Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

ApS indskud - Hvor smart har man lov at være?

Side 2 ud af 3 (21 indlæg)
Tilmeldt 20. Mar 13
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 22:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Okay den med "kun beskattede penge" er røget over hovedet på mig.

Vil det sige at Virksomhed A ikke må stifte Virksomhed B ved at indskyde fx et maleri á 80.000kr som er købt for ubeskattede penge i Virksomhed A? Eller sagt i sagens kontekst: Virksomhed A må ikke købe en webshop af Virksomhed X for 80.000 kr. for derefter at stifte Virksomhed B med webshoppens 80.000krs værdi?

Tilmeldt 3. Oct 10
Indlæg ialt: 1504
Skrevet kl. 22:49

MAOlesen:
Jeg skal prøve at gøre det kort: Til stiftelse kan man indskyde enten 80.000kr i kontanter eller ikke-kontanter til en værdi af 80.000kr. Men vil det sige, at jeg kan købe en avanceret webshop af et webbureau til 80.000kr og automatisk værdiansættes webshoppen til de 80.000 kr som så kan bruges som "egenkapital" istedet for reelle kontanter

øøøøøh er det så ikke nemmere at "bruge" de 80000 til et ApS og så lade ApS købe shoppen...

Tilmeldt 20. Mar 13
Skrevet kl. 23:01

Søren.Pedersen:

øøøøøh er det så ikke nemmere at "bruge" de 80000 til et ApS og så lade ApS købe shoppen...

Nej for så er idéen væk. Hvis det SKAL være beskattede penge, der skal indskydes i balancen, køber jeg webshoppen for allerede beskattede penge, som derefter kanaliseres ind i en virksomhed(eget af mig selv) der skal beskattes en gang til ved lønudbetaling. Så er idéen væk.

Mit ønske er at Virksomhed 1 skal kunne købe en webshop af Virksomhed B for 80.000kr(ubeskattede kroner), hvorefter Virksomhed 1 skal kunne stifte et ApS med webshoppen som indskud.

Det svarer lidt til, at en virksomhed har et enestående software(som virksomheden selv har kodet og har fulde rettigheder til) og denne software har en salgsværdi på 80.000kr. Ville man så kunne indskyde en kopi af softwaren(også med fuld rettighed) til et nyt ApS? Det svarer jo lidt til lovligt at printe penge. Men reelt set har kopi'en jo en 80.000krs værdi(hvis ikke mere) da den kan gensælges i fuld konkurrence med den oprindelige virksomhed. Jeg ved godt dette er MEGET hypotetisk og langt væk fra de gængse spørgsmål, men hvis det er muligt, kunne man egentligt talt gøre dette på ingen tid og dermed have et ApS uden økonomisk risiko.

Tak for Jeres tålmodighed! 

Tilmeldt 3. Oct 10
Indlæg ialt: 1504
Skrevet kl. 23:03

MAOlesen:
Ville man så kunne indskyde en kopi af softwaren(også med fuld rettighed) til et nyt ApS?

Kræver jo at personen der har lavet softwaren så bogfører dette salg som en indtægt, ingen fidus i det.

Tilmeldt 20. Mar 13
Skrevet kl. 23:07

Søren.Pedersen:

MAOlesen:
Ville man så kunne indskyde en kopi af softwaren(også med fuld rettighed) til et nyt ApS?

Kræver jo at personen der har lavet softwaren så bogfører dette salg som en indtægt, ingen fidus i det.

Nej ville man ikke bare kunne få sin revisor til at værdiansætte "det gratis" aktiv til sin reelle værdi? Et software der sælges til 80.000kr og har et beviseligt købermarked på fx 1.000 kunder årligt, kan en revisor vel værdiansætte utrolig højt.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47178
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:07

MAOlesen:
Virksomhed A må ikke købe en webshop af Virksomhed X for 80.000 kr. for derefter at stifte Virksomhed B med webshoppens 80.000krs værdi?

Jo det må de da godt - men

virksomhed A køber en webshop af x for 80.000 kr og nu går vi ud fra den er ærlige mindst 80.000 kr værd - det handler ikke om at forvandle en værdiløs tændstik til 80.000 kr. Det kan A kun gøre hvis A har de 80.000 men så er den jo fjong

Virksomhed A har nu 80.000 mindre i banken men har erstattet kapitalen med 80.000 kr værdi i webshop - resultatet er uforandret da påvirkningen er 0

--------------------------------------------

Virksomhed X har 80.000 kr de har modtaget, og skal nu ikke betale skat hvis shoppen hos dem var bogført til 80.000 kr ult sidste år og det er den ægte værdi, så har de bare byttet en værdi på 80.000 kr i webshop ud med 80.000 kr i banken

Hertil er der intet mystisk - dog hvis X ikke havde en værdi på 80.000 i regnskabet for webshoppen 31/12-2012, ja så skal X nu betale skat af fortjenesten ved salget - med andre ord, her kan være en "omkostning"

-----------------------------------------------

Så tager vi A der nu vil bruge 80.000 kr på at stifte virksomhed B - A har nu bare en webshop i stedet for 80.000 kr, og hvad skulle fordelen være ved det? det var da et spildt cirkus - om A havde sine 80 t i banken eller 80 t i webshop værdi er ligemeget

Hvis A så vil stifte en ny virksomhed B ApS (for nu er det jo et ApS man kan ikke har flere personlige selskaber) ja så skal der beregnes skat af de 80.000 kr som jo SKAL være skattede midler for at stifte et ApS

SUMMASUMARUM:

hele din første transaktion med at handle webshop i stedet for kontanter førte ikke til det mindste ud over skat formentig hos sælger af webshoppen - køber har bare fået en webshop i stedet for 80.000 i banken

Stiftelsen af B ApS kræver stadigt 80.000 som er beskattede og ikke en webshop (eller kontanter) som ligger ubeskattet i en personlig virksomhed.

