Jeg skal starte virksomhed. men har ikke styr på det med moms, så jeg har lige et par spørgsmål: 1. skal jeg oprette en momskonto? udover firmakonto? 2. hvor ofte skal man indberette moms? 3. Hvis jeg køber noget til firmaet, hvornår indberetter jeg dette og hvornår får jeg momsen tilbage? 4. Skal man indsende alle faktura til skat - eller blot et excelark med fakturaoversigt og beløb? |
Hej Scopedk,
1) Det behøves ikke (hvis du snakker om bank konti), men er faktisk en udmærket ide, for at skabe overblik :)
2) Det afhænger af din virksomhed. Typisk hvert kvartal, hvis du er nyopstartet :)
3) Det gør du ikke direkte, men via et regnskab. Alle udgifter og indtægter bogføres. Hvert kvartal (eller halvårligt, hvis du betaler moms halvårligt) tjekker du så kvartalregnskabet/halvårsregnskabet og ser, hvor meget moms der skal indberettes. Momsen får du så tilbage (eller skal betale tilbage) umiddelbart efter de er indberettet til skat (hvert kvartal eller halvårligt)
4) Det afhænger af, hvor stor din virksomhed er, og hvilken type det er. Men at bogføre de indtægter og udgifter du har i eventuelt et regnskabsark i excel, eller et andet regnskabsprogram (kan anbefale summasummarum), er en god ide.
Det lyder til, at du er helt grøn på området. Jeg vil anbefale dig, at deltage i et af SKATs intro-møder i denne kategori. Det er gratis, og du vil få utroligt meget ud af det - tror jeg :)
Mvh.
Lars Thomsen