Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Panteret som pressionsmiddel

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra København N
Tilmeldt 14. Aug 07
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 00:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Fra min erfaring som speditør, har jeg set værdien af at speditøren har henholdsvis standsningsret og eller panteret i gods, mod nuværende og eller tidligere krav mod ladningsejer, hvis og så fremt en række betingelser er overholdt.

Jeg har leget med en tanke om at inkluderer panteretten i en software / brugslicens. Udgangspunktet for anvendelse af panteretten er scenariet:
En kunde bruger en service og har kreditbetingelser inkluderet i sin købsaftale. 1) Kunden går konkurs, eller 2) misligeholder sin betalingsforpligtigelse og 3) vi står med et tab.4) I forbindelse med kundens brug af systemerne, ligger der nu information i systemerne som har en markedsværdi - såvel for kunden, som for hans konkurrenter. 5) Kunden gøres opmærksom på, at hvis ikke fordringen er betalt inden for rimelig tid, eller der er funden anden aftale om afviklingen af fordingen - da vil kundens data blive sat til salg. 6) Informationen sælges til kundens konkurrent, for et beløb der ikke overstiger vort tilgodehavende hos kunden. Prisen for dataen skal selvfølgelig sælges til højest bydende, for derved at påfører kunden det mindst mulige tab.

På den eneside, syntes jeg jo at det ville være et fantastisk redskab at have i forbindelse med en konkurs - her kan kunden jo være "ligeglad" (med mindre det er en konkurs rytter, hvorfor jeg bare syntes han skal brænde op et vist sted).

På den anden side, syntes jeg, at aftale vilkåret næsten tangerer til definitionen - urimelig, hvorfor muligvis kan tilsidesættes som værende ugyldigt. Dette gør sig gældende for en misligeholdelse af betalingsforpligtigelser. Især virker det som et for byrdefuldt vilkår overfor kunden, da det tab han potentielt har i forbindelse med salg af markedsinformation til hans konkurrenter - tit og ofte slet ikke vil stå mål med den pris som markedsinformationen kan sælges for. Omvendt bliver debitor gjort opmærksom på, at han vil blive påført dette tab - hvis han stadigt forholder sig passivt.

Det er en akademisk diskussion, som jeg ikke har kunne få sluttet af på trods af, at jeg har haft den oppe at vende ved, forskellige lejligheder. Jeg hører meget gerne synspunkter. Mit udgangspunkt er, at jeg sagtens kan forestille mig situationer, hvor panterettens kraftige pressionsværdi ville være at forsvare i en aftale.

\anders

Fra København
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 975
Fra  Ubivox ApS Skrevet kl. 08:56

Personligt synes jeg det er en rigtig dårlig ide på alle leder og kanter.

Juridisk er jeg temmelig sikker på den på ingen måde er lovlig, medmindre alle kunderne er gjort opmærksom på og har accepteret at deres oplysninger sælges videre til 3. part.

Som virksomhed ville jeg aldrig købe den slags oplysninger fra/om min konkurrent, da jeg teknisk set alligevel ikke vil kunne bruge dem til noget. Ifølge lovgivningen om registre og persondata kan den slags nemlig ikke bare helt lige sælges som et andet aktiv mellem firmaer, da det er kunden der skal give samtykke til at virksomheder må kontakte dem.

Der er ikke meget ved at sidde inde med en kunde/kontaktliste, hvis man ikke må bruge den som ringeliste m.v. og jeg kan næsten garantere at de fleste kunder vil få en gevaldig bitter smag i munden hvis du forsøger at kontakte dem og sælge dem noget fordi du har købt deres konktaktinformationer i forbindelse med en konkurs. Langt fra en særlig god måde at starte et kundeforhold på.

Dertil kommer at drejer det sig ikke om kundelister, men f.eks. et online regnskabssystem som e-conomic, så får du reelt pant i informationer omkring virksomhedens regnskab, hvilket er mildest talt uinteressant i de fleste tilfælde, hvis firmaet alligevel går konkurs og dermed ikke udgør en trussel for konkurrenterne. Regnskaber er som regel sjovest for virksomheder det går godt for.

