Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

ApS indskud - Hvor smart har man lov at være?

Side 1 ud af 3 (21 indlæg)
Tilmeldt 20. Mar 13
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 19:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er

Jeg skal prøve at gøre det kort: Til stiftelse kan man indskyde enten 80.000kr i kontanter eller ikke-kontanter til en værdi af 80.000kr. Men vil det sige, at jeg kan købe en avanceret webshop af et webbureau til 80.000kr og automatisk værdiansættes webshoppen til de 80.000 kr som så kan bruges som "egenkapital" istedet for reelle kontanter?

Hvis ovenstående fald er korrekt antaget, kan man i realiteten "købe" en webshop af sin kommende partner for 80.000 kr., stifte ApS'et med Webshoppen i egenkapitalen og lade partneren købe sig ind i ApS'et for selvsamme 80.000 kr, som man betalte for webshoppen. Resultatet er at man har stiftet ApS'et med 0 kr i egenkapital og blot udført et arbejde man alligevel havde udført sammen.

Håber en snu ræv kan give et svar eller en eventuel lignende løsning(selvfølgelig kun af lovlig karakter)

På forhånd tak

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 20:15

MAOlesen:

Hej Amino'er

Jeg skal prøve at gøre det kort: Til stiftelse kan man indskyde enten 80.000kr i kontanter eller ikke-kontanter til en værdi af 80.000kr. Men vil det sige, at jeg kan købe en avanceret webshop af et webbureau til 80.000kr og automatisk værdiansættes webshoppen til de 80.000 kr som så kan bruges som "egenkapital" istedet for reelle kontanter?

Hvis ovenstående fald er korrekt antaget, kan man i realiteten "købe" en webshop af sin kommende partner for 80.000 kr., stifte ApS'et med Webshoppen i egenkapitalen og lade partneren købe sig ind i ApS'et for selvsamme 80.000 kr, som man betalte for webshoppen. Resultatet er at man har stiftet ApS'et med 0 kr i egenkapital og blot udført et arbejde man alligevel havde udført sammen.

Håber en snu ræv kan give et svar eller en eventuel lignende løsning(selvfølgelig kun af lovlig karakter)

På forhånd tak

Ikke forstået!

Pointen er vel, at webshoppen stadig er ejet af selskabet, så der er reelt indskudt kr. 80.000.

Ingen problemer...

Tonny

Fra 2840
Tilmeldt 31. May 05
Indlæg ialt: 419
Skrevet kl. 20:37
Så simpel er verdenen jo så ikke.

Når din partner sælger en ydelse for 80.000 så skal han jo huske at dele med skattefar.

En anden model er at I sammen udvikler en shoppe ved brug af egen fritid og får en revisor til erklære at det I har bygget har en værdi på 80.000 og dermed indskydes som aktiv i firmaet.

Tommelfingerreglen når man ønsker at være kreativ på opstartskapitalen er at få den rette rådgivning for skat giver ikke rabat på fodfejl.
Tilmeldt 20. Mar 13
Skrevet kl. 20:45

Lad mig forklare på en anden måde:

Hvis jeg og en partner laver en webshop og bestemmer os for at stifte et ApS med webshoppen som egenkapitalsindskud, vil webshoppen vel skulle værdiansættes af en revisor ud fra konverteringsrater, antal besøgende osv. og da disse i begyndelsen ville være tæt på nul, ville webshop-værdiansættelsen næppe kunne beløbe sig på 80.000kr og det ville sikkert kræve vi tog et lån i banken og indskød dette.

Min tanke går derfor på, om jeg kan "KØBE" webshoppen af min partner for 80.000kr inden vi stifter ApS'et, hvorefter de 80.000 kr derefter tilbagebetales til mig.

Således vil udfaldet jo være, at webshoppen kan indskydens i ApS'et og skabe en balance på 80.000 kr uden at have bidraget med andet end "manpower"/tidsforbrug til egenkapitalen

Jeg håber, at jeg har forklaret mig eksplicit og forståeligt nu. 

Tilmeldt 20. Mar 13
Skrevet kl. 20:54

Pilde, hvor handles der spildes :) Jeg tænker nu mere på om man for en gangs skyld kan betale for en krone og få for 2kr - men det får man vel kun på dealsites ;)

Men helt konkret har jeg en enkeltmandsvirksomhed, og så var tanken at betale min partners enkeltmandsvirksomhed 80.000 kr for at lave webshoppen til vores fælles ApS(som endnu ikke er stiftet). Webshoppen ville kunne indskydes til den fulde værdi af 80.000kr, hvilke ville være nok til ApS-oprettelsen. Bagefter skulle min partners enkeltmandsvirksomhed betale selvsamme 80.000kr til min enkeltmandsvirksomhed for en tilsvarende ydelse. Således ville pengene blot sendes frem og tilbage, men undervejs anmærke webshoppens værdi til 80.000kr :)

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 21:09

MAOlesen:

Pilde, hvor handles der spildes :) Jeg tænker nu mere på om man for en gangs skyld kan betale for en krone og få for 2kr - men det får man vel kun på dealsites ;)

Men helt konkret har jeg en enkeltmandsvirksomhed, og så var tanken at betale min partners enkeltmandsvirksomhed 80.000 kr for at lave webshoppen til vores fælles ApS(som endnu ikke er stiftet). Webshoppen ville kunne indskydes til den fulde værdi af 80.000kr, hvilke ville være nok til ApS-oprettelsen. Bagefter skulle min partners enkeltmandsvirksomhed betale selvsamme 80.000kr til min enkeltmandsvirksomhed for en tilsvarende ydelse. Således ville pengene blot sendes frem og tilbage, men undervejs anmærke webshoppens værdi til 80.000kr :)

Hvis du indskyder webshoppen som indskud til stiftelsen af selskabet, så skal en godkendt revisor overbevises om, at det er en værdiansættelse som minimum udgør kr. 80.000.

