Jeg står med et lille festivals projekt hvor jeg skal have bygget en station, som bla.spiller musik og laver en usb strøm udgang.
Jeg havde forestillet mig at koble det sammen med et bil batteri, og muligvis en solcelle lader.
Men det er lidt for mange år siden jeg har regnet på elektriske spændinger osv :)
Jeg forestiller mig noget i stil med det her:
Solcelle lader 12V - 10watt med overload sikring, samt en frakobler så den ikke dræner batteriet om natten. Bil batteri 12V (Størrelse ? ) Cigaret tænder stik (Primært konverteret til USB udgang 5V/1A) Lille musik forstærker (12V/5A)
Nu går min viden så ikke meget længere :)
Hvis jeg f.eks køber et 12 volts bilbatteri, med 62Ah , Hvor længe vil det kunne holde strøm uden solcelle laderen, hvis altså USB udgang og musik forstærker begge er i brug?
Hvor lang tid vil det tage sol celle laderen at lade batteriet helt op, hvis ingen ting er i brug ?
Kan solcelle laderen jeg har fundet lade batteriet hurtigere end det bliver tømt ?
Hvis der sidder en klog sjæl der kan forklare hvordan man regner det ud, så kunne det være helt perfekt, så har jeg også mulighed for at regne på om der skal en større solcelle lader til, eller om der kan kobles mere udstyr på :)
Kan ikke helt huske det. Lang tid siden jeg blev uddannet. Mener at de 62ah vil sige batteriet kan afflade med 62 ampere konstant i en time. Men nu skal du jo lige huske på at et batteri er jævnstrøm. Og noget af det grej du måske vil bruge er vekselstrøm.
Hvis jeg f.eks køber et 12 volts bilbatteri, med 62Ah , Hvor længe vil det kunne holde strøm uden solcelle laderen, hvis altså USB udgang og musik forstærker begge er i brug
62 ah = 62 * 12 = 744 watt total kapacitet
bruger du 100 watt i timen har du således 7.44 timer at løbe på, smider du 10 watt ind i timen har du et forbrug der er 100 watt - 10 watt = 90 watt
Men først og fremmest skal du være opmærksom på at dit batteri med stor sandsynlighed ikke har en total kapacitet på 62 Ah. Så regn for en sikkerhedsskyld med at du har ca. 50 Ah til rådighed.
Omkring opladningen skal du regne med at 5-10% af det du lader på batteriet bliver tabt i form af varme m.m.
En ting er at jeg trods alt har en delvis uddannelse inden for digitalelektronik, men navnlig har jeg en del erfaring med batterier, opladning, afladning m.m. pga. min store fritidsinteresse (flyver med modelhelikoptere).
Har brugt hydrid batterier i nogle år, er det ikke det bedste til det brug eller findes det ikke (du kan vel lave det selv med nogle AA batterier). Min erfaringer siger mig at hydridbatterier, trods lidt mindre kapacitet, holder meget længere da de holder volten mere stabil for derefter at droppe drastisk :-)
Altså til "ground-power" er min erfaring at lukkede bly-batterier er de bedste. De kan tåle nogle ret voldsomme strømtræk over længere tid, uden at det dræber batteriet. Endvidere kan det tåle sjatladning og ikke er så sart over for kulde som andre batterityper.
I mine eldrevne helikoptere benytter jeg Lithium Ion batterier. De giver en masse strøm i forhold til deres vægt, men det er også betydeligt dyrere og navnlig ikke gode når det er koldt - plus den lille detalje med at de er mere ustabile end blybatterier. Og så er de definitivt døde, hvis de bliver afladet for meget. Så der skal noget elektronisk overvågning og balancering til både under opladning og brug.
Men ellers så sparker de r... . Min 90" helikopter kører på 96 volt på det kredsløb der forsyner motoren med strøm - og den trækker op over 120 A i peak når der virkelig bliver lukket op. Så det er altså en effekt på den anden side af 11.000 watt... Så der er man langt forbi legetøj, når man er oppe i disse niveauer.
Min 90" helikopter kører på 96 volt på det kredsløb der forsyner motoren med strøm - og den trækker op over 120 A i peak når der virkelig bliver lukket op. Så det er altså en effekt på den anden side af 11.000 watt... Så der er man langt forbi legetøj, når man er oppe i disse niveauer.
Ja det er vildt nok, 120A er godt nok et drøn der siger spar 2, anatger det er 120A ved 12V og ikke ved 96 volt! for det kræver godt nok nogle tykke kabler :-)
Det er skam ved 96 V. Som jeg skrev er det kun i peak. Ved normal flyvning ligger den og svinger på en 60-70 A.
Men det er ikke for sjov at hver leder til imellem batterier, controller (ESC) og motor er 4 mm. tykke. Jeg har prøvet en enkelt gang at en motor er kortsluttet og det får vitterligt controlleren til at eksplodere i en kæmpe gnist der kun efterlader nogle stumper af brændende ledninger - selve controlleren er forsvundet fra jordens overflade som askestøv.