Lang historie kort: Jeg er, som affiliate, i gang med et nyt site, og jeg har fundet en passende annoncør på partner-ads.dk. Problemet er bare, at annoncøren kun giver 3,00% i provision, hvilket jeg umiddelbart synes er rimelig lavt.
Kan jeg godt tillade mig at skrive en mail til annoncøren, og enten bede ham hæve provisionen, eller måske bare spørge ham om, hvorfor den er så lav? Eller vil en sådan henvendelse blive taget ilde op?
Hvis det er høje priser shoppen kører med, kan 3% stadig være okay.
Du kan nok godt take kontakt og høre om en lidt højere provision, men personligt ville jeg først gøre det efter at have leveret en rimelig mængde salg til siden. Så man lige får vist sit værd. I så fald vil jeg gerne tro de fleste er villige til at øge provisionen lidt.
Du kan som udgangspunkt altid givet det et forsøg, tag en kort snak med annoncøren om, hvilke produkter det er de sælger osv. Hvis det er produkter der bliver solgt rigtig mange af til en høj pris, er 3 % som sagt en god procentsats. Hvis du føler, at produkterne bliver sværere at afsætte gennem affiliate kan du forsøge at indlede en forhandling med partneren. Hvis du viser, at du har et stort netværk og kan være attraktiv over for ham, så vil han helt sikkert være klar på at hæve provisionssatsen.
Det værste der kan ske i en sådan situation er, at du får et nej og må stille dig tilfreds med de 3 %. Frem for alt må du aldrig beordre ham til noget. En passende henvendelse er altid helt i orden.
Hvis det elektronik får du den ikke op. Og medmindre du en affiliate der leverer en masse god relevant trafik i forhold til de andre affiliates, så er din chance for at få den op lav
Det at have dig som affiliate skal jo ogås kunne betale sig for mig som annoncør. - Derfor skal det jeg får mindre i fortjeneste (din belønning går jo 100% uf af min fortjeneste) jo opvejes af det antal kunder du kan bringe. - Så det er vel ikke urimeligt at du beviser din evne til at bringe kunder, og derefter får lidt mere i kommision.
Hej Mads. Tag du bare direkte fat i virksomheden. Mit gæt er at de vil elske det.
Jeg anbefaler alle vores kunder at de forsøger at gå i nærmere dialog med alle deres affiliate partnere for at få skabt så lukrativt en balance som det er muligt for alle parter.
Her er et par værktøjer.
Fortæl dem hvor mange besøgende du har ført til deres shop, og hvor mange salg du har skaffet dem.
Tal med dem om dine besøgende, og om der er noget specielt ved dem de måske vil lægge mere vægt på hos denne shop og hvordan du dermed kan hjælpe dem til endnu flere salg fra din trafik.
Du kan evt spørge ind til at få noget specielt banner materiale udfærdiget, hvis du tror der er nogle bestemte produkter/kategorier der vil være en fordel på dit website at promovere. Det kan du jo have bedre indsigt i end dem, da du kender din målgruppe ret godt og jo kender besøgstal på siderne og om emnerne.
Lad være med at "kræve" at de sætter provisionen op. De ved godt at hvis det ikke er en attraktiv kampagne for en affiliate, så smutter de jo til en anden, og så taber butikken både branding, besøgstal og omsætning, så bare indled den gode dialog med dem og hør lidt ind til de økonomiske forhold og tal med dem om det. Kan du påvise at deres konkurrenter kører kampagner der giver bedre for dig, er det jo også et validt argument.
Husk at du er en ekstern sælger for butikken. Man behandler de mennesker der skaber ens forretnings omsætning pænt ;)
Så grib knoglen og tag det rigtigt positivt. En mail tror jeg desværre at du får knap så god respons på. Den kan måske give noget usikkerhed hos butikken. "Er det mon en konkurrent?"
Som de andre også er inde på, så skal du oveveje om du har noget at byde ind med, som gør det attraktivt for annoncøren at hæve provisionen. Derudover er mit indtryk også, at provisionen svinger meget i forhold til hvor stor webshoppen er og hvilke varer de sælger. Det har jo en del at sige om det er tøj med 70% fortjeneste eller elektronik hvor fortjenesten ofte er mindre.
Jeg synes du skal kigge dig godt omkring på de andre annoncenetværk, for at se om der findes et alternativ der er bedre for dig. Og ellers så er det jo bare at snakke med annoncøren :)