Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Har jeg forstået det hele rigtigt?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Vejen
Tilmeldt 9. Nov 12
Indlæg ialt: 41
Fra  Haur.dk Webdesign - Priser hvor alle kan være med! Skrevet kl. 09:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino!

Kort resumé:

Jeg har startet en virksomhed, og skal til og investere penge i den. Jeg har sparet 30.000 kr. op privat, og vil indskyde pengene i virksomheden (det kommer til at stå i bogføringen at jeg som privatperson investerer 30.000 i virksomheden). Derudover skal jeg bruge et kamera, samt en masse andet udstyr, som gerne skulle trækkes fra. Jeg har fået mit CVR nummer, og har haft de første par salg, hvor jeg selvfølgelig har lavet en regning, og lagt moms på.

Så i forbindelse med det hele, så har jeg nogle forskellige spørgsmål, fordi jeg har researchet lidt og er i tvivl om jeg har forstået det hele rigtigt. Håber der er nogle der vil hjælpe :-)

Når jeg indskyder penge i virksomheden (30.000 kr) til investering af udstyr, materialer, artikler osv. Er det så penge, jeg på et tidspunkt kan tilbagebetale mig selv? Når virksomheden har et overskud på 30.000 efter moms er betalt, så er det reelt penge, jeg kan tilbagebetale mig selv, som privatperson uden at der skal trækkes skat af det?

Jeg tænker, at det går ud på det samme, om det er banken jeg tilbagebetaler, eller mig selv som privatperson?

Når jeg skal bestille udstyr osv. Så køber jeg det i virksomhedens navn, og sørger for at MOMS fremgår tydeligt af fakturaen.

Men nu er jeg så i tvivl, fordi jeg har allerede noget salgsmoms liggende på min firmakonto, som jeg ikke har indberettet endnu (skal jeg d. 13.05).

Hvis vi nu laver et regnestykke:

25% MOMS AF VARER SOLGT (solgt for 20.000,-): 5.000,- (resterende 15.000 går ind til virksomhedens konto)

KØB AF KAMERA: 25.000 kr - 25% moms = 18.750,- = 6.250,- kr i moms.

Så efter jeg har betalt 25.000 kr for kameraet, og indberettet købet, så vil jeg efter noget tid få 6.250 kr. tilbage fra SKAT ikke sandt? Som så er min KØBSMOMS jeg får tilbage.

Men når året er omme, så skal jeg vel betale en difference? lad os antage tallene ovenfor:

5.000 (salgsmoms) - 6.250,- (købsmoms) = 1.250,- moms jeg skal betale TILBAGE til skat?

Jeg håber jeg har forstået det rigtigt, eller måske er på vej der hen af - Ellers vil jeg rigtig gerne have svar på det rigtige :)

På forhånd tak!

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:27

#1 Jeg er ikke helt sikker, men jeg mener ikke at du kan trække penge ud af firmaet uden at betale skat af det.

#2 Du roder lidt rundt med tal og procentregning, og har misforstået afregningsperioden for moms. Købs- og salgsmoms indberettes i og for samme periode (som kan være månedsvis, kvartalsvis, halvårligt - afhængig af din omsætning). Eksempel på 1. kvartal:

Salg: 20.000 kr., hvor moms udgør 4.000 kr. (16.000 kr. ex moms)

Køb 25.000 kr., hvor moms udgør 5.000 kr. (20.000 kr ex moms)

Du har altså 4.000 kr. salgsmoms og 5.000 kr. købsmoms. Det indberetter du til SKAT, og får herefter 1.000 kr. tilbage, da din købsmoms er højere end din salgsmoms.

Husk, at når du laver omvendt beregning skal du gange med 0,2 for at finde momsen, eller 0,8 for at finde beløbet ex moms.

Hvis det stadig ikke er helt klart, må du bede om lidt uddybning :-)

/Jeppe

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 16:10

Kristoffer Hauervig Frederiksen - Haur.dk:

Når jeg indskyder penge i virksomheden (30.000 kr) til investering af udstyr, materialer, artikler osv. Er det så penge, jeg på et tidspunkt kan tilbagebetale mig selv? Når virksomheden har et overskud på 30.000 efter moms er betalt, så er det reelt penge, jeg kan tilbagebetale mig selv, som privatperson uden at der skal trækkes skat af det?

Ja, det kan du. Det er jo ikke en del af overskuddet, men kun en finansiering. Så når pengene er der, trækker du dem bare ud igen. Der må være en konto i din kontoplan, du kan bruge, både når du sætter pengene ind og når du trækker dem ud igen.

Tilmeldt 20. Jul 08
Indlæg ialt: 225
Skrevet kl. 16:17

Det lyder som om, at det er en enkeltmandsvirksomhed, du har startet. Så kan du gøre med pengene, lige som du har lyst til. En opdeling af pengene i firmaets penge og dine private penge kan være praktisk rent bogholderimæssigt, men har ingen skattemæssig betydning. Når året er omme, gøres overskudet op, og det skal du betale skat af - underordnet om du har ladet overskuddet blive stående på firmakontoen, eller om du har hævet dem.

