Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Merkonom uddannelse?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 29. Mar 13
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 03:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino!

Jeg vil forsøge at gøre det kort.

Jeg bord i Nordsjælland, er 18 år gammel, og er færdig med min STX uddannelse om få måneder. Jeg har altid gerne ville være selvstændig og synes selv jeg er utrolig god til at overtale folk til hvad som helst. 

Jeg ved at jeg ikke vil få den store succes hvis jeg starter en webshop, men omvendt har jeg ikke lyst til at starte en fysisk butik, men alligevel vil jeg da gerne have et kontor.

Som sagt er jeg ved at slutte min uddannelse, og ved absolut ikke hvad jeg skal efter, jeg bor stadig hjemme hos min mor, og ved ikke rigtigt hvad jeg skal. En merkonom uddannelse virker overflødigt, og det har jeg egentlig ikke intentioner om at bruge tid på, så længe jeg ikke lære noget af det, men ville det være smart at læse videre til det? Det skal lige nævnes at jeg vil starte et personligt firma (den endelige idé mangler) - og det har egentlig ikke noget med pengene at gøre i første omgang.

Jeg er meget åben for idéer til former for virksomheder, som måske i, har gode erfaringer med.

På forhånd tak!

-   Simon Frederiksen

Tilmeldt 23. May 08
Indlæg ialt: 3316
Fra  Easypie ApS Skrevet kl. 11:55

Hvorfor vil du gerne være selvstændig? : )

- Du kan læse en merkonomuddannelse og få nogle fine redskaber ift. iværksætteri. Du kan også læse enkeltfag på fuldtid..

Når alt kommer til alt, så er det svært at finde vejen, når man ikke kender destinationen. 

Tilmeldt 29. Mar 13
Skrevet kl. 14:39

Hej Jacob, mange tak for dit svar. Du har fuldstændig ret.

Jeg har altid elsket overblikket over både medarbejder og økonomien i et firma, jeg har selvom min unge alder, har jeg allerede lidt erfaring da min mor er butikschef. Udover det, elsker jeg både muligheden, og tanken om at tjene penge på noget jeg selv har bygget op.

Jeg ved selvfølgelig ikke med dig, eller nogen andre, men jeg har alle tankerne til hvordan jeg skal starte og hvad jeg skal gøre, men jeg mangler stærkt mine idéer til hvad jeg skal sælge, og hvad firmaet skal gå ud på. Desværre :(

-  Simon Frederiksen

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 9. Mar 10
Indlæg ialt: 101
Fra  Dupp Skrevet kl. 14:49

Hej Simon,

Hvis du ikke ved hvad du vil sælge eller har et koncept endnu, vil jeg på det kraftigste anbefale dig at læse videre. Selvom du skriver du ikke er så afhængige af penge, så er de jo alligevel meget rare at have :)

Hvis du f.eks. tager en markedsføringsøkonom eller finansøkonom har du masser af tid til at drive virksomhed ved siden af. Mener de er i skole omkring 3-4 dage om ugen og her snakker vi 8-14.. Selvom der selvfølgelig er lektier burde der være rigeligt med tid til at eksperimentere med ens egen webshop. Derudover er der et praktik forløb på 3-4 måneder hvor du gerne må være "praktikant" i eget firma. Så der har du mulighed for at arbejde fuldtid i 3-4 måneder samtidig med du får SU.

Det er selvfølgelig op til dig, men jeg vil anbefale dig at læse videre. Men held og lykke fremover

Nikolaj

Tilmeldt 29. Mar 13
Skrevet kl. 15:01

Hej Nikolaj, tak for dit svar.

Du kommer med nogle fornuftige statements, og jeg kan godt se hvorfor det er smart at skulle læse videre. Jeg var ikke klar over at der var den praktikperiode, men det lyder godt nok smart, siden at man kan have det i sit eget firma. 

Jeg er ikke til store grafer og 3. gradsligninger, desværre, men jeg vil alligevel gerne læse noget for at have noget bund, hvad ville du anbefale for mig at læse i merkonomuddannelsen? Som sagt har jeg aldrig været den store matematikfyr, men jeg vil gøre alt for at få noget basic viden!

- Simon Frederiksen :)

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 9. Mar 10
Fra  Dupp Skrevet kl. 15:24

Nu hvor du siger du ikke er så meget til den mere matematiske del, vil jeg umiddelbart anbefale dig at læse "International handel og markedsføring" eller deres kommunikations linje.

Men hvis jeg var dig vil jeg lige tage og kigge på markedsføringsøkonom - her er der bestemt ikke meget matematik, men tilgengæld utrolig meget markedsføring og forskellige markeds - og konkurrent analyser. Har selv taget en HHX, og hvad jeg har hørt er markedsføringsøkonom meget det samme, dog med et større faglig niveau.

Kan lige hurtig fortælle dig en succeshistorie - jeg har 2 venner der læste finansøkonom og snakkede om at starte egen webshop op. Da de på deres 3 semester  skulle i praktik - startede de caseup op. De arbejdede på dette projekt i 3 måneder fuldtid og nu har de en rigtig fornuftig indtjening på og der er stadig masser af vækst på webshoppen.

Håber det kan hjælpe dig :)

Tilmeldt 29. Mar 13
Skrevet kl. 15:33

Wow, fedt! Er simpelthen så glad for hjælpen! Jeg begynder at kunne se fornuften, og logikken i det nu! Jeg prøver at ringe til en studievejleder, og hører om jeg ikke kan læse ''International handel og markedsføring'' sammen med noget markedsføringsøkonom!

Er der et sted du/i kan anbefale at læse? - Jeg ved at cphbusiness tilbyder merkonom uddannelsen, men er åben for ''bedre'' forslag.

- Simon Frederiksen

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 9. Mar 10
Fra  Dupp Skrevet kl. 15:36

Godt at du har fået en øjenåbner.. Mine venner gik på cphbusiness og de var godt tilfredse.. Men super du har sådan et stort drive, det skal nok fører dem frem i livet, om det så bliver med dit eget eller ej..

Held og lykke :)

/Nikolaj

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)