Hvorfor er det i det hele taget vigtigt om det ern en branche eller ej. Branche er bare et ord som du selv kan lægge i hvad du vil.
Men mht. at lave en brancheforening, kan der være mange fælles interesser mht. lovgivning (dørsalgslov, vennesalg m.m.) som man kan prøve at påvirke. Det er vel ikke mere absurd end at der eksisterer FDIH (Foerening for Danske Internet Handlende), der varetager webbutikkers intereresser, uanset varegrupper.
Jeg kan heller ikke se noget galt i at ex webbutikker mfl. har lobbyaktivieter. Men at kalde det 'brancheforeninger' er for mig at se et problem.
'Branche' er ikke bare et ord jeg selv kan lægge i hvad jeg vil. Problemet er at rigtig mange NM selskaber bygger på meget tvivlsome marketing strategier / bonusplaner - og fordi man kalder NM en 'branche', går det ud over de som er dygtige, reelle og stabile.
Hvis et (NM) firma der sælger tørretumblere går konkurs og folk mister penge/ bliver dømt ulovlige eller lign., går det ud over alle andre (NM) firmaer.
'Branche' fælleskabet skader NM virksomheder hver gang et uhæderligt firma launcher et uholdbart konsept - hvilket nærmest sker dagligt - og skal alle andre virkelig træges med det? Det er vel derfor at enhver NM networker har mødt folk der siger; 'AHA! - Det er sådan noget pyramidespil du er med i...'
Derfor er det vigtigt.