Beskyt dig og din familie mod jordstråler, elektrosmog og radon - se hvordan på www.basishelse.dk

Tilmeldt 19. Oct 08
Skrevet kl. 16:34

Gongra:
Det lyder som om, at det er en enkeltmandsvirksomhed, du har startet. Så kan du gøre med pengene, lige som du har lyst til. En opdeling af pengene i firmaets penge og dine private penge kan være praktisk rent bogholderimæssigt, men har ingen skattemæssig betydning. Når året er omme, gøres overskudet op, og det skal du betale skat af - underordnet om du har ladet overskuddet blive stående på firmakontoen, eller om du har hævet dem.

Helt enig. Men bare for god ordens skyld: Private indskud, (som man evt. trækker ud igen), skal man selvfølgelig ikke betale skat af. De penge er jo beskattet, da man i sin tid tjente dem. De tæller ikke med i overskuddet.

I en enkeltmandsvirksomhed udregnes overskud ved at trække udgifter fra indtægter. Og det uanset om man har hævet nogle af pengene eller alle pengene. - Eller om man har ladet dem allesammen stå på kontoen.

Hvis man vil bruge virksomhedsordingen, er det vigtigt, at have en særskilt konto. Men jeg mener nu, det er en god hjælp uanset. Det giver et bedre overblik.

Fra Vejen
Tilmeldt 9. Nov 12
Indlæg ialt: 41
Fra  Haur.dk Webdesign - Priser hvor alle kan være med! Skrevet kl. 11:38

Jeppe Tue Ishøy:

#2 Du roder lidt rundt med tal og procentregning, og har misforstået afregningsperioden for moms. Købs- og salgsmoms indberettes i og for samme periode (som kan være månedsvis, kvartalsvis, halvårligt - afhængig af din omsætning). Eksempel på 1. kvartal:

Salg: 20.000 kr., hvor moms udgør 4.000 kr. (16.000 kr. ex moms)

Køb 25.000 kr., hvor moms udgør 5.000 kr. (20.000 kr ex moms)

Du har altså 4.000 kr. salgsmoms og 5.000 kr. købsmoms. Det indberetter du til SKAT, og får herefter 1.000 kr. tilbage, da din købsmoms er højere end din salgsmoms.

Husk, at når du laver omvendt beregning skal du gange med 0,2 for at finde momsen, eller 0,8 for at finde beløbet ex moms.

Hvis det stadig ikke er helt klart, må du bede om lidt uddybning :-)

Det kunne godt være jeg skulle have en uddybning :)

Hvis jeg sælger en varer for 1.000,- så skal der ligges 25% moms til, DVS kunden skal betale 1.250,-

Hvis jeg køber en varer for 1.250,- plus moms, så siger jeg bare 1.250,- * 0,8 = 1.000 kr - hvilket er det beløb jeg skal betale uden moms.

Hvis jeg så vil finde ud af hvor meget momsen er af beløbet 1.250,- * 0,2 = 250,-

Korrekt?

Birte Andersen:
Ja, det kan du. Det er jo ikke en del af overskuddet, men kun en finansiering. Så når pengene er der, trækker du dem bare ud igen. Der må være en konto i din kontoplan, du kan bruge, både når du sætter pengene ind og når du trækker dem ud igen.

Det lyder godt! Det var nemlig også det jeg satstede på, fordi alt andet ville være underligt, hvis jeg skulle til og betale skat af min opsparing igen.

Gongra:
Det lyder som om, at det er en enkeltmandsvirksomhed, du har startet. Så kan du gøre med pengene, lige som du har lyst til. En opdeling af pengene i firmaets penge og dine private penge kan være praktisk rent bogholderimæssigt, men har ingen skattemæssig betydning. Når året er omme, gøres overskudet op, og det skal du betale skat af - underordnet om du har ladet overskuddet blive stående på firmakontoen, eller om du har hævet dem.

Det har du helt ret i, at jeg har. Jeg startede en enkeltmandsvirksomhed.

Birte Andersen:
Hvis man vil bruge virksomhedsordingen, er det vigtigt, at have en særskilt konto. Men jeg mener nu, det er en god hjælp uanset. Det giver et bedre overblik.

Jeg har flere forskellige konti, en til private økonomien, og en til virksomheds økonomien. Det er en stor hjælp ja!

Tilmeldt 19. Oct 08
Skrevet kl. 15:58

Kristoffer Hauervig Frederiksen - Haur.dk:

Hvis jeg sælger en varer for 1.000,- så skal der ligges 25% moms til, DVS kunden skal betale 1.250,-

Hvis jeg køber en varer for 1.250,- plus moms, så siger jeg bare 1.250,- * 0,8 = 1.000 kr - hvilket er det beløb jeg skal betale uden moms.

Hvis jeg så vil finde ud af hvor meget momsen er af beløbet 1.250,- * 0,2 = 250,-

Korrekt?

Det ser helt rigtig ud :-)

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)