er det det? Eller skal jeg ned på hver enkelt post i mine specifikationer og rette det der?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:20

Jo men du må sætte dig med en revisor. De 6,25% er helt korrekt hvis det er 25% af momsen der er til fradrag. Moms regner man jo + 25% når man lægger på og minus 20% når man fjerner moms. 800 kr + moms ' 25% = 1000 kr. !000 kr - moms 20% = 800 kr igen

Samme med de 6,25% som er 25% af 25% repræsentations moms og dit program regner givet korrekt så hvis du indlægger 1000 kr med moms under en konto med repræsentationsmoms, så regner det moms som 50 kr. Det er fordi programmet regner med ´moms på 25% som udgang.

De 6,25% kan du regne om helt som du regner fra 25% og ned til 20% - så blir 6,25% til 5% af sig selv.

Momsen af 1000 kr ER 200 kr når den er inkluderet og 25% af det ER 50 kr - og det regner dit program garanteret. Tilbage er 950 kr som dit program har som driftsudgift og din drift og den balance er helt OK og du har et slut resultat på xxx kr

Nu taqer de så det som står som resultat i economic og laver en MANUELT skattekorrektion på 75% af alt der står på din repræsentationskonto og 100% af hvad der står på gaver og alle andre konti der skal korrigeres, og så får du et plus tal, som du manuelt lægger til driftsresultatet og har det skattemæssige

Sæt dig et par timer med en revisor, det er ikke så kompliceret, men du skaffer dig en skidt start selv om du prøver så hårdt, da der kan være mange andre regler

vh

Tilmeldt 17. Apr 13
Skrevet kl. 20:18

Jeg kan godt se hvad du mener med momsen, jeg har vist lige haft hovedet lidt oppe hvor solen sjældent skinner, selvfølgelig er det 50 kr. Og det giver e-conomic også. Sjovt nok skriver de på momskoden at den beregner 5,26% som måske kan ses af billedet herunder og ikke 5% lige ud, men den regner det rigtigt når man bogfører ;)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:20

ja det er fordi den regner % af % - den modsatte vej, men heldigvis rigtigt, du vil også se en sjov procent ved hotel moms o.l.

vh

Side 2 ud af 2 (17 indlæg)