Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvorfor er der ikke flere, der køber deres bolig?

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)
Tilmeldt 28. Feb 13
Indlæg ialt: 281
Skrevet kl. 18:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvorfor er der ikke flere, der køber deres bolig, end tilfældet er?

Jeg har igennem dagen kigget forskellige stillingsopslag igennem og sammenlignet den månedlige udgift for en given ejerlejlighed med en tilsvarende lejebolig. De er i langt størsteparten af tilfældene lige dyre eller også koster ejerboligen lidt mere pr. måned.

Jeg kan umiddelbart selv komme på syv punkter, der redegør for, hvorfor folk ikke køber:

1. Man kan hurtigere komme ud af en lejebolig. Det tager tre måneder, mens man først kan komme ud af ejerboligen, når den er solgt.

2. Hvis man køber en ejerbolig, og den er faldet i værdi, mens man har haft den, og man tvinges til at sælge eller lader den gå på tvang i værste konsekvens, får man gæld. Det vil de fleste gerne undgå.

3. Det koster ca. dobbelt så meget at købe sig adgang til ejerboligen (udbetaling, skøde, tinglysning osv.) end til lejeboligen (indskud osv.). Det har mange ikke råd til, og de kan ikke få økonomisk hjælp af kommunen, hvilket de kan til lejeboligen.

4. Man kan ikke få kontanthjælp, hvis man bor i en ejerbolig, og mange har svært ved at finde arbejde indenfor to år, hvorefter de mister dagpengeretten og ryger på kontanthjælp.

5. Man kan ikke få boligsikring, hvis man bor i en ejerbolig - det kan man, når man bor til leje.

6. Der er et andet socialt liv i en lejeboligforening, end der er i en ejerboligforening.

7. Man skal ikke selv tænke på håndværkerregninger, når man bor til leje, da viceværten klarer det. Endvidere har man ikke udgifter til vedligeholdelse af boligen, fx arealerne omkring den. Dette er ikke tilfældet i en ejerbolig.

Kan I komme på flere?

Tilmeldt 27. Apr 07
Indlæg ialt: 6988
Fra  MobilTjek Skrevet kl. 18:51

Bankerne stiller rigtig høje krav til rådighedsbeløb i dag, så medmindre du har sparet 20% af købsprisen op, kan det være svært at få lov at låne pengene.

Sammenlign mobilpriser med eller uden abonnement

Tilmeldt 28. Feb 13
Skrevet kl. 19:39

Er de 20 % af købsprisen udover udbetalingen, skødet, tinglysning osv.?

Tilmeldt 27. Apr 07
Indlæg ialt: 6988
Fra  MobilTjek Skrevet kl. 19:47

Det er alt over det du kan få i realkredit

Sammenlign mobilpriser med eller uden abonnement

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:57

Jeg kender nogle mennesker, som ville prøve at købe bolig. De har en fornuftig økonomi - men det vil tage dem nogle år, at få sparet 200-300.000 kroner op, som er kravet fra mange banker. De har kontaktet 3-4 banker - men de kan ikke få lov til at låne pengene til det.

Tilmeldt 28. Feb 13
Skrevet kl. 14:25

Hvis man vil købe en ejerlejlighed til 7-800.000 kr., hvad tror I så, at banken vil kræve, før man optager lånet, altså hvad skal man selv diske op med?

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 14:37

fireman:
Hvis man vil købe en ejerlejlighed til 7-800.000 kr., hvad tror I så, at banken vil kræve, før man optager lånet, altså hvad skal man selv diske op med?

Ja, det har Nicolaj sådan set svaret på. Hvis du ikke kan stille med de 20 %, så bliver det nok meget vanskeligt at finde en bank, der er villig til at låne dig pengene.

Fra Århus
Tilmeldt 1. May 06
Indlæg ialt: 550
Fra  Webdesigner.dk Skrevet kl. 14:51

Der er også fællesudgifter på omkring 700-1000,- pr mnd. når man bor i ejerlejlighed, dette kunne også være en ekstra grund. Men jeg tror primært det er fleksibiliteten ved leje og at det i dag er svært at låne, der gør at der ikke er flere som køber i øjeblikket.

Lav din egen hjemmeside med WordPress.
Lær hvordan du opretter en WordPress hjemmeside, markedsfører online & meget mere...

Tilmeldt 15. May 12
Indlæg ialt: 2492
Skrevet kl. 15:27

fireman:
Jeg har igennem dagen kigget forskellige stillingsopslag igennem og sammenlignet den månedlige udgift for en given ejerlejlighed med en tilsvarende lejebolig. De er i langt størsteparten af tilfældene lige dyre eller også koster ejerboligen lidt mere pr. måned

Huh?

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 15:35

Jeg ved ikke om det er det samme i DK, men her i USA hvor jeg bor er boligmarkedet ekstremt konkurrencepræget. Det er virkelig sælgers marked, og køberne overbyder og betaler husets pris kontant.

Vi er ved at forsøge at købe hus, men hver gang vi er ude til åbent hus, får vi at vide at der allerede er lagt tilbud over udbudsprisen, og nogle af dem er kontant betaling. Et hus vi var interesseret i fik 40 tilbud og 5 af dem var kontante. Jeg har hørt om huse der er solgt 40% over udbudsprisen.

Og så er det sgu svært at købe. Vi håber at vi kan finde noget under 5 mill. men så får jeg nok 100 km. hver vej på arbejde. Mange har mange penge liggende, og det er nemt at låne når man har en god kredithistorik.

Mvh Carsten

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)