Der er stort set altid mindst ét "Jeg har verdens bedste ide, som er helt hemmelig, og jeg mangler bare lige en investor/programmør, der vil lægge 1.000.000 kr./300 arbejdstimer mod at få en beskeden del af det overskud, der forventes at komme efter kun 1 til 2 år"-indlæg på forsiden.
Hvis de unge og håbefulde besværede sig med at tage en dyb indånding og læse et par tråde, før de postede, kunne de skrive et indlæg, der affødte noget konstruktiv kritik i stedet.
I så fald ville de nemlig kunne tage de spørgsmål og kommentarer, der altid kommer, med i betragtning, når de skrev deres indlæg:
"Hvad går din ide - bare i grove træk - ud på?"
"Hvilke kompetencer er det egentlig, du præcis efterspørger?"
"Hvad kan du selv bidrage med, ud over ideen?"
"Hvor stor en forrentning kan en investor se frem til inden for fx 1 eller 3 år?"
"Du finder med sikkerhed ingen kompetente programmører, der kunne drømme om at bruge så mange timer på et så usikkert projekt."
Mere generelt:
Det er meget sjældent, både her på Amino og på andre fora, at en trådstarter, der rent faktisk har anstrengt sig lidt for at skrive et godt indlæg, bliver hånet eller svinet til.
Jeg kan dog godt forstå, at andre brugere lader sig irritere over, at en eller anden hakker noget ned på 2 minutter og forventer/forlanger at få gode og konstruktive svar.
I de tråde, hvor trådstarteren har gidet gøre en indsats, får vedkommende faktisk langt de fleste gange hjælp, råd m.m., der snildt kunne have kostet tusindvis af kroner på det frie marked.
Det er ikke nogen hemmelighed, at Amino er hjemsted for nogle af landets bedste inden for et utal af brancher. De mennesker vælger at bruge noget af deres tid på at hjælpe andre uden beregning - tid, som de kunne have faktureret 500, 1.000 eller 2.000 kr. i timen for.
Så er det vel ikke for meget at forlange, at trådstarter skriver lidt mere end "Jeg har en god ide, hvad skal jeg gøre?" eller "Hvad koster en webshop?"?
Jeg så gerne en langt hårdere moderering, så kvaliteten af forummet blev højnet. Jeg kan slet ikke hidse mig op over, at et sjusket og ikke-gennemarbejdet indlæg får et par velfortjente hårde ord med på vejen i ny og næ.
---
... og skulle vi så ikke lige blande janteloven og misundelse over andres succes udenom? Er der ét sted i Danmark, hvor den slags ikke trives i bedste velgående, er det da netop her.