Jeg tænker ikke på lån - gæld i denne sammenhæng tænker jeg på kreditorer. Skal der lånes penge, så tror jeg ikke nogen af os slipper for personlig kaution. Jeg er enig i, at varer/ydelser leveret til personlig virksomhed stadig er personlig indtil denne er betalt - uanset at virksomheden er omdannet til selskab efterfølgende. Det må vel være afgørende, hvad der står på fakturaen - nok også derfor det er vigtigt, at det er selskabets navn, der står på fakturaen, når man fakturerer til et selskab. MVH Thomas |
Thomas Bang Petersen:Hvis jeg køber sig ind i en del af et I/S - X antal kr. for X % af I/Set, er de penge jeg betaler så fradragsberettiget? Der er ikke noget selskab involveret. Jeg har i forvejen et personlig ejet firma, og har fået tilbudt at købe mig ind i et I/S, så det vil være mig personligt eller mit firma (ingen forskel juridisk, som jeg har forstået det).
Ellers noget jeg skal være opmærksom på?
Nogle der ved det?
På forhånd tak.
MVH
Thomas
Hej Thomas
Som det tidligere er besvaret, så gives der ikke fradrag for køb af I/S-andele.
Et personligt firma kan ikke eje en I/S-andel, dette er ejet af den enkelte interessent, som kan være enten en person eller et selskab.
Hvis I/S-andelen købspris andrager mere end kr. 80.000, så vil jeg anbefale, at der stiftes et selskab, som herefter køber I/S-andelen, hvilket sikrer dig som person grundet hæftelsesbegrænsningen i selskabet.
Derudover er jeg stort set enig i de øvrige indlæg i tråden, dog vil jeg gerne henlede opmærksomheden på, at det er en absolut nødvendighed at have fuldt indblik i sine medinterressenters økonomiske forhold.
Tonny