Det duer ikke, og det er jo ret klart som du selv var inde på, så kunne man stifte løs ellers.

vh

Tilmeldt 20. Mar 13
Skrevet kl. 23:15

Tak for det meget omhyggelige svar.

Min "lumske" tanke går jo på at man ejer både Virksomhed A og X og altså blot flytter pengene fra det ene selskab til det andet. Og ja, hvis tricket nu bare stopper her, så er det en nytteløs idé. Men tricket er jo at virksomhed X køber en ydelse af Virksomhed A for tilsvarende 80.000kr, så både Virksomhed A og X ingen penge har tjent da 80.000 - 80.000 = 0 kr. Men der er kommet en webshop ud af det, der beviseligt er 80.000kr værd qua købssummen.

Som du nævner må jeg ikke eje både A og X, hvis her er tale om enkeltmandsvirksomheder. Men de kunne såmænd også hypotetisk set begge være ApS'er eller Virksomhed X kunne være en vens.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:26

jeg synes jeg har afklaret det men prøver igen

X har 80.000 kr som de bytter til en ydelse fra A for 80.000 kr. X har nu haft 0 påvirkning - de er 80.000 kr fattigere men har 80.000 et eller andet i stedet.

A har solgt en ydelse for 80.000 kr - Enten var den værdi med i A regnskabet per 31/12-2012 eller A skal nu betale skat af de 80.000 kr - og har ikke længere 80.000 kr men 80.000 minus skat

Det kommer der ikke en webshop ud af mig bekendt? -intet er der kommet ud af det ud over sikkert skat i B og måske noget der ikke er 80.000 kr værd i A

Så skriver du den er 80.000 kr værd kva købesummen??? Hm nu bliver det ulovligt ligefrem for X og A er vel uafhængige parter - og skal handle til korrekt værdi - men der er ikke skabt noget som helst i alle fald for X har byttet 80.000 gode kontanter ud med for 80.000 kr et eller andet - og B har fået 80.000 som de sikkert skal af med skat på (de 80.000 var jo ikke en værdi i deres regnskab 31/12)

Der er stadigt ikke kommet en webshop ud af noget af det - og SKAL der komme et ApS ud af det, så skal der bruge 80.000 kr som der skal være betalt personskat af og de er heller ikke opstået i alt dette turmult

Du er ude på et helt vildspor - det høres også ved at du skriver ydelsens værdi er bevist ved handlen. En tændstik bliver ikke 80.000 kr værd ved at den sælges fra en virksomhed til en anden, men sælger skal af med skat af 80.000 kr og køber har fået vekslet 80.000 kr om til en tændstik og stadigt er der ikke opstået en webshop eller en tredie virksomhed eller et ApS

Tro mig - den holder ikke - jeg har forklaret det jeg kan - andre kan måske gøre bedre i at forstå og forklare

vh

vh

Tilmeldt 20. Mar 13
Skrevet kl. 23:38

Ok. Tak for din hjælp. Nu skal det understreges at min idé udsprang af at springe over hvor gærdet var lavest, men stadig lovligt :) Hvis ikke det er lovligt, holder jeg mig langt fra det.

Basalt set skulle to virksomheder bare have en samhandel der giver hver især en indtægt på 80.000 og udgift på 80.000 kr. Den ene virksomhed sælger en webshop og den anden virksomhed sælger fx et foredrag á 80.000kr. (Alt til en reel pris der afspejler markedet.) Samhandlen er således et økonomisk nulsumsspil hvor den ene virksomhed dog sidder tilbage med en webshop á 80.000kr værdi som kan bruges til balancen i et nyt ApS.

Hele grundlaget for mit spørgsmål er, at det ville være smart at kunne generere 80.000kr værdi af ikke beskattede penge ved at købe sig til en webshop istedet for at skulle indføre 80.000kr kontanter som er beskattede først. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:04

du må ha fat i en revisor for det er rent vrøvl stadigt - du skaber da ikke en værdi. Alle transaktioner kræver faktiske penge der overflyttes og sælger skal hver gang af med skat af beløbet. Hvis I kan skabe foredrag og andet som gør at I kan betale skat og stå med samlet 80.000 kr, så værså gode

I er jo i det sammen for at få flere penge - så mellem jer skal opstå NYE penge - Det er som at far sælger 1 times græsslåning til mor for 80.000 kr og mor sælger opvaskning til far for 80.000 kr - det har de jo fået 0 ud af og ikke hverken 80.000 eller 160.000.

Havde de så tilmed ikke været gift - så havde de bare fået udløst skat af to gange 80.000 ved arbejdet og var blevet fattigere samlet

Du tror eller forstår mig ikke, men så tag dog en time med en revisor face to face så falder det på plads

vh

Side 2 ud af 3 (21 indlæg)