Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Selvudvilket "Trustpilot-widget" ulovlig?

Side 6 ud af 12 (113 indlæg)
Fra Havdrup
Tilmeldt 6. Dec 06
Indlæg ialt: 84
Fra  ITLarsen.dk Skrevet kl. 11:06
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hep :-)
Jeg har ikke en skid forstand på trademark og den slags, men jeg syntes umiddelbart dit spørgsmål er rimelig simpelt hvis man kigger logisk på det.

Trustpilot.dk og alt hvad der ligger på den er deres ejendom.
Så du må ikke "låne" hverken stjerner, design eller tekst, uden deres tilladelse. Ligesom at du heller ikke må låne min susi og Leo cd uden min tilladelse ;-)

Og den herre som har skrevet anmeldelsen på trustpilot, har skrevet den til dem, og ikke til dig, så den må du heller ikke bruge, og da slet ikke bruge hans navn på din side. Han har jo aldrig oplyst sit navn til dig :-)

Så er der diskussionen om trustpilot må lave anmeldelser og tage screenshots af din side... Den er lidt mere vanskelig, men det er vel ikke ulovligt at du tager et billede af min susi og Leo cd, når jeg har lagt den ud på fortovet hvor alle kan se den, og det er vel heller ikke ulovligt du skriver ned og deler ud af, hvad andre mennesker syntes om min musiksmag, så længe de mennesker har givet dig lov til at citere dem ;-)

Alt i alt tror jeg ikke du har nogen sag, og trustpilot har deres på det rene.
Men selvfølgelig ville det have været god skik hvis de bad om lov til det de gør, inden de gjorde det. Men det gør de altså ikke :-)

ITLarsen.dk - IT-Service for alle

Scheuermann.dk - Mod dårlig ryg

Tilmeldt 12. Feb 13
Indlæg ialt: 316
Fra  Genius WebDesign Skrevet kl. 13:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Frede,

Tak for indlægget.

Som flere andre har været inde på, så går det med brug af Trademark begge veje.

Hvis det ikke er lovligt for en virksomhed at bruge ordet "Trustpilot.dk" i en hjemmelavet widget, pga. trademark rettigheder, så må Trustpilot i princippet heller ikke anvende stort set alle de firmahenvisninger de har inde på deres side, uden først at have tilladelse fra firmaerne.

Hvordan reglerne specifikt er på dette område er vi to dog tilsyneladende lige usikre på, lader det til.

Det med om jeg har nogen sag eller ej handler nok mere om hvorvidt Trustpilot har nogen sag, hvis de ønsker at bortskaffe min widget.
Hele grundlaget for dette indlæg er den mail min kunde modtog fra Trustpilot, hvor de ønskede at min widget blev taget væk fra hjemmesiden pga. overtrædelse af deres rettigheder.

Det vil sige, hvis vi vælger at bringe min widget tilbage på siden, så er det helt op til Trustpilot om de vil starte en sag for at få den fjernet igen.

Alt dette er således blot for at undersøge omstændighederne og forhåbentlig blive klogere omkring reglerne på området, så mig og min kunde har en klarere idé om hvad vi kan forvente os, såfremt vi bringer min widget tilbage på siden og Trustpilot evt. ender med at starte en sag.

 

Fra Havdrup
Tilmeldt 6. Dec 06
Indlæg ialt: 84
Fra  ITLarsen.dk Skrevet kl. 20:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Nå, så har jeg måske misforstået det.
Det var ikke mit indtryk at de brokkede sig over brugen af navnet trustpilot, men mere kopieringen af deres "opfindelse"/design, samt kopiering af teksten :-)

ITLarsen.dk - IT-Service for alle

Scheuermann.dk - Mod dårlig ryg

Tilmeldt 12. Feb 13
Indlæg ialt: 316
Fra  Genius WebDesign Skrevet kl. 21:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, vi er mere ovre i noget hvor Trustpilot mener at det min widget indeholder ordet "trustpilot" og at vi bruger citat-uddrag fra bedømmelser inde fra deres side er i strid med deres rettigheder.

Hvis du kigger i starten af indlægget, kan du se et screenshot jeg har taget af min widget, så du kan se præcis hvordan den så ud på siden, før vi tog den væk igen.

Fra Herning
Tilmeldt 27. Nov 08
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 03:20
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Med mere end 30 år på bagen med markedsføring, vover jeg at komme med et par tips i forlængelse af dit spørgsmål - fordi din widget efter min overbevisning, ligger lige på kanten og fordi det er en rigtig god ide ...

Afklaring kan du finde her: Ophavsret, bekendtgørelse
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=129901

Din ide er OK - men hvis jeg var kunde eller projektansvarlig, ville jeg følge den op med Jeres egen "det siger vores handlende"(underforstået egne) da de jo alt andet lige burde være mere valide, end hvad tredjemand genererer af data, som den enkelte ikke er involveret i !!!

"Man må ikke kopiere andres værker ..."
Hvis du skal imødegår disse indvendiger - så tjek lige dette ændringsforslag til din widget -
1) Fjern "Trustpilkot.dk" i overskriften
2) Stop teksten efter datoen
3) Tilføj: Citatuddrag fra Trustpilot (undlad .dk for der er jo ingen grund til at give et lead ...)

Med hensyn til jurister:
- hold dig langt væk, før du grundigt har undersøgt hvad flere "jurist-kunder" har at sige om emnet og de enkelte aktører.

Det er helt klart min erfaring, at det er i en hvilken som helst jurist's lod at skabe en sag, ved "at holde på dette og hint" - for der er penge at tjene uanset om de vinder eller taber sagen ...

Endelig må jeg minde om, at alle Browsere fik indbygget blokering af popup! Nu sker det oven i købet selv her på amino - til stor irritation, og ofte fravalg - så mon ikke det alt sammen går i sig selv.

Jeg tror på din ide - hvis den primært køres in-line - fordi det øger siden troværdighed.
Når jeg er skeptisk overfor eksterne data, er det fordi der ikke er styr på hvordan disse data skabes.

Håber det kan bruges.

Tilmeldt 23. May 08
Indlæg ialt: 3316
Fra  Easypie ApS Skrevet kl. 04:40
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra Hillerød
Tilmeldt 6. Apr 10
Indlæg ialt: 89
Skrevet kl. 07:04
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,3 stjerner givet af 3 person

WOW det er da lige godt utroligt så mange der snakker ned til trådstarter ? tyder mere på der bliver svaret af personlige overbevisninger ind realle og brugbare svar.

Du siger at det ligefrem er flot af trustpilot at de ikke lægger sag and med det samme, men de kommer med en statement først ? Kunne det være fordi trustpilot selv ved at de ikke har noget at komme efter ?

Jeg har intet i mod trust pilot eller trådstarter men syntes det er for meget den måde alle stort set går i mod ham fra start, da han til at starte med leder efter et svar.

Så kan vi komme tilbage igen som jeg kan vurdere lyder det til at 99 % af de svar der kommer til trådstarter ikke aner op eller ned om det er lovligt eller ikke lovligt.

Men jeg ønsker dig held og lykke og håber da, du kommer videre, og lykkes med det. Som jeg kan se kunne der være en lille fortjeneste til dig med din widget.

MVH, Martin

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 12:28
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

martin larsen:
WOW det er da lige godt utroligt så mange der snakker ned til trådstarter ? tyder mere på der bliver svaret af personlige overbevisninger ind realle og brugbare svar.

Det sjovt nu har jeg lige dit indlæg igennem igen, og jeg kan heller ikke finde noget som helst fakta betonet eller hvad der kunne minde om et reelt brugbart svar. Det er ene og alene personlig overbevisning. Men det for alligevel lykkedes dig at sige at 99% af dem der har skrevet i tråden ikke ved hvad de taler om (det er der nu nok ingen tegn i din profil eller indlæg på at man skal tage hvad du siger, når du sætter dig op på hesten og taler ned til andre, særligt alvorligt).

Jeg er ved at være lidt træt af denne tråd, for det er så forudsigeligt hvad der kommer til at ske. Det er åbenlyst at der ikke kan gives et ene korrekt svar, sagen bliver derfor nødt til at blive afgjort i en retssag. Hvor en dommer vil vurderer det. Sådan er det med mange sager, hvis det ikke var så var der jo ikke brug for retssager.

Så trådstarters kunde skal vælge om man vil tage sagen eller ej, og her siger han højst sandsynligt nej, for der er kun 10K pr. år at vinde, og meget mere at tabe, samtidigt med at man kan være sikker på at Trustpilot vil gå langt juridisk for at sikre at ingen i deres optik stjæler grundlaget for deres forretning.

Tilmeldt 12. Feb 13
Indlæg ialt: 316
Fra  Genius WebDesign Skrevet kl. 16:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Allan,

Tak for et virkelig brugbart indlæg!

Det er lækkert at høre fra en person med så meget erfaring og viden indenfor området.

Det lyder som en rigtig god måde at tilpasse designet på, som du foreslår ved at fjerne overskriften, og så evt. tilføje citatuddrag fra Trustpilot på en anden måde.

Min widget er 100% inline, dvs. alt er PHP genereret HTML direkte på egen server

Jeg tror du har fuldstændigt at vi bør holde os fra jurister før tingene er belyst ordentligt.

Tak igen for det brugbare svar. Det er helt sikkert noget jeg kan bruge til noget:) 

Tilmeldt 12. Feb 13
Indlæg ialt: 316
Fra  Genius WebDesign Skrevet kl. 16:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Lundsby.. Nu er det jo endelig blevet godt vejr, så jeg vil foreslå at du går en tur udenfor og får suget noget positiv energi til dig.

Al den fjendtlighed og arrigskab, som du blandt andre herinde udsender, er jo netop det Martin reagerer overfor. 

Det kan godt være at han ikke kom med nogle specifikke råd eller forslag, men du er jo bare negativ, ukonstruktiv og nytteløs, og i sidste ende bidrager du ikke med noget som helst andet end sure opstød.

 

Side 6 ud af 12 (113 indlæg)