Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

5 hurtige spørgsmål om fradrag

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 4. Oct 06
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 13:57
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg er lige startet som freelancer i min enkeltmandsvirksomhed og har et par begynder spørgsmål:

1) Er bogføring lovpligtigt? Kan jeg selv bogføre i et regneark? Jeg har ikke mange bilag.

2) Jeg har oprettet 3 konti i banken: Faktura, Skat og Moms - er det godt nok? Skal man have en erhvervskonto?

3) Er udstyr 100% fradragsberettiget? Hvis jeg har tjent 1000 kr og lægger 500 til side til skat. Kan jeg så gå ud og købe en dims til erhvervsbrug for de 500 kroner som der står SKAT på?

4) Jeg har en del arbejdsrelevant udstyr i forvejen (højst 2 år gammelt) - kan jeg få fradrag for det?

5) Jeg har en bil og kører selv til mange jobs i jylland og lign. Kan jeg få fradrag for bil, benzin, bro, vinduesviskere osv, eller er det kun befordringsfradraget der tæller?

På forhånd mange tak 
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47192
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:45

Simon:
1) Er bogføring lovpligtigt? Kan jeg selv bogføre i et regneark? Jeg har ikke mange bilag.
Ja til begge dele - men jeg synes personligt at excel er dårligt til formålet da det er svært at følge drift og status som loven kræver - men det er ikke forbudt. Du kan få gratis bogføringsprogrammer ved at surfe - eller for ikke voldsomme penge købe eller abonnere på det

Simon:
2) Jeg har oprettet 3 konti i banken: Faktura, Skat og Moms - er det godt nok? Skal man have en erhvervskonto?

Det kan vel være meget klogt i begyndelsen at holde moms for sig - og at afsætte til skat - om du vil ha konti i banken til det eller i dit bogføringsprogram og holde øje med det derfra, er op til dig

Simon:
3) Er udstyr 100% fradragsberettiget? Hvis jeg har tjent 1000 kr og lægger 500 til side til skat. Kan jeg så gå ud og købe en dims til erhvervsbrug for de 500 kroner som der står SKAT på?

Nej det er noget rod du beskriver der Big Smile Se DETTE LINK. Hvis du har tjent 1000 kr i overskud - og køber en dims til 500 kr - har du jo 500 kr tilbage i overskud - til at betale skat af. Det er jo ikke sådan at skat betale alle ting du køber - du sparer bare skat af overskuddet altså ca 44% af tingens værdi - forudsat du kan påvise, at den var nødvendigt for at du kunne ha din indtjening

Simon:
5) Jeg har en bil og kører selv til mange jobs i jylland og lign. Kan jeg få fradrag for bil, benzin, bro, vinduesviskere osv, eller er det kun befordringsfradraget der tæller?

TJO - forudsat skat ikke mener du var lønmodtager eller skulle ha været indberettet med B skat som honorar - men er det mange jobs hos forskellige lyder det fint nok. Du kan bogføre 3,80 kr per km du kører op til 20.000 km og 2,13 derudover som udgift (der skal dække dine alle dine biludgifter)(dog ville jeg tage bro (uden moms) oveni, men der var faktisk en med forstand der skrev, at det var alle udgifter som var omfattet af de 3,80 så i alle fald ikke andre biludgifter

Du kan så hæve dem uden skat i selskabet. Du skal føre omhyggelig kørebog der viser adresse fra og til, tidspunkt, kundenavn (og der skal jo gerne være en sammenhæng med din indtægt - ex at man kan se du kørte til A og i den tid fakturede A også) - og det sker via status og mellemregning og så skattefrit til dig selv. Fejl i kørebog er noget af det skat slår hårdt ned på, så vær omhyggelig.

Når du spørger som du gør, vil jeg STÆRKT anbefale dig at gå på www.agera.com og få tre uforpligtende og gratis tilbud fra en der vil være bogholder fra dig. det er måske nok med en time om måneden og bilag som scan og e-mail - og behøver ikke koste voldsomt, men du kommer efter min mening galt af sted uden

god vind med det John H

Fra Højbjerg
Tilmeldt 13. May 12
Indlæg ialt: 696
Fra  PhoneWear Skrevet kl. 16:53

TJO - forudsat skat ikke mener du var lønmodtager eller skulle ha været indberettet med B skat som honorar - men er det mange jobs hos forskellige lyder det fint nok. Du kan bogføre 3,80 kr per km du kører op til 20.000 km og 2,13 derudover som udgift (der skal dække dine alle dine biludgifter)(dog ville jeg tage bro (uden moms) oveni, men der var faktisk en med forstand der skrev, at det var alle udgifter som var omfattet af de 3,80 så i alle fald ikke andre biludgifter

Er du sikker på, at man som erhvervsdrivende (selvstændig med CVR nummer) kan få det store kørselsfradrag? Og husk også på, at det for 2013 er ændret til 3,82 (eller var det 3,83?) kr./km.

