Jeg er dog lidt nysgerrig omkring den yderligere proces. Er småsagsprocessen igangsat, eller har I blot truet om det såfremt de ikke betaler?
Såfremt i fald den er sat i gang, var det så en ukompliceret proces, eller fik I advokat til at hjælpe?
Sagerne er igang, men 2 af parterne fik 14 dages udsættelse på grund af påsken. Tilbuddet om forlig er også sendt til retten. Vi har fået Halfdan Timm til at hjælpe os.
@Morten - Det var ikke meget vi skulle runde ned og småsagerne går typisk hurtigere end en almindelig retsag.
Sådanne sager her, er med den rette dokumentation, ret simple og ik særlig tidskrævende for en advokat. Så omkostningerne til denne er relativt begrænset
Uha - 50.000 kr. og en advokat! Bliver der overhovedet nogle penge tilbage???
@Morten - Det var ikke meget vi skulle runde ned og småsagerne går typisk hurtigere end en almindelig retsag.
Okay det lød bare som om, at I havde rundet meget ned, for at nå under grænsen...
Troels:
Ok. Så lige en enkelt gang til for prins Knud...
1. I udsender faktura for uretmæssig brug af tekst med fx 8 dages frist.
2. De betaler ikke. I udsender en rykker med rykkergebyr, samt information om at manglende betaling igangsætter småsagsprocessen.
3. De betaler stadig ikke, og I går herefter rettens vej.
Korrekt forstået?
Vi gør følgende.
Sender krænker en mail/et opkald, og vedkommende har 24 timer til at fjerne teksten. Ved store krænkelser ryger sagen direkte videre til advokaten... Alt det der med at sende rykkere mm, det kan blive en ret dyr og tidskrævende proces, og hvorfor skal det være det, når det er andre, som har fucked up?
Sådanne sager her, er med den rette dokumentation, ret simple og ik særlig tidskrævende for en advokat. Så omkostningerne til denne er relativt begrænset
Det kan godt være, at det er mig, som er lidt langsom, men jeg forstår ik lige sammenhængen mellem min citerede tekst, og det du skriver?
Det kan godt være, at det er mig, som er lidt langsom, men jeg forstår ik lige sammenhængen mellem min citerede tekst, og det du skriver?
Det er vist noget med dyre advokatsalærer, der ikke står mål med erstatningen
Det kan de, advokatsalærerne, meget hurtigt gøre - og netop derfor vil modparten i en større sag oftest blive tilpligtet også at betale modstanderens sagsomkostninger (altså hans eller hendes advokatregning). Man kan hurtigt risikere at tabe på mere end ét felt.
Det smarte ved småsager er dog, at det ikke behøver at koste mere end 500 kr. i retsafgift på sag, men det kan stadig dække op til 50.000 kroner. For langt de flestes vedkommende vil det være helt perfekt, når det gælder sager om brud på ophavsretsloven. Også naturligvis fordi det går en del hurtigere (med mindre modparten skal på påskeferie ;-) ).