Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Selvudvilket "Trustpilot-widget" ulovlig?

Side 8 ud af 12 (113 indlæg)
Tilmeldt 12. Feb 13
Indlæg ialt: 316
Fra  Genius WebDesign Skrevet kl. 12:08
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person
Tilmeldt 12. Feb 13
Fra  Genius WebDesign Skrevet kl. 12:28

juristen-kbh:

Trust pilot har intet at komme efter. Facebook kan jo heller ikke tvinge amino til at fjerne muligheden for at lave facebook reference i alle profiler.

Denne pointe er ret interessant, da det jo sådan set rammer præcis det mit problem handler om.

Tilmeldt 12. Feb 13
Fra  Genius WebDesign Skrevet kl. 12:30

Christoffer Steenbeck:

Jeg har netop sendt nedenstående mail til Trustpilot. Jeg melder retur med svar herinde;

Har du fået svar på din mail?

Fra Frederiksberg C
Tilmeldt 15. Oct 08
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 12:35

Så det du siger genious er følgende:

Jeg vil frygteligt gerne profitere af en anden virksomheds arbejde med at udvikle en service, som kunder anvender til at finde ud af hvilken udbyder, de skal bruge, men jeg synes ikke man skal betale for det.......

Jeg synes Trustpilot bør have penge for deres service, ligesom jeg synes du skal tjene på at lave arbejde - men hvis du er uenig, så har jeg liiige et par apps, som du gerne må komme og lave for mig gratis....

Venlig hilsen

Torsten

Tilmeldt 12. Feb 13
Fra  Genius WebDesign Skrevet kl. 12:43
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Det jeg tilbyder med min widget er en mulighed for firmaer, som er oprettet hos Trustpilot, at vise nye kunder, hvad andre synes om at handle i shoppen.

Ang. min widget er der ingen forskel på om det er en henvisning fra Trustpilot, Pricerunner eller andre steder, hvor kunder har bedømt firmaet.

Mener du også at f.eks. Facebook, Twitter og Google + skal kræve et abonnement for at man som firma skal have mulighed for at vise hvor mange "likes" eller "følgere" man har på sin side?

Fra Aarhus C
Tilmeldt 9. Sep 10
Indlæg ialt: 684
Fra  1337 ApS Skrevet kl. 15:36
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

geniusdesign:

Det jeg tilbyder med min widget er en mulighed for firmaer, som er oprettet hos Trustpilot, at vise nye kunder, hvad andre synes om at handle i shoppen.

Ang. min widget er der ingen forskel på om det er en henvisning fra Trustpilot, Pricerunner eller andre steder, hvor kunder har bedømt firmaet.

Forskellen er vel, at du bruger tekst fra Trustpilot. Anmeldelserne er Trustpilots "ejendom", som de har ophavsret fra. Du må gerne linke direkte til anmeldelserne, men du må ikke kopiere dem ind på din side.

Det er klart, at Trustpilot tager penge for den service. Derudover så tvivler jeg nu meget stærkt på at de tager penge for deres widget - de tager penge for den service, at de indsamler og sammenligner forhandlere, og hvis du vælger at betale, får du mulighed for at vise det på dit site.

geniusdesign:

Mener du også at f.eks. Facebook, Twitter og Google + skal kræve et abonnement for at man som firma skal have mulighed for at vise hvor mange "likes" eller "følgere" man har på sin side?

Det kunne de jo sagtens gøre hvis de ville. Hvis Google gik ud og sagde at +1 direkte havde betydning for rankings, men du skulle betale for at have en +1 knap på dit site, tror du så ikke mange gladeligt ville betale, uanset om den kostede 1.000kr eller 10.000kr om måneden?

Det kan godt være at du kunne kode dig en +1 knap selv, men den ville stadig benytte Googles services, og de ville så være i deres gode ret til at sige stop.

Tilmeldt 12. Feb 13
Fra  Genius WebDesign Skrevet kl. 17:20

Lars Rasmussen:
den ville stadig benytte Googles services

Nej, den ville ikke benytte nogen service udbudt eller skabt af dem, præcis som den heller ikke gør det i forhold til Trustpilot. Hvis du derimod anvender en API de har udviklet, anvender du selvfølgelig deres system, men min widget´s "API" er kodet af mig selv, altså er hele koden 100% min egen, og rettighederne til den dermed også.
Selve adgangen til deres side via Curl vil altid være lovlig, så længe destinationssiden og dermed indholdet er offentligt tilgængelig.