Cookie:
Du skal føre omhyggelig kørebog der viser adresse fra og til, tidspunkt, kundenavn (og der skal jo gerne være en sammenhæng med din indtægt - ex at man kan se du kørte til A og i den tid fakturede A også) - og det sker via status og mellemregning og så skattefrit til dig selv. Fejl i kørebog er noget af det skat slår hårdt ned på, så vær omhyggelig.

Ja, der skal føres kørebog, men så vidt jeg er bekendt, skal en indtægt ikke være direkte forbundet med en kørsel. Forstået på den måde, at freelancere ofte har møder mv., som også kræver kørsel, men som ikke direkte giver en indtægt, men som altså stadig er berettiget.

God dag :)

Mvh.

Lars Thomsen

Find massere af billige iPhone og iPad covers på www.phonewear.dk

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:08

ja vist 3,82 i 2013 for første 20000 km - for hurtigt 3,80 var 2012 -

ja en selvstændig tager det som udgift - over i mellemregning - og derfra ud til ejer uden skat. Der skal ikke ligge en faktura for hver kørsel - jeg ville bare gøre opmærksom på, at skat har fokus på området både for ansatte i selskaber og personlige virksomheder, så en vis sammenhæng er godt. Naturligvis må man besøge en kunde uden resultat - bare skat kan se kørebogen stemmer og der er lidt sammenhæng med indtægterne.

Det aviserne skrev lidt om for nyligt var netop, at skat havde fundet dels meget sjusk i ansattes kørebøger og selv små fejl med attestation o.l. betød det blev forkastet OG at de med private havde fokus på at man ikke besøgte faster Anna på Brøndums hotel og bare skrev kundebesøg skagen fiskeimport

Bare sådan en vis sammenhæng så skat hvis de graver lidt kan se, at jo det stemmer godt nok med den type arbejde man laver OG vor ven her forstod jeg kørte freelance = formentlig altid en faktura ud af det - så der vil det være superlet at anskueliggøre.

Her for de som har kræfter og tid - lidt om netop denne fokus hvor skat er endnu mere pernittengrynede over for selvstændige som jo ikke har nogen med kontrolansvar over sig - Lang artikel men ret god fra dansk revisorforening :)

SKAT stiller krav til kørselsregnskabet
For at du kan udbetale skattefri kørselsgodtgørelse til en medarbejder, er det en betingelse, at du fører effektiv kontrol med medarbejderens kørsel. SKAT stiller en række krav til udbetaling af befordringsgodtgørelse, som du skal overholde. Dokumentation af den erhvervsmæssige kørsel skal således indeholde følgende elementer: Medarbejderens navn, adresse og CPR-nummer, dato for kørslen, de anvendte satser, angivelse af antal kørte kilometer, kørslens erhvervsmæssige formål og kørslens adresse (klar identifikation af lokalitet).

Det er i orden, at medarbejderen selv taster oplysningerne ind i firmaets time-/sagssystem, der ofte har indbygget en funktionalitet til at styre regnskabet med den erhvervsmæssige kørsel. Hvis du anvender et time-/sagssystem, der er opdelt på hver enkelt medarbejder, er der ikke tvivl om, at du opfylder de første tre oplysninger, blot satserne fremgår af personalehåndbog eller af aftalen mellem dig og din medarbejder, og de aftalte satser faktisk anvendes.

Antallet af kørte kilometer kan give anledning til diskussion. Dels imellem dig og din medarbejder, dels over for SKAT, hvis der er tvivl om, hvor langt der er kørt i forhold til de oplyste adresser. SKAT forventer ikke, at du tjekker hver enkelt kørsel og sammenligner afstandene i Krak med de oplyste adresser, men hvis SKAT finder, at der forekommer store differencer mellem den oplyste kørsel og de faktiske afstande, kan medarbejderen risikere, at hele kørslen bliver dømt skattepligtig.

Vær påpasselig i forbindelse med angivelse af kørslens adresse. Det skal være sådan, at både du og SKAT tydeligt kan identificere adressen, også efter at der er gået et par år. Det er ikke nok, at medarbejderen eksempelvis skriver ’kørsel til købmanden’ eller ’kørsel til fru Jensen’. Det er heller ikke tilstrækkeligt, at medarbejderen skriver større geografiske lokaliteter, eksempelvis ’Århus’, medmindre den uklare angivelse på andre måder kan identificeres entydigt. Hvis medarbejderen i kørselsregnskabet eksempelvis om kørsel den 24. februar 2011 har skrevet ’Hjem – kursuscenter Århus – hjem’, kan det være tilstrækkeligt, hvis der ikke er tvivl om, at firmaet kun bruger et bestemt kursuscenter i Århus, og firmaet kan fremvise faktura for kursusdeltagelse den 24. februar. Men for at være på den sikre side kan medarbejderen lige så godt angive den eksakte adresse med det samme.