Det samme gælder f.eks et nyhedsbrevssystem, hvor du så får ejerskab over en masse e-mail-adresse, som du grundet lovgivningen ikke må bruge til noget, osv osv.

Alt i alt tror jeg ikke jeg kan komme i tanke om en online software service, hvor de informationer der findes i den, kan komme konkurrenten til gode på en positiv måde, hvis det endda så endeligt er tilladt at sælge disse oplysninger videre.

Så kom du med sådan et krav/forslag til mig for at jeg kunne bruge din service, så tror jeg bare jeg hoppede over til din konkurrent ;-)

Fra København N
Tilmeldt 14. Aug 07
Skrevet kl. 21:19

Tak for synspunkterne. For god ordens skuyld vil jeg gentage, at det er en akademisk diskussion og jeg er tilbøjelig til, at forholde mig til den noget mere svævende formåls paragraf - "do some business" og det ikke er en særlig produktiv måde at gøre forretning på....

Til konceptet om, hvorvidt dataen i online softwaren ville være brugbar at sælge, skylder jeg måske forklaringen, at brugerne af softwaren, er slutbrugere, hvorfor der akkumuleres viden om deres forbrugsmønster. I en tilbuds situation er det ikke uinteressant.

Hvor om alting er, er det min nuværende "mave fornemmelse", at aftale vilkåret ville være at beregne som værende urimeligt, da der ikke er tilstrækkelige gensidige bebyrdende forpligtigelser. På den anden side set, vil det nok aldrig blive relevant eftersom de færreste vil skrive under. (med mindre selvfølgelig vi skulle blive dygtige nok, men det hører vist til i et helt andet forum.) :-)

Fra København
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 975
Fra  Ubivox ApS Skrevet kl. 22:30

Som jeg umiddelbart ser det, så er ideen at den paragraf enten skal bruges i værste tilfælde for at dække et tabt, eller som pressionsmiddel til at kunden husker at betale (man kan jo næppe bruge det som en forretningsmodel hvor man forventer at få ejerskabet over kundedataen, medmindre man udnytter folk der går konkurs eller er dårlige betalere).... Begge dele synes jeg den gør meget dårligt da,

1) Det er meget svært at beregne den direkte værdi der kan hentes hjem i den givne situation og det er derfor næsten umuligt at kalkulere om det er en rimelig eller urimelig aftale i forhold til det beløb der skal betales,

2) pressionsmidlet fungerer ikke da det som sådan ikke går ud over ham der skylder penge men brugerne, hvis data og information bliver solgt videre. Ejeren af data'en kan derfor stort set næsten være ligeglad, hvis han forventer at gå konkurs alligevel (konkursrytter).

Det virker i speditør øjemed netop fordi det der sættes i pant er forholdsvist nemt at prisfastsætte og fordi det er et reelt tab der kan gøres op i penge for den dårlige betaler, en fysisk vare.

/my 2 cents :-) 

Fra København N
Tilmeldt 14. Aug 07
Skrevet kl. 23:26

Jeg vil lige slå fast, at det ikke skulle være en bærende del af forretnings idéen.... Så vil jeg næsten hellere true folk med inkasso for reklamer de ikke har købt, eller ringe om chokolade for ikke gennemførte tilfredshedsundersøgelser, eller hvad vi nu end har af plattenslageri.

I øvrigt et godt input om, at det reele tab for den, som panteretten udøves imod, kan gøres akkurat op i penge. (ud over selvfølgelig effekten af, evt. kundefrafald, som følge af manglende leveringsmuligheder etc.) Den havde jeg ikke haft med i mente.

Af denne tråd lader det umiddelbart til, at omend der for det konkrete produkt, der kunne repræsenterer en værdi for en eventuel køber, så er ulemperne for den som panteretten udnyttes overfor altid helt ude af propertion med, den skyldige sum. Hvorfor selve aftalen nok må antages at være ugyldig...

I øvrigt må det konkluderes, at panteretten i imaterielle aktiver må klassificeres som værende etisk tivvlsom.

Tak for jeres kommentarer.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)