Det der er diskutabelt mht. rettigheder, og om min widget er lovlig/ulovlig, er hvorvidt selve henvisningen til trustpilot ved brug af teksten "trustpilot.dk", samt uddrag af citater fra deres side, strider imod lovgivningen på området.

Lars Rasmussen:
Hvis Google gik ud og sagde at +1 direkte havde betydning for rankings, men du skulle betale for at have en +1 knap på dit site, tror du så ikke mange gladeligt ville betale, uanset om den kostede 1.000kr eller 10.000kr om måneden?

Nu vil "likes" og "+1´ere" under alle omstændigheder have en positiv betydning for en virksomheds image, og dermed også udgøre en vis værdi, derfor har Google +, Facebook og Twitter jo allerede grundlag for at gøre som du siger, men det har de altså valgt ikke at gøre.
Om folk er villige til at betale for et abonnement på 5 eller 10 kilo om året, for at have lov til at vise hvad kunder synes om deres virksomhed via forskellige medier på nettet, er jeg ret sikker på svaret er nej, i hvert fald for de fleste små til middelstore virksomheders vedkommende.
Det ville jo betyde at et firma skulle betale op til 40000,- om året for at vise indhold fra hhv. Google, Twitter, Facebook og Trustpilot.

Lars Rasmussen:
Det er klart, at Trustpilot tager penge for den service. Derudover så tvivler jeg nu meget stærkt på at de tager penge for deres widget - de tager penge for den service, at de indsamler og sammenligner forhandlere, og hvis du vælger at betale, får du mulighed for at vise det på dit site.
.

De tager penge for et abonnement som inkluderer adgang til deres egen widget-software.

Det arbejde Trustpilot har lagt i at lave deres widget kunne de evt. tage betaling for ved at sælge den til firmaerne på normal vis, imod et engangsbeløb der inkluderer en licens til produktet, i stedet for at tvinge firmaerne til at skulle indgå en dyr abonnementsaftale.

Jo mere tilknytning firmaerne har til Trustpilot des mere tvivl må der sås omkring Trustpilots objektivitet i forhold til hvordan de administrerer deres system med brugernes bedømmelser. Derfor er det ligesom tingene går lidt af sporet, når firmaerne begynder at blive betalende kunder hos Trustpilot.

Fra Aarhus C
Tilmeldt 9. Sep 10
Fra  1337 ApS Skrevet kl. 17:45

geniusdesign:

Nej, den ville ikke benytte nogen service udbudt eller skabt af dem, præcis som den heller ikke gør det i forhold til Trustpilot. Hvis du derimod anvender en API de har udviklet, anvender du selvfølgelig deres system, men min widget´s "API" er kodet af mig selv, altså er hele koden 100% min egen, og rettighederne til den dermed også.
Selve adgangen til deres side via Curl vil altid være lovlig, så længe destinationssiden og dermed indholdet er offentligt tilgængelig.

Det der er diskutabelt mht. rettigheder, og om min widget er lovlig/ulovlig, er hvorvidt selve henvisningen til trustpilot ved brug af teksten "trustpilot.dk", samt uddrag af citater fra deres side, strider imod lovgivningen på området.

Hvis du henter data fra Google/Facebook/Twitter/Trustpilot, om det er via et API eller ej, så er det via deres service. Det kan godt være at din kode er din egen, men de data du henter via cURL er ikke dine, og du har ikke ophavsret og dermed ikke lov til at hente disse data.

Koden i din widget er fint lovlig, men hvis du henter tekst/billeder/ikoner (nu henter du jo kun tekst, men man kunne jo lige så godt hente et billede eller noget andet), så er det et brud på deres ophavsret.

geniusdesign:

Nu vil "likes" og "+1´ere" under alle omstændigheder have en positiv betydning for en virksomheds image, og dermed også udgøre en vis værdi, derfor har Google +, Facebook og Twitter jo allerede grundlag for at gøre som du siger, men det har de altså valgt ikke at gøre.
Om folk er villige til at betale for et abonnement på 5 eller 10 kilo om året, for at have lov til at vise hvad kunder synes om deres virksomhed via forskellige medier på nettet, er jeg ret sikker på svaret er nej, i hvert fald for de fleste små til middelstore virksomheders vedkommende.
Det ville jo betyde at et firma skulle betale op til 40000,- om året for at vise indhold fra hhv. Google, Twitter, Facebook og Trustpilot.

