Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms på smykker?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Sayulita
Tilmeldt 14. Aug 07
Indlæg ialt: 1407
Fra  Psykoterapeut og parterapeut Skrevet kl. 10:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg skal sælge smykker i kommission - er der moms på?

Lad os sige for nemheds skyld at jeg får 50% i kommission. På et smykke som koster 5.000 skal momsen først trækkes fra; 1.000,-

Så er der 4.000,- tilbage hvor kunstneren får 2.000,- og jeg får 2.000,-

Er det korrekt regnet ud - altså at jeg skal svare moms af smykkerne (det er et ApS) når jeg sælger dem og kommissionen regnes ud efter momsen...?

På forhånd tak

Mette

Fra Roskilde
Tilmeldt 30. Jul 06
Indlæg ialt: 2298
Skrevet kl. 11:06

Hej Mette

Det nemmeste er at kunstneren sender dig en faktura på 2500,- inkl. moms. Hvis kunstneren IKKE er momsregistreret bår hun istedet sende en faktura på 2000,- hvor der så ikke er anført moms.

Som ApS er du vel momsregistreret og skal derfor inkludere moms i dine priser.

Fra Sayulita
Tilmeldt 14. Aug 07
Fra  Psykoterapeut og parterapeut Skrevet kl. 11:08

Nå ja, jeg skal måske lige sige grunden til at jeg spørger er at jeg er i tvivl om hvorvidt kunstneren overhovedet skal blandes ind i min moms eller om jeg blot skal sige; et smykke der sælges for kr. 5.000,- deles 50/50 så vi begge får 2.500,- og vi må begge selv ligge og rode med momsen. For trækker jeg moms FØR kommissionen, så er min reelle indtjening jo langt højere end hans - og jeg får momsen tilbage.

Jeg er her ikke ude efter hvad der er fair, men hvad der er korrekt efter lovens bogstav - for retfærdighedsmæssigt set er der ingen tvivl om at en 50/50 deling før momsen er mest fair.

Mette

Fra Sayulita
Tilmeldt 14. Aug 07
Fra  Psykoterapeut og parterapeut Skrevet kl. 11:10

MetteSkagen:

For trækker jeg moms FØR kommissionen, så er min reelle indtjening jo langt højere end hans - og jeg får momsen tilbage.

Der skulle have stået: FORDI jeg får momsen tilbage.

Fra Sayulita
Tilmeldt 14. Aug 07
Fra  Psykoterapeut og parterapeut Skrevet kl. 10:30

Ingen der har et bud på om momsen skal før eller efter kommissionen?

:) Mette

Fra Sayulita
Tilmeldt 14. Aug 07
Fra  Psykoterapeut og parterapeut Skrevet kl. 11:08

Nu fik jeg endelig fat i min revisor - og det viser sig slet ikke at være så enkelt, for reglerne er forskellige alt efter om kunstneren betaler såkaldt kunstnermoms eller ej - så jeg skal lige have spurgt den enkelte kunstner :)

Mette

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)