Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms konti m.v.

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 14. Apr 13
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 18:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg skal starte virksomhed.

men har ikke styr på det med moms, så jeg har lige et par spørgsmål:

1. skal jeg oprette en momskonto? udover firmakonto?

2. hvor ofte skal man indberette moms?

3. Hvis jeg køber noget til firmaet, hvornår indberetter jeg dette og hvornår får jeg momsen tilbage?

4. Skal man indsende alle faktura til skat - eller blot et excelark med fakturaoversigt og beløb?

Fra Højbjerg
Tilmeldt 13. May 12
Indlæg ialt: 696
Fra  PhoneWear Skrevet kl. 18:49

Hej Scopedk,

1) Det behøves ikke (hvis du snakker om bank konti), men er faktisk en udmærket ide, for at skabe overblik :)

2) Det afhænger af din virksomhed. Typisk hvert kvartal, hvis du er nyopstartet :)

3) Det gør du ikke direkte, men via et regnskab. Alle udgifter og indtægter bogføres. Hvert kvartal (eller halvårligt, hvis du betaler moms halvårligt) tjekker du så kvartalregnskabet/halvårsregnskabet og ser, hvor meget moms der skal indberettes. Momsen får du så tilbage (eller skal betale tilbage) umiddelbart efter de er indberettet til skat (hvert kvartal eller halvårligt)

4) Det afhænger af, hvor stor din virksomhed er, og hvilken type det er. Men at bogføre de indtægter og udgifter du har i eventuelt et regnskabsark i excel, eller et andet regnskabsprogram (kan anbefale summasummarum), er en god ide.

Det lyder til, at du er helt grøn på området. Jeg vil anbefale dig, at deltage i et af SKATs intro-møder i denne kategori. Det er gratis, og du vil få utroligt meget ud af det - tror jeg :)

Mvh.

Lars Thomsen

Find massere af billige iPhone og iPad covers på www.phonewear.dk

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47194
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:02

her må man sige du er lidt for meget på bar bund til det er godt - så du må sætte dig og læse lidt for at komme med

Start med at læse hvilke PLIGTER DET GIVER AT VÆRE MOMSREGISTRERET 

Små du læse om PLIGTER FOR AT FØRE REGNSKAB 

Du kan godt oprette en bankkonto til din moms, men du kan også holde øje med den fra regnskabet og ha pengene på samme konto som firmakontoen. Det kan være fint i begyndelsen at ha egen konto til moms

Hvor tit du skal indberette afhænger af din omsætning og det får du besked om når du har stiftet firma, månedligt eller kvartalsvis

Når du fører dit regnskab skal momsen jo være en del af det, og derfra har du din samlede købs moms og din samlede salgsmoms og de indberettes ved at logge på som virksomhed hos skat.dk og gå i momsindberetning

Du skal ikke indsende noget til skat - du skal føre regnskab og gemme alle bilag i 5 år - ud fra regnskabet udfylder du udvidet selvangivelse og betaler skat af dit overskud. Hvis skat eller moms enten udtrækker dig - som de gør med visse mellemrum, eller finder noget mystisk, så beder de om den dokumentation de har behov for - så du skal bare indberette momsen korrekt og føre dit regnskab efter årsregnskabsloven og udfylde udvidet selvangivelse korrekt fra pr 211 og frem

vh

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)