Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er der skattefradrag for indskud/køb af andel i I/S ..?

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis jeg køber sig ind i en del af et I/S - X antal kr. for X % af I/Set, er de penge jeg betaler så fradragsberettiget? Der er ikke noget selskab involveret. Jeg har i forvejen et personlig ejet firma, og har fået tilbudt at købe mig ind i et I/S, så det vil være mig personligt eller mit firma (ingen forskel juridisk, som jeg har forstået det).

Ellers noget jeg skal være opmærksom på?

Nogle der ved det?

På forhånd tak.

MVH

Thomas

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46625
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:19
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Nej der er ikke skattefradrag for at købe dig ind og korrekt at det ikke gør forskel om du køber via selskab eller personligt, da det du betaler må være lig med værdien af det du får som udgangspunkt, og du bytter således bare penge med anden værdi. Du skal være opmærksom på, at der findes en I/S aftale der regulerer hvordan I arbejder, hvem bestemmer hvad, hvem må bruge penge på hvad, hvem er forpligtede til hvad, hvordan kommer man bedst ud igen uden at skade sig selv eller de andre OG - at du ikke betaler penge for at påtage dig en risiko, da en kreditor jo, hvis det går galt, kan hente hele tabet hos dig alene.

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:24

Tak for svar. Der skrives ny I/S kontrakt, når jeg indtræder, og den skulle gerne tage højde for de ting, du nævner. Jeg er klar over risikoen med "musketer-eden" i et I/S, målet er at det skal være selvfinaniseret, og der vil ikke være nogle kreditorer af beløbsmæssig betydning. Hvis der skulle komme kreditorer ind over, hvor jeg kan løbe en større risiko, kan jeg så uden videre oprette et ApS og overdrage andelen hertil, eller bliver det bøvlet?

MVH

Thomas

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:37

du kan ikke ha andel i et I/S uden at ha muskater eden - du kan ikke lade et ApS ha din andel og beskytte dig. Det er dig som person der er del ejer af I/S. Det var nemmere og bedre hvis I omdannede det I/S til ApS fra starten inden du købte. Så ville du også kunne fratrække købsprisen som tab på aktieindkomst hvis det gik galt

vh

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:44

Et APS kan mig bekendt sagtens indgå som ejer af et I/S - medmindre det da er lavet om for nyligt?

Mvh

Thomas

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:49

Thomas Bang Petersen:
Et APS kan mig bekendt sagtens indgå som ejer af et I/S - medmindre det da er lavet om for nyligt?
Du har sikkert ret  - det må så betyde at man skal checke et I/S for ejerskab da der så er en ejer det ikke rigtigt nytter at gå efter for større beløb og det kun er måske den ene ejer som hæfter personligt og der må også være andre regler for offenligørelse af regnskabet hvis et ApS er delejer

Jeg er også sikker på, at man ikke bare "senere" kan lade sin andel eje af et ApS uden at man hæfter for alt op til den dato - jeg kan ikke tro man kan bringe sin hæftelse i sikkerhed ved bare at smide det ind i et aps når ting brænder?

vh

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:04

Så vidt jeg ved kan to eller flere ApSer sagtens eje et I/S - det kan være en måde at undgå offentlige regnskaber på. Mig bekend er der ikke nogle specielle regler omkring offentliggørelse af regnskaber fra et I/S hvis et selskab er blandt ejerne.
Hvis jeg som privatperson udtræder a et I/S hæfter je vel kun fremadrettet i det omfang jeg har kautioneret for noget, fx leasingkontrakt eller lign.?

Mvh Thomas

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:10

Thomas Bang Petersen:
Hvis jeg som privatperson udtræder a et I/S hæfter je vel kun fremadrettet i det omfang jeg har kautioneret for noget, fx leasingkontrakt eller lign.?
enig - fremadrettet - men som spørger skrev, så var det at hvis der på et tidspunkt blev problem kunne han lave ApS og det vil ikke fritage for noget frem til det tidspunkt. Det må givet være sådan, at al gæld frem til det tidspunkt (helt som hvis man som person fratræder) hænger man på som person - den overgår ikke til et ApS som ny ejer. 

vh

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:16

Jeg tror ikke der er så meget at komme efter for simple kreditorer i sådan en situation. Og noget helt andet er, at hvis lokummet brænder så er det nok for sent uanset. Spørgsmålet gik mere på, hvis I/Set fik betydelig gæld (uden at det behøver gå dårligt) om jeg så kunne lade et ApS overtage min personlige del.

Mvh Thomas

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:30

Thomas Bang Petersen:
Spørgsmålet gik mere på, hvis I/Set fik betydelig gæld (uden at det behøver gå dårligt) om jeg så kunne lade et ApS overtage min personlige del.

Uden jo altså at være sikker så tror jeg ikke du kan det uden at långiver giver lov. Ellers ville vel alle med personlig virksomhed eller I/S - hvor de frygtede ikke at kunne indfri en gæld - danne om til ApS inden det brændte så jeg tror givet at al gæld som er optaget inden stadigt vil være personlig - men lad os håbe andre kommer ind.

Kan I ikke løse det ved at omdanne det til ApS inden du køber dig ind - det kunne de andre jo også ha visse fordele ved trods alt?

vh

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)