den ville stadig benytte Googles services
Nej, den ville ikke benytte nogen service udbudt eller skabt af dem, præcis som den heller ikke gør det i forhold til Trustpilot. Hvis du derimod anvender en API de har udviklet, anvender du selvfølgelig deres system, men min widget´s "API" er kodet af mig selv, altså er hele koden 100% min egen, og rettighederne til den dermed også.
Selve adgangen til deres side via Curl vil altid være lovlig, så længe destinationssiden og dermed indholdet er offentligt tilgængelig.
Det der er diskutabelt mht. rettigheder, og om min widget er lovlig/ulovlig, er hvorvidt selve henvisningen til trustpilot ved brug af teksten "trustpilot.dk", samt uddrag af citater fra deres side, strider imod lovgivningen på området.
Hvis Google gik ud og sagde at +1 direkte havde betydning for rankings, men du skulle betale for at have en +1 knap på dit site, tror du så ikke mange gladeligt ville betale, uanset om den kostede 1.000kr eller 10.000kr om måneden?
Nu vil "likes" og "+1´ere" under alle omstændigheder have en positiv betydning for en virksomheds image, og dermed også udgøre en vis værdi, derfor har Google +, Facebook og Twitter jo allerede grundlag for at gøre som du siger, men det har de altså valgt ikke at gøre.
Om folk er villige til at betale for et abonnement på 5 eller 10 kilo om året, for at have lov til at vise hvad kunder synes om deres virksomhed via forskellige medier på nettet, er jeg ret sikker på svaret er nej, i hvert fald for de fleste små til middelstore virksomheders vedkommende.
Det ville jo betyde at et firma skulle betale op til 40000,- om året for at vise indhold fra hhv. Google, Twitter, Facebook og Trustpilot.
Det er klart, at Trustpilot tager penge for den service. Derudover så tvivler jeg nu meget stærkt på at de tager penge for deres widget - de tager penge for den service, at de indsamler og sammenligner forhandlere, og hvis du vælger at betale, får du mulighed for at vise det på dit site.
.
De tager penge for et abonnement som inkluderer adgang til deres egen widget-software.
Det arbejde Trustpilot har lagt i at lave deres widget kunne de evt. tage betaling for ved at sælge den til firmaerne på normal vis, imod et engangsbeløb der inkluderer en licens til produktet, i stedet for at tvinge firmaerne til at skulle indgå en dyr abonnementsaftale.
Jo mere tilknytning firmaerne har til Trustpilot des mere tvivl må der sås omkring Trustpilots objektivitet i forhold til hvordan de administrerer deres system med brugernes bedømmelser. Derfor er det ligesom tingene går lidt af sporet, når firmaerne begynder at blive betalende kunder hos Trustpilot.