Det er vel præcis det Trustpilot gør? De sælger en service via deres abonnement, som giver dig lov til at vise anmeldelser fra Trustpilot af dit site, på din side.

Et +1 eller et Like kan vel lige så vel være en "anbefaling"/anmeldelse. At Google mf. har valgt ikke at kræve penge for denne service er jo bare heldigt for os der bruger det :-)

geniusdesign:

De tager penge for et abonnement som inkluderer adgang til deres egen widget-software.

Det arbejde Trustpilot har lagt i at lave deres widget kunne de evt. tage betaling for ved at sælge den til firmaerne på normal vis, imod et engangsbeløb der inkluderer en licens til produktet, i stedet for at tvinge firmaerne til at skulle indgå en dyr abonnementsaftale.

Jo mere tilknytning firmaerne har til Trustpilot des mere tvivl må der sås omkring Trustpilots objektivitet i forhold til hvordan de administrerer deres system med brugernes bedømmelser. Derfor er det ligesom tingene går lidt af sporet, når firmaerne begynder at blive betalende kunder hos Trustpilot.

Det kunne de - men hvorfor skulle de sælge adgang til deres kerneprodukt til et engangsbeløb? Om du får en widget eller ej er ligegyldigt. Det du betaler for, er vel i bund og grund:

1) Mulighed for at svare på anmeldelser direkte hos Trustpilot

2) Rettigheder til at vise anmeldelser på dit site

De kunne jo lige så godt sige at du selv skulle kode dig ud af at hente anmeldelserne, men de har så valgt at gøre det nemt for dig ved at udvikle en widget til deres betalende kunder.

Tilmeldt 12. Feb 13
Fra  Genius WebDesign Skrevet kl. 18:29

Om de ting et firma får for et abonnement hos Trustpilot er  de 10000,- om året værd har vi tydeligvis et forskelligt syn på, men det er heller ikke sagens kerne..

Som andre har været inde på i tråden er det lovligt i Danmark at citere fra andre, også når det angår indhold på hjemmesider.
Hentning af data (HTML) via Curl er i sig selv ikke ulovligt, og hvis den data man henter ned anvendes på lovlig vis, så er der er intet galt med det.

Der er ikke tale om at jeg henter billeder, MP3 filer, video eller lignede. Det er ren HTML der hentes ned. Teksten hentes heller ikke ned, da de citater der fremgår i min widget er afskrevet i CMS-systemet, selvom det i princippet ikke gør nogen forskel, da disse ligesåvel kunne hentes via Curl og være lovlige i anvendelse, såfremt det betragtes som almindelig citering, ligesom i andre sammenhænge.

Lars Rasmussen:

1) Mulighed for at svare på anmeldelser direkte hos Trustpilot

2) Rettigheder til at vise anmeldelser på dit site

De kunne jo lige så godt sige at du selv skulle kode dig ud af at hente anmeldelserne, men de har så valgt at gøre det nemt for dig ved at udvikle en widget til deres betalende kunder.

Du har mulighed for at svare på bedømmelser som firma uanset om du har abonnement eller ej. At skulle betale sig til rettigheder for at kunne vise uddrag af sine egne kunders bedømmelser, ligemeget hvor på nettet de er anbragt, synes at være en absurditet.

Igen, alt dette er ikke interessant for mig, og det er ikke en diskussion om morale eller etik der lægges op til i mit indlæg. Jeg er udelukkende søgende efter afklaring omkring reglerne på området. Om Trustpilot´s forretningsmetoder er iorden eller ej er sådan set ligemeget, jeg skal bare vide om min widget er lovlig, da jeg selvfølgelig ikke ønsker at mine kunder have indhold på siden der overtræder de gældende regler.

