Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Jeg har forskellige online indkomstkilder - hvordan med beskatning?

Side 1 ud af 3 (28 indlæg)
Tilmeldt 29. Mar 13
Indlæg ialt: 210
Skrevet kl. 23:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er almindelig lønmodtager og har en hjemmeside ved siden af. Jeg er netop begyndt at tjene penge på den fra fire forskellige indkomstkilder og skal til at finde ud af det med beskatning.

Indkomstkilde 0: AdSense-reklamer.

Indkomstkilde 1: Salg af en ebog.

Indkomstkilde 3: Medlemssektion - besøgende betaler for at få adgang til betalingsindhold.

Indkomstkilde 3: Besøgende donerer penge.

Det hele foregår via Paypal (bortset fra Google AdSense, som sætter pengene ind på min bankkonto). Samlet set regner jeg med at tjene betydeligt mere end 50.000 kr. i 2013.

Hvad skal jeg gøre for at blive optimalt beskattet af denne indkomst? Skal jeg bare indberette det hele som B-indkomst, eller skal jeg oprette personlig virksomhed? Og skal jeg betale moms af noget af det (og i så fald hvilke dele af det)?

Jeg har prøvet at google samt søge på SKATs hjemmeside, men jeg synes ikke, det er til at blive klog på, og jeg tænker, at der må være nogen her, der har erfaring med de samme indkomstkilder og har styr på, hvordan man skal gøre. Det håber jeg i hvert fald! :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46616
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:01

Med omsætning over 50000 på 12 løbende mdr  (ikke indtjening men omsætning)SKAL du registrere virksomhed og den er ikke længere - eller koster det START der og så spørg tilbage her

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 29. Mar 13
Skrevet kl. 22:37

Hej Cookie, mange tak for svar! (Jeg troede, jeg ville få en emailnotifikation, når der kom svar, men åbenbart ikke?!)

Jeg opretter en personlig virksomhed så. :)

Der står: "Du skal lade dig momsregistrere, hvis din virksomhed er momspligtig." Er nogen af mine indkomstkilder momspligtige?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:40

ja det vil jeg bestemt mene

Tilmeldt 29. Mar 13
Skrevet kl. 22:41

Nåjo, og jeg har allerede i 2013 betalt en programmør i Nicaragua for at kode noget til min hjemmeside og skal om to uger betale en anden programmør i Serbien for at kode noget andet. Kan jeg trække disse udgifter fra i skat? Hvad med den bærbare computer, jeg købte i februar med det formål at kunne arbejde på den?

Tilmeldt 29. Mar 13
Skrevet kl. 22:43

Wow, et hurtigt svar! :)

Hvilke indkomstkilder er momspligtige? Jeg mener at have hørt, at ebøger ikke er det; passer det? Hvad med hhv. Adsense, membership fee, og donationer? Er det hele ét fedt, eller hvordan?

Tilmeldt 23. May 08
Indlæg ialt: 3316
Fra  Easypie ApS Skrevet kl. 22:50

Hvor meget moms har du betalt programmørerne i hhv. Nicaragua og Serbien, som du ønsker at trække fra? 

Som jeg husker det, så kan du trække indkøb fra op til 3 måneder, før du er cvr-registreret. Dvs. februar ikke skulle være et problem. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:58

Du bør nok håbe på svar fra andre end mig, men jeg mener faktisk da der er moms på ebøger - og at nogen flytter sælgerselskabet af ebøger til lande med mindre ebogsmoms end den normale i DK - Adsense vil også normalt ha moms men kan jo komme fra ex et EU land uden -

foreningskontingent - vil afhænge af hvad type og jeg ved INTET om det - men HER KAN DU SE - og donationer ved jeg intet om heller - vil givet afhænge af en masse ting - er det en godkendt indsamling til velgørende formål eller er det donationer som folk giver som erstatning for betaling for varen eller - og JEG kan ikke svare i alle fald, men det er de ting du skal undersøge

Jeg tror da jeg ville ofre lige at høre en revisor konkret så du er sikker på at få det korrekt

vh

Tilmeldt 29. Mar 13
Skrevet kl. 22:58

Jacob:
Hvor meget moms har du betalt programmørerne i hhv. Nicaragua og Serbien, som du ønsker at trække fra?

Uha. Jeg har fundet dem via Elance.com. De har budt på opgaven, og det er så det beløb, jeg har betalt (i alle bud er et gebyr til Elance inkluderet). Så har jeg overhovedet betalt nogen moms?!

Hvis jeg opretter personlig virksomhed nu og giver Elance mit cvr-nummer, hvad mon så, der sker med fremtidige betalinger?

Jacob:
Som jeg husker det, så kan du trække indkøb fra op til 3 måneder, før du er cvr-registreret. Dvs. februar ikke skulle være et problem. 

Det lyder godt!

Tak for svaret. :)

Tilmeldt 29. Mar 13
Skrevet kl. 23:11

Cookie:

Du bør nok håbe på svar fra andre end mig, men jeg mener faktisk da der er moms på ebøger - og at nogen flytter sælgerselskabet af ebøger til lande med mindre ebogsmoms end den normale i DK -

Det var trist. Jeg har lige googlet, og det lyder rigtigt, det du siger, idet forfattervirksomhed er momsfrit, mens udgivelsen er momspligtig, så hvis man selv udgiver bøgerne, skal man vel betale moms (i modsætning til hvis man aflønnes af et forlag) - og det uanset om der er tale om en ebog eller en fysisk bog. Er det rigtigt forstået?

Cookie:
Adsense vil også normalt ha moms men kan jo komme fra ex et EU land uden -

Min AdSense-indtægt indsættes på min konto fra... øh, tror nok det er Irland. Hvad skal jeg stille op med det beløb?

Cookie:

Jeg tror da jeg ville ofre lige at høre en revisor konkret så du er sikker på at få det korrekt

Tak for informationen! Du har nok ret i, at det er værd at få en revisors øjne på sagen. Hvordan finder jeg en revisor, der har særligt godt styr på små online-virksomheder - skal jeg bare ringe rundt?

Side 1 ud af 3 (28 indlæg)