Jeg er nu godt på vej til at blive en rigtig iværksætter! Jeg har mit produkt som jeg ønsker at sælge (primært: webløsninger) og har fundet mig en lovende revisor til at hjælpe mig med regnskabet og bogføringen.
Mit spørgsmål er så bare nu: Skal jeg momsregistreres, hvis jeg endnu ikke ved om min indtjening stiger de 50.000 kroner i løbet af et år?
Har jeg mulighed for at vente i 5-6 måneder for at se den økonomiske udvikling og derefter momsregistrere virksomheden eller skal det gøres fra start af? Hvad er deadline for dette? :)
- - - - - - -
Hvis jeg ikke momsregistreres har jeg stadig mulighed for at trække transport- og telefonudgifter fra? (... og måske diverse kontorartikler)?
Forventer at være klar med CVR d. 1. juni! :) Jeg vil sige, at Amino har givet mig utrolig stor motivation for at starte, så tak for det!
Du kan vente men det der ikke må ske er at du så på et tidspunkt overskrider 50.000 i oms på 12 måneder i træk, for skal du af med moms også af alt det du ikke lagde moms på fra starten. LÆS HER Du vil forstå, at du skal stoppe hele din forretning for ikke kommer over 50000 hvis du får gang i den, så jeg vil sige absolut registrer hvis du krydser 3.000 per måned (12*3 = 36.000 og er du så i øgning er det farligt så læs linket så du er helt med
Ja du må trække dine konkrete udgifter fra i det omhyggelige regnskab du fører - men jo ikke momsen og telefon skal så dokumenteres som alt andet samtaler for samtale når du ikke har en virksomhed, så besværligt vil jeg sige - hør evt din revisor, men man skal jo skatte af fri telefon hvis man lader et selskab betale og ellers dokumentere hver samtale. Det afgørende er, at du kan vise, at dine udgifter = dem der er nødvendige for dine indtægter - men det er nu ikke så meget anderledes end det vil være som selskab
vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Jeg er nu skridtet tættere på at blive selvstændig. Jeg er endnu ikke klar over hvor meget jeg kommer til at omsætte for det første år, og derfor fravælger jeg momsregistreringen i første omgang.
Der kan dog komme momsregistering på, hvis jeg hurtigt fornemmer en fremgang i økonomien (det ville være herligt!) :)
Jeg har mit produkt som jeg ønsker at sælge (primært: webløsninger) og har fundet mig en lovende revisor til at hjælpe mig med regnskabet og bogføringen.
Du er velkommen til at kontakte mig jeg hjælper dig gerne med økonomistyringen og indledningsvis kunne vi jo starte med at afdække dine behov!
Se også dette link til andre Aminoer der har fået lidt hjælp herfra:
Af dit indlæg forstår jeg det sådan, at udgifterne i en virksomhed der ikke er momsregistreret er beløbene før der er tillagt moms.
Jeg har muligvid misforstået dit indlæg, men det er min klare opfattelse at udgifterne i en sådan virksomhed er det fulde beløb der fremgår af bilagene (altså hvis man køber noget der koster 1.000 kr. + 250 kr. i moms; så er det de 1.250 kr. der føres på omkostningskontoen)
Af dit indlæg forstår jeg det sådan, at udgifterne i en virksomhed der ikke er momsregistreret er beløbene før der er tillagt moms.
Jeg har muligvid misforstået dit indlæg, men det er min klare opfattelse at udgifterne i en sådan virksomhed er det fulde beløb der fremgår af bilagene (altså hvis man køber noget der koster 1.000 kr. + 250 kr. i moms; så er det de 1.250 kr. der føres på omkostningskontoen)
Jeg kan da godt ha skrevet det for knudret når jeg skrev at det er alle indtægter minus udgifter man bruger i regnskabet men ikke momsen - det var ud fra den tidligere snak om hvorvidt man skulle lægge moms til og trække fra - hvad man ikke skal/kan - Jeg ville bare sige - ikke trække moms fra som moms naturligvis - men den er en alm udgift
Det er helt som du skriver - den fulde udgift inkl. moms er en skattemæssig udgift samlet (og ikke nogen med at dele i vare og moms) - ser om jeg kan få det mere klart
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER