Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Mellemregningskonto

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)
Tilmeldt 27. Mar 13
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 19:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle, 

Jeg har for nuværende tilknyttet en revisor, som jeg har lidt svært ved at forstå :) Han har været min morfars revisor i mange år, så da jeg købte min morfars landbrugsejendom, fortsatte jeg bare med samme revisor. Men jeg har lidt svært ved at forstå ham nogle gange, det virker som om vi bare forvirrer hinanden :)

Derfor retter jeg henvendelse til jer kloge hoveder. Det kan være der er en, der kan give mig et godt tilbud på revision.

Jeg vil gerne trække en del penge ud af virksomheden, da jeg skal købe en ejendom privat. Der burde være mulighed for det, men jeg vil lige sikre mig, at jeg ikke tager fejl.

Indskudskontoen er i + med enten 1,666,000 kr. eller 1,316,000 kr.

Der er også en positiv mellemregningskonto på 234,000 kr.

Som jeg forstår det, kan jeg nu trække de næste 234,000 kr. som jeg tjener ud af virksomheden, uden at jeg beskattes heraf. Så tænker jeg at man kan få fradrag for beløbet der trækkes ud via mellemregningskontoen, når virksomhedens overskud skal gøres op - men der kan jeg tage fejl ? Hvis ikke det gør det, så bliver jeg jo beskattet af det beløb, der føres via mellemregningskontoen, omend jeg måske kan gøre det til en lavere selskabsskat ?

Jeg har etableret en driftskredit på 55,000 kr. som jeg allerede har trukket ud, dem tænker jeg også, at de bare fratrækkes min mellemregningskonto.

Jeg vil gerne købe noget privat til omtrent 1,200,000 kr. - 1,600,000 kr. sammen med min kæreste. Virksomheden generer pt. et årligt overskud i underkanten af 100,000 kr. Der kan måske være en fordel i at placere noget af gælden i virksomheden ?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47164
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:51

Ikke fordi din revisor ikke formentlig gør et godt job, men det duer jo ikke hvis I ikke forstår hinanden

Jarlen1985:

Du må jo køre virksomheden under VSO siden du taler om indskudskonto - Det er ganske komplekst at forklare hvad konsekvensen er i forhold til hævninger - så du er nok nød til at få revisor til at forklare den - læs evt HER 

Jarlen1985:

Som bør betyde, at du kan hæve 234.000 kr uden at skulle betale skat

Så er der driftskreditten, som du har hævet personligt og det er jo en helt almindelig hævning i dit VSO men igen bør revisor da kunne forklare dig det, omend VSO ER svært forklaret ofte

Det der private i vil købe er ikke forklaret nok. Er det ejendom og hvad er rente forhold i øvrigt - Svaret kunne nemt være nej til fordel ved at placere det i VSO hvis det overhovedet er relevant der

Udgangsbønden må være, at dit forhold er så forholdsvis kompliceret, at du enten skal kunne forstå din revisor - eller prøve med en anden

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 29. Sep 09
Indlæg ialt: 1199
Skrevet kl. 20:57

Jarlen1985:

Hej alle, 

Jeg har for nuværende tilknyttet en revisor, som jeg har lidt svært ved at forstå :) Han har været min morfars revisor i mange år, så da jeg købte min morfars landbrugsejendom, fortsatte jeg bare med samme revisor. Men jeg har lidt svært ved at forstå ham nogle gange, det virker som om vi bare forvirrer hinanden :)

Derfor retter jeg henvendelse til jer kloge hoveder. Det kan være der er en, der kan give mig et godt tilbud på revision.

Jeg vil gerne trække en del penge ud af virksomheden, da jeg skal købe en ejendom privat. Der burde være mulighed for det, men jeg vil lige sikre mig, at jeg ikke tager fejl.

Som jeg forstår det, kan jeg nu trække de næste 234,000 kr. som jeg tjener ud af virksomheden, uden at jeg beskattes heraf. Så tænker jeg at man kan få fradrag for beløbet der trækkes ud via mellemregningskontoen, når virksomhedens overskud skal gøres op - men der kan jeg tage fejl ? Hvis ikke det gør det, så bliver jeg jo beskattet af det beløb, der føres via mellemregningskontoen, omend jeg måske kan gøre det til en lavere selskabsskat ?

Jeg har etableret en driftskredit på 55,000 kr. som jeg allerede har trukket ud, dem tænker jeg også, at de bare fratrækkes min mellemregningskonto.

Jeg vil gerne købe noget privat til omtrent 1,200,000 kr. - 1,600,000 kr. sammen med min kæreste. Virksomheden generer pt. et årligt overskud i underkanten af 100,000 kr. Der kan måske være en fordel i at placere noget af gælden i virksomheden ?

Hej Jarlen.

De 234 t.kr. kan du trække ud uden skat - hvilket ikke vil påvirke årets resultat (ej heller skatten).

Det er faktisk muligt at medtage personlig gæld i VSO. Dette er dog mest hensigtsmæssigt ved opstartsåret (som du bestemt ikke befinder dig i).

En indskydelse af privat gæld i VSO vil betyde en hævning, hvilket du ikke vil ind i.

Om du kan indskyde privat gæld i VSO med den store indskudskonto, kan jeg ikke overskue konsekvensen af - uden at kende dig regnskab. Denne del må du snakke med din revisor om.

Men hæv roligt de 234 t.kr. såfremt der likvidemidler til det.

HVad med opsparet overskud og hensat til senere hævning ? Hvad står der på disse saldi ?

Tilmeldt 27. Mar 13
Skrevet kl. 21:43

Hej John,

Tak for dit svar.

Jeg tænker også at jeg nok skal prøve med en anden revisor, jeg ved bare ikke lige hvem jeg skal bruge. Jeg er fra Odense, såfremt der er nogen dygtige fra Amino deromkring. 

Det er korrekt at det er VSO det drejer sig om, det havde jeg glemt at skrive.

Jeg tænker også at jeg umiddelbart bør kunne trække 234,000 kr. ud af virksomheden. Jeg tror bare mig og min revisor talte lidt forbi hinanden, jeg kan også være forvirrende af og til :) Jeg spurgte ham til om hvis jeg nu i år har et umiddelbart driftsoverskud på 100,000 kr. hvis de så bliver hævet over mellemregningskontoen, så skal jeg hverken betale virksomheds skat eller personlig skat.

I forhold til driftskreditten, nævnte han at man kunne trække den fra mellemregningskontoen. Jeg er ikke interesseret i at have nogen personlig indtjening overhovedet, idet jeg læser psykologi, hvor jeg i år næsten har tjent det jeg må ved siden af SU´en gennem andet arbejde. 

Det forhold fik jeg heller ikke beskrevet i min oprindelige besked. Det gør at jeg har været nervøs for at røre ved virksomhedens penge, fordi jeg såfremt jeg har personlig indtjening vil få et skattesmæk og skulle betale SU tilbage.

Hilsen Thomas 

Tilmeldt 27. Mar 13
Skrevet kl. 21:50

Hej Next.man,

Tak for din besked.

Du må undskylde mit mangelfulde oprindelige indlæg. Men jeg er faktisk først indtrådt i virksomhedsordningen d. 1.1 2013. Så der er som du kan regne ud ikke noget opsparet overskud eller noget der er hensat til senere hævning. Det burde jeg have skrevet.

De 234 t. kr. er en del kredit optaget i ejendommen. Samt cirka 100,000 kr. der stammer fra dette års indtjening. Men som jeg skrev som svar til John, ved jeg ikke om såfremt jeg hæver det, der svarer til overskuddet fra i år gennem mellemregningskontoen. Vil betyde at jeg hverken skal betale virksomheds - eller personlig skat ?

Tilmeldt 29. Sep 09
Indlæg ialt: 1199
Skrevet kl. 21:59

Hej Jarlen.

Er du først indtrådt 1/1-2013 ?

Så skal du altså være meget opmærksom på du får GOD rådgivning. Du vil have mulighed for at indtage privat gæld med stor fordel (din indskudskonto er jo super høj).

Jeg er ikke helt sikker på de 234 t.kr. Er det penge som du fysisk har haft som udlæg for virksomheden eller hvordan er de opstået ?

Det du hæver har intet med overskuddet at gøre. Faktisk er VSO den form hvor du bliver beskattet af hvad du bruger og ikke hvad overskuddet er.

Mellemregningskontoen har dermed intet at gøre med driftsoverskuddet :)

Tilmeldt 27. Mar 13
Skrevet kl. 22:19

Hej Next.man,

Ja jeg er først indtrådt d. 1/1 2013.

Det er det netop det jeg er opmærksom på. Jeg tror dog jeg kan få bedre rådgivning, og det burde jeg nok opsøge. Min revisor er stort set ikke til at træffe, det tager en måned før han svarer på mails. Og derudover er han rigtig dyr, men til gengæld kender han ejendommens drift, da han har været revisor for min morfar i en årrække. 

Okay så forstår jeg bedre, man er simpelthen nødt til at sondre mellem mellemregningskonto og overskud. Men bliver man ikke også beskattet af overskuddet, omend det kun er virksomhedsbeskatning ? 

Tilmeldt 27. Mar 13
Skrevet kl. 09:52

Hov fik ikke svaret på hele beskeden.

De 234 T. Kr. Er en gave der er givet mig privat som jeg har anvendt i forbindelse med købet af den ejendom som jeg bruger i VSO.

Jeg har tænkt lidt over det med driftsoverskud og mellemregningskonto over natten :) Skal jeg forstå det sådan at jeg altid vil blive skulle betale virksomhedsbeskatning af driftens overskud.

Men så længe jeg har en positiv mellemregningskonto vil jeg ikke blive yderligere beskattet ved privat udtræk - jeg vil altså ikke blive personligt beskattet ved privat udtræk af de næste 234 T. Kr. Det er jo vigtigt at vide således jeg får gemt nok penge til SKAT.

Tilmeldt 27. Mar 13
Skrevet kl. 10:17

Hvis jeg eksempelvis omsætter for 100,000 kr. Trækker dem ud gennem mellemregningskontoen. Vil jeg så have et overskud på 100,000 kr. eller 0 kr. ?

Det tror jeg måske er bedre at spørge om end mine kringlede formuleringer :) Det er et rent skatteteknisk spørgsmål.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47164
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:33

Det vil ikke påvirke virksomhedens overskud at du hæver fra mellemregning - mellemregning er i status og kun konti i drift påvirker resultatet - som omsætningen jo også gør. 

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)