Jeg har lavet en konkurrence på min facebook til min virksomhed, og jeg vidste ikke at man ikke måtte lave konkurrencer, da jeg selv deltager i manger derinde. Nu er jeg blevet kontaktet af en som vil melde ift. brud på markedsføringsloven.
Er der nogen, som har nogle gode råd til hvordan jeg på bedste maner kommer ud af dette? Jeg har ikke offentliggjort nogen vinder, men det er også lidt tamt at trække konkurrencen tilbage.
Må man ikke lave konkurrencer, hvis man bare ikke offentliggøre, hvem vinderen er?
Du må kun lave konkurrencer igennem 3. parts programmer. Dvs en konkurrence app. Alle de der "like og del og vind whatever" konkurrencer er ulovlige og fortjener egentlig alle at blive lukket ned. De er irriterende.
Jeg ved ikke hvordan du kan komme ud af problemet nu, men til en anden gang - få lavet en app istedet. Der er rigtig mange regler vedrørende Facebook og konkurrencer.
Okay, tak for din hjælp. Jeg har købt mig til reklamer i siden, hvor der står at jeg kører en konkurrence. Den har facebook godkendt.. Må man ikke kåre en vinder og uden at offentliggøre navnet på væggen?
Hvad kan der ske ift. lovgivningen. Laver naturligvis ikke nogen fremover, men det er jo lidt ærgerligt, hvis folk bliver irriteret over, hvis jeg sletter den på siden. Er selv med i andre konkurrencer på facebook med samme princip!
Må man ikke kåre en vinder og uden at offentliggøre navnet på væggen?
Nej, det er derfor man skal bruge en konkurrence apps til at indsamle emails fra deltagerne. Så kontakter man vinderen via mail, og offentligører vinderen på en ekstern side. Kan være en tilhørende hjemmeside.
Det er jeg godt klar over. Tror du at der er nogen der kan finde på at sagsøge det? Har nemlig fået en mail af en eller anden, som ikke er fra facebook, og han siger at jeg skal fjerne den med det samme... Ved ikke om det er fordi det er en konkurrent
Der er intet ulovligt i at lave konkurrencer hvad enten det er på Facebook, eller andre steder, men det mange overtræder er spamlovgivningen, som siger at du hverken må give folk en økonomisk gevinst i sigte ved at sprede dit budskab (konkurrencer med del for at være med hører herunder) samtidig må du ikke kontakte folk uden deres eget samtykke, som de aktivt giver - bliver også over trådt hvis du beder folk om at dele.
Nu ved jeg ikke hvordan du har lavet din konkurrence, men hvis du overholder de to vil jeg væde min gamle hat på at du ikke kommer i kombalage med lovgivningen - en anden ting er så Facebooks interne retningslinjer som, som flere har nævnt kræver at man bruger et konkurrence-plugin som håndterer tingene.