Om mine kunder vil bruge min widget er jo så valg de må foretage, såvel som det er et valg om de vil abonnere hos Trustpilot.
Hvis den eneste service kunden er interesseret i hos Trustpilot er en widget som kan vise bedømmelser, jamen så ærgrer det vist mange at det skal koste så mange penge i årligt abonnement, men den diskussion må vi hellere lægge til søvn, da det som sagt slet ikke er det væsentlige i mit indlæg. 

Fra Aarhus C
Tilmeldt 9. Sep 10
Fra  1337 ApS Skrevet kl. 18:47

geniusdesign:

Om de ting et firma får for et abonnement hos Trustpilot er  de 10000,- om året værd har vi tydeligvis et forskelligt syn på, men det er heller ikke sagens kerne..

Jeg har ikke sagt at jeg synes det er billigt, men det er jo 100 % op til Trustpilot at bedømme hvad de vil kræve for deres service, ligesom jeg tager 500kr i timen.

geniusdesign:

Som andre har været inde på i tråden er det lovligt i Danmark at citere fra andre, også når det angår indhold på hjemmesider.
Hentning af data (HTML) via Curl er i sig selv ikke ulovligt, og hvis den data man henter ned anvendes på lovlig vis, så er der er intet galt med det.

Der er ikke tale om at jeg henter billeder, MP3 filer, video eller lignede. Det er ren HTML der hentes ned. Teksten hentes heller ikke ned, da de citater der fremgår i min widget er afskrevet i CMS-systemet, selvom det i princippet ikke gør nogen forskel, da disse ligesåvel kunne hentes via Curl og være lovlige i anvendelse, såfremt det betragtes som almindelig citering, ligesom i andre sammenhænge.

HTML (og dermed tekst) er jo lige så meget beskyttet af ophavsretten som MP3'er, billeder osv er. Hvad der skal til for at definere noget som et citat ved jeg ikke. Men hvis der i trustpilots betingelser står at du ikke må kopiere/citere anmeldelserne, så er jeg ret sikker på at du ikke må. Jeg er dog ikke jurist, så jeg ved det ikke. Men hvis du citerede noget på mit site, som var en del af mit kerneprodukt som jeg normalt tager penge for, så ville jeg gøre som Trustpilot.

geniusdesign:

Du har mulighed for at svare på bedømmelser som firma uanset om du har abonnement eller ej. At skulle betale sig til rettigheder for at kunne vise uddrag af sine egne kunders bedømmelser, ligemeget hvor på nettet de er anbragt, synes at være en absurditet.

Hvorfor? Det er jo deres produkt, deres service, at indsamle disse anmeldelser. At det handler om dig/din virksomhed giver vel ikke ret til at synes det er absurd at de tager sig betalt for at indsamle disse data. Du må jo heller ikke gå ind og kopiere anmeldelser af dine produkter fra andre sites, om det er en blog eller et multinationalt anmeldelsessite.

geniusdesign:

Igen, alt dette er ikke interessant for mig, og det er ikke en diskussion om morale eller etik der lægges op til i mit indlæg. Jeg er udelukkende søgende efter afklaring omkring reglerne på området. Om Trustpilot´s forretningsmetoder er iorden eller ej er sådan set ligemeget, jeg skal bare vide om min widget er lovlig, da jeg selvfølgelig ikke ønsker at mine kunder have indhold på siden der overtræder de gældende regler.

Om mine kunder vil bruge min widget er jo så valg de må foretage, såvel som det er et valg om de vil abonnere hos Trustpilot.
Hvis den eneste service kunden er interesseret i hos Trustpilot er en widget som kan vise bedømmelser, jamen så ærgrer det vist mange at det skal koste så mange penge i årligt abonnement, men den diskussion må vi hellere lægge til søvn, da det som sagt slet ikke er det væsentlige i mit indlæg. 

Jeg er skam også ligeglad med etikken i det. Men jeg synes som udgangspunkt at Trustpilot har ret i deres sag, at de siger du ikke må hente anmeldelser fra deres site, da det er noget de normalt får penge for. Om du synes det er absurd, er jeg egentlig også ligeglad med, men som sagt, hvis jeg havde en service hvor samme problemstilling ville kunne ske, så ville jeg sgu også kræve at betingelserne blev overholdt.

Side 8 ud af 12 (113 indlæg)