I denne forbindelse foretager revisorer følgelig nogle undersøgelser, som kan be-/ eller afkræfte værdiansættelsen. I denne forbindelse vil det være revisorens ansvar, at værdiansættelsen er sket med en høj grad af sikkerhed for værdien.

Hvis du stifter selskabet kontant med indskud af kr. 80.000 og herefter køber webshoppen for kr. 80.000, så er det ene og alene dig som kapitalejer, som har ansvaret for denne transaktion.

Tonny

Tilmeldt 20. Mar 13
Skrevet kl. 21:14

Tonny, så bekræfter du mig faktisk i, at det kan lade sig gøre :)

Jeg ville i så fald kunne overføre 80.000kr fra min enkeltmandsvirksomhed til stiftelse af mit ApS for derefter at købe en 80.000 krs webshop af min enkeltmandsvirksomhed.

Dette kan da vel misbruges i negativeste forstand? Jeg ville kunne stifte tonsvis af ApS'er med de selvsamme 80.000kr ved igen og igen og igen tilbageføre de 80.000kr til min enkeltmandsvirksomhed?

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 21:21

MAOlesen:

Tonny, så bekræfter du mig faktisk i, at det kan lade sig gøre :)

Jeg ville i så fald kunne overføre 80.000kr fra min enkeltmandsvirksomhed til stiftelse af mit ApS for derefter at købe en 80.000 krs webshop af min enkeltmandsvirksomhed.

Dette kan da vel misbruges i negativeste forstand? Jeg ville kunne stifte tonsvis af ApS'er med de selvsamme 80.000kr ved igen og igen og igen tilbageføre de 80.000kr til min enkeltmandsvirksomhed?

Ja, det kan du da, da du som køber vurderer, at købet af webshoppen til kr. 80.000 er korrekt.

Det er jo dig som kapitalejer, der alene bestemmer, hvad selskabets midler skal anvendes til....

Den negative forstand forstand forstår jeg ikke, da der jo netop købes et produkt for midlerne. Derudover vil du jo skulle sælge en webshop til alle, eller som du skriver "tonsvis" af selskaber, hvor spørgsmålet vel ret beset er, hvorvidt du kan finde købere til disse selskaber.

Tonny

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 21:27

MAOlesen:

Jep, men husk at din enkeltmandsvirksomhed, skal betale skat af de 80k de har tjent ved at sælge en webshop til dit anpartsselskab :-)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46617
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:33

Lundsby:

MAOlesen:

Jep, men husk at din enkeltmandsvirksomhed, skal betale skat af de 80k de har tjent ved at sælge en webshop til dit anpartsselskab :-)

Ja du kan jo bruge 80.000 kr til at stifte et ApS - MEN det SKAL være penge du har betalt skat af.

Jeg forstår ikke den med overføre fra din enkeltmandsvirksomhed for du kan ikke overføre nogetuden at det er beskattede penge, så det er vel fra dig og ikke fra din enkeltmandsvirksomhed du skal hente pengene til at stifte for.

Du kan ikke tage 80.000 i enkeltmandsvirksomheden og tage som udgift i den - du skal komme med 80.000 beskattet.

Så har du et ApS - Håber vi er enige så langt?

Det må så gerne købe en webshop af dig for 80.000 kr - men nu vil du jo få skat af det salg som du som person eller personlig virksomhed tjener på det salg. Står webshoppen til 0, ja så skal du af med skat personligt af de 80.000 kr som dit ApS nu køber en webshop af dig for (eller fra din makker)

HVIS så tilmed de 80.000 kr er en fiktiv værdi, så har du nu betalt skat ved salget til dit ApS af noget fiktivt og dit ApS er nu den lykkelige ejer af en webshop, som måske ved granskning blev bedømt til værdi 10.000 kr, og du ville bestemt kunne få problem ved således bevidst ikke at ha anpartskapitalen til rådighed og dermed ikke ha det nødvendige kapitalberedskab - og kreditorer kunne nu gå efter ledelsen.

Har den haft en ægte værdi af 80.000 kr, ja så ligger de 80.000 kr jo i det ApS og det er bare dine beskattede 80.000 kr stiftelseskapital der nu er ændret til værdi af webshop - og den du har købt den af vil ha fået skat at betale på handlen stadigt - det er bare afgørende at shoppen har en ægte værdi på 80 t og at du har brugt 80 t beskattede midler på at lægge ind og webshoppen er købt så der er betalt evt. skat hos sælger

Enten går det her lidt hen over hovedet på mig, eller også er der noget galt i tanken

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 3 (21 indlæg)