Hej. Jeg har lige oprettet en enkeltmandsvirksomhed, og til materiale indkøb mv har jeg brugt af mine private penge. Skal jeg oplyse det nogen steder? Hvordan fungerer det? Jeg kommer det første års tid ikke til at tjene noget så det vil være mine private penge der skal bruges til indkøb af materialer - er der noget jeg skal være opmærksom på`? |
Alt du skyder ind skal du bogføre via balancen - under ejenkapitalen - mellemregning, konto kunne hedde PRIVAT INDSKUD - eller hvis du vil GÆLD TIL INDHAVER - hvis kontanter så kredit den konto og debit bank, hvis aktiver så via en aktivpost - som så evt kan straksafskrives
Alt du hæver sker også via balancen - PRIVAT HÆVNING i debet og banken i kredit
Derved påvirker det ikke resultatet og du betaler ikke skat af de penge du skyder ind og dem du hæver påvirker ikke skatten heller, det gør kun resultatet af din virksomhed
Jeg kan godt læse af linje et at det kan lyde besværligt, men det er eneste måde. Lettest for dig hvis du indskyder kontant penge via statur kredit privat indskud og debet bank, så er det super nemt at følge, og så køber du ting helt normalt via omkostningskonto i drift og bank i status
Du bør alliere dig med en økonomiperson her i begyndelsen som minimum, hvis dette er sort snak. Du kan få en freelance der kan klare ting via scan af bilag og ikke koster mange hundrede kroner om måneden. Du kan søge 3 gratis tilbud på AGERA bare klik linket. Du kan læse overordnet om REGNSKAB I PERSONLIG VIRKSOMHED HER og om SKAT AF PERSONLIG VIRKSOMHED HER
vh