Ofte ses det, at medarbejderen kun angiver kundens navn i kørselsregnskabet, eksempelvis ’kørsel til McDonald’s-restaurant’. Da der er mange McDonald’s-restauranter i Danmark, vil det kunne give anledning til problemer med SKAT. Her vil det være på sin plads at angive adressen eller i det mindste en entydig lokalitet.

Selvstændige og hovedaktionærer

Mulighederne for skattefri kørselsgodtgørelse og de gældende satser gælder også, hvis du er selvstændig i personligt ejet virksomhed eller direktør i eget selskab (hovedaktionær).

Her skal man bare være opmærksom på, at SKAT kan være endnu mere pernittengryn med hensyn til, at kørebogen er ført korrekt. Det skyldes, at der jo ikke er nogen arbejdsgiver, der kontrollerer kørslen, når det er indehaveren, der kører i sin egen bil.

Kilometerstand start og slut - Kommentar fra RevisorRådgivning

Som det nævnes i artiklen, stiller SKAT ofte skarpt på hovedaktionærer og selvstændige, der benytter deres private bil i virksomheden - altså i situationer, hvor der er blandet kørsel. Det viser en ny kendelse fra Landsskatteretten, som RevisorRådgivning har ført for et af vores medlemmer.

I sagen havde revisor selvangivet skattefri kørselsgodtgørelse på 90.000 kr. svarende til ca. 25.000 erhvervsmæssige kilometer pr. år. SKAT var af den opfattelse, at revisors kørebog ikke klart og tydeligt nok angav adresser på de kunder mv., han havde besøgt, og forhøjede hans indkomst med alle 90.000 kr. Revisor påklagede sagen til skatteankenævnet, som gav ham delvist medhold, idet nævnet skønsmæssigt anerkendte en godtgørelse på 50.000 kr. - altså halvdelen af det selvangivne beløb.

Revisor påklagede afgørelsen til Landsskatteretten, der i 2010 gav SKAT fuldt medhold. Det er i sig selv bemærkelsesværdigt, at Landsskatteretten går ind og forhøjer mere end, hvad sagen var endt med i skatteankenævnet. Kendelsen kan altså læses sådan, at der gælder en alt eller intet-regel, når vi taler skattefri kørselsgodtgørelse.

Landskatterettens kendelse var også bemærkelsesværdig derhen, at begrundelsen for forhøjelsen var, at klager ikke i kørselsregnskabet havde angivet bilens kilometertæller ved dagens begyndelse og ved dagens slutning. Dette krav fremgår ikke af bekendtgørelse om rejse- og befordringsgodtgørelse nr. 173 af 13/3 2000

Vores opfattelse er, at det er tvivlsomt, om Landsskatteretten kan opstille et krav til kørebogen, som ikke fremgår af nævnte bekendtgørelse, der med sin opremsning af betingelser forekommer at være udtømmende. Revisor vil efter konsultation af advokat påklage kendelsen til domstolene, så vi kan få afklaret, om SKAT kan stille krav om angivelse af kilometertæller ved start og slut på dagens kørsel.

Indtil vi får en dom, gør man nok klogt i at anføre kilometerstand hver morgen og aften i sin kørebog, især hvis man har en betydelig erhvervsmæssig kørsel.

Dele af denne artikel bringes i det kommende nummer af vores kundeblad RevisorInformerer.

Kilde: Dansk Revisorforening, Mads Grønnegaard, skattekonsulent, 10-03-2011

vh

Tilmeldt 4. Oct 06
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 19:34

Mange tak for svaret, jeg har allerede kontakt til en revisor.

Jeg skal lige have dét med fradrag på nødvendige dimser skåret ud i pap.

Jeg har tjent 1.000 kr, og går ud og køber en nødvendig ting til 500 kr.

Nu er mit overskud på 500 kr, og derfor skal jeg kun af med 250 kr i skat. Er det korrekt forstået?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:01

Simon:

Jeg har tjent 1.000 kr, og går ud og køber en nødvendig ting til 500 kr.

Nu er mit overskud på 500 kr, og derfor skal jeg kun af med 250 kr i skat. Er det korrekt forstået?

ja i store træk hvis din skat er 50% men den er nok kun 44% men JA. Den dims tilhørere så din virksomhed og skulle du en dag lukke den skal du købe den ud af virksomheden eller sælge den til andre for dens værdi + moms

vh

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)