Jeg er lige startet som freelancer i min enkeltmandsvirksomhed og har et par begynder spørgsmål:
1) Er bogføring lovpligtigt? Kan jeg selv bogføre i et regneark? Jeg har ikke mange bilag. 2) Jeg har oprettet 3 konti i banken: Faktura, Skat og Moms - er det godt nok? Skal man have en erhvervskonto?
3) Er udstyr 100% fradragsberettiget? Hvis jeg har tjent 1000 kr og lægger 500 til side til skat. Kan jeg så gå ud og købe en dims til erhvervsbrug for de 500 kroner som der står SKAT på?
4) Jeg har en del arbejdsrelevant udstyr i forvejen (højst 2 år gammelt) - kan jeg få fradrag for det?
5) Jeg har en bil og kører selv til mange jobs i jylland og lign. Kan jeg få fradrag for bil, benzin, bro, vinduesviskere osv, eller er det kun befordringsfradraget der tæller?
På forhånd mange tak |
Ja til begge dele - men jeg synes personligt at excel er dårligt til formålet da det er svært at følge drift og status som loven kræver - men det er ikke forbudt. Du kan få gratis bogføringsprogrammer ved at surfe - eller for ikke voldsomme penge købe eller abonnere på detSimon:1) Er bogføring lovpligtigt? Kan jeg selv bogføre i et regneark? Jeg har ikke mange bilag.
Simon:2) Jeg har oprettet 3 konti i banken: Faktura, Skat og Moms - er det godt nok? Skal man have en erhvervskonto?
Det kan vel være meget klogt i begyndelsen at holde moms for sig - og at afsætte til skat - om du vil ha konti i banken til det eller i dit bogføringsprogram og holde øje med det derfra, er op til dig
Simon:3) Er udstyr 100% fradragsberettiget? Hvis jeg har tjent 1000 kr og lægger 500 til side til skat. Kan jeg så gå ud og købe en dims til erhvervsbrug for de 500 kroner som der står SKAT på?
Nej det er noget rod du beskriver der Se DETTE LINK. Hvis du har tjent 1000 kr i overskud - og køber en dims til 500 kr - har du jo 500 kr tilbage i overskud - til at betale skat af. Det er jo ikke sådan at skat betale alle ting du køber - du sparer bare skat af overskuddet altså ca 44% af tingens værdi - forudsat du kan påvise, at den var nødvendigt for at du kunne ha din indtjening
Simon:5) Jeg har en bil og kører selv til mange jobs i jylland og lign. Kan jeg få fradrag for bil, benzin, bro, vinduesviskere osv, eller er det kun befordringsfradraget der tæller?
TJO - forudsat skat ikke mener du var lønmodtager eller skulle ha været indberettet med B skat som honorar - men er det mange jobs hos forskellige lyder det fint nok. Du kan bogføre 3,80 kr per km du kører op til 20.000 km og 2,13 derudover som udgift (der skal dække dine alle dine biludgifter)(dog ville jeg tage bro (uden moms) oveni, men der var faktisk en med forstand der skrev, at det var alle udgifter som var omfattet af de 3,80 så i alle fald ikke andre biludgifter
Du kan så hæve dem uden skat i selskabet. Du skal føre omhyggelig kørebog der viser adresse fra og til, tidspunkt, kundenavn (og der skal jo gerne være en sammenhæng med din indtægt - ex at man kan se du kørte til A og i den tid fakturede A også) - og det sker via status og mellemregning og så skattefrit til dig selv. Fejl i kørebog er noget af det skat slår hårdt ned på, så vær omhyggelig.
Når du spørger som du gør, vil jeg STÆRKT anbefale dig at gå på www.agera.com og få tre uforpligtende og gratis tilbud fra en der vil være bogholder fra dig. det er måske nok med en time om måneden og bilag som scan og e-mail - og behøver ikke koste voldsomt, men du kommer efter min mening galt af sted uden
god vind med det John H