Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er det spam? Er det lovligt?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Aalborg
Tilmeldt 12. Oct 10
Indlæg ialt: 230
Fra  iMania.dk Skrevet kl. 13:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej flinke aminoer,

Jeg har lige modtaget en mail fra "Berlingske Research" som opfordrer mig til at deltage i en spørgeskemaundersøgelse.

"Berlingske Business Premium forsøger at afdække iværksætteri-  og vækstbetingelserne for små og mellemstore danske virksomheder. Som et led i denne proces har vi valgt at tage kontakt til et bredt udsnit af danske virksomheder, som er startet siden 2008."

Er det ikke ulovligt? Som jeg har forstået det, er det under ingen omstændigheder lovligt at masse-kontakte virksomheder pr. e-mail uden forudgående samtykke, uanset om man er reklamebeskyttet eller ej.

Hvis det er lovligt skal jeg da godt nok skynde mig at sende "spørgeskemaundersøgelser" ud til alle virksomheder i Danmark. *SUK*

Fra København Ø
Tilmeldt 30. Aug 08
Indlæg ialt: 1601
Skrevet kl. 13:56
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Er du helt sikker på, at du ikke har meldt dig til et panel på et tidspunkt? Jeg spørger kun, fordi jeg er nysgerrig.

Tilmeldt 11. Aug 10
Indlæg ialt: 271
Fra  BlivProjektleder Skrevet kl. 13:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Teknisk set står der reklame i loven, så det er ved faktisk ikke med survey. Som jeg læser loven er det ikke i alle tilfælde, men det kommer jo så an på hvad man mener er reklame :)

Fra Aalborg
Tilmeldt 12. Oct 10
Indlæg ialt: 230
Fra  iMania.dk Skrevet kl. 14:12
Hvor mange stjerner giver du? :

BZR:
Er du helt sikker på, at du ikke har meldt dig til et panel på et tidspunkt? Jeg spørger kun, fordi jeg er nysgerrig.

Ja, helt sikker - længere nede i mailen skriver de endda at de har været i gang med at høste kontaktoplysninger fra CVR.dk

Fra Aalborg
Tilmeldt 12. Oct 10
Indlæg ialt: 230
Fra  iMania.dk Skrevet kl. 14:28
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Så fandt jeg det rigtige sted hos forbrugerombudsmanden:

Egentlige markedsundersøgelser er ikke omfattet af markedsføringslovens § 6, hvis de ikke har til formål at afsætte varer eller ydelser, men derimod at afdække bestemte markedsforhold. Har analysen derimod til formål at ”brande” en erhvervsdrivende eller reklamere for en erhvervsdrivendes produkter, vil henvendelsen være omfattet af § 6. (7)  Som et eksempel fra praksis kan nævnes, at Forbrugerombudsmanden ikke anså en ejendomsmæglers udsendelse at et link til et spørgeskema (tilfredshedsundersøgelse) umiddelbart efter afslutningen af en bolighandel, som en henvendelse med henblik på afsætning, forudsat skemaet ikke indeholdt købsopfordringer eller rosende omtale af ejendomsmægleren (j.nr.09/00787).

Det kan da være man skal til at spørge alle tidligere kunder om forskellige ting lidt oftere :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46441
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Anders:
Det kan da være man skal til at spørge alle tidligere kunder om forskellige ting lidt oftere :)

Jeg kan sige at jeg udelukker webshops der mere end en gang beder mig lige svare om jeg tilfreds. EN konkret forespørgsel EFTER gennemført handel anser jeg for seriøst, og jeg svarer altid loyalt.

Kommer der flere derefter, er det rent spam og det anmelder jeg omgående og udelukker den useriøse shop der misbruger min tid - så tag sådan nogle som mig med i dine overvejelser - vi er rigtigt mange der bruger masser af tid på at modtage spam og anmeldeser går super let og enkelt med videresendelse af mail¨

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 15:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kan sige at jeg udelukker webshops der mere end en gang beder mig lige svare om jeg tilfreds. EN konkret forespørgsel EFTER gennemført handel anser jeg for seriøst, og jeg svarer altid loyalt.

Jeg accepterer også en enkelt henvendelse fra et firma - men jeg svarer dem sjældent. Hvis jeg var tilfreds vender jeg sandsynligvis tilbage og køber mere. Hvis jeg var utilfreds, har de hørt om det.

Næste mail fra butikken havner sandsynligvis i spambunken og risikoen er stor for, at jeg ikke lægger mere handel hos dem.

Fra Aalborg
Tilmeldt 12. Oct 10
Indlæg ialt: 230
Fra  iMania.dk Skrevet kl. 15:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja jeg tror heller ikke det er noget jeg direkte vil genere kunder med. I øjeblikket sender vi en enkelt mail gennem Trustpilot og mere tror jeg heller ikke jeg ville finde mig i.

Det er bare underligt at man i teorien kan sende "spam" ud til alle virksomheder i Danmark og bede dem svare på et spørgeskema.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46441
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Anders:

Ja jeg tror heller ikke det er noget jeg direkte vil genere kunder med. I øjeblikket sender vi en enkelt mail gennem Trustpilot og mere tror jeg heller ikke jeg ville finde mig i.

Det er bare underligt at man i teorien kan sende "spam" ud til alle virksomheder i Danmark og bede dem svare på et spørgeskema.

og den ene mail ville du få svar på pænt og ordentligt fra mig - også om det skulle være til trustpilot, jeg vil gerne støtte den handlende i at vide om jeg var tilfreds.

jeg tror absolut ikke man kan kamuflere reklame som spørgeskemaer - det skal være meget seriøst markedsundersøgelser og ikke bare om folk tror de vil kunne lide nivea med guldstøv - jeg anmelder dem hver gang, og får i 3 selskaber + privat en del - og jeg har indtryk af at der tages hånd om det Big Smile

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)