Sagen er den, at vi er to drenge der overvejer at flytte til Indien. (Ikke 100% fastlagt at det skal være der endnu) Vi har begge erfaring med telemarketing, og har drevet telemarketingsvirksomhed. Derfor har vi gået med tankerne om, at flytte permenent til Indien, og blot sælge vores ydelser derfra til danske virksomheder. (Vi har allerede en kunde som vi arbejder for, så cashflow, og overskud til at overleve for har vi allerede)
Hele pointen i det, er naturligvis at vi kan sidde med en relativ høj løn pr. time, (Fordi ydelsen vi sælger, naturligvis er mere værd i Danmark) og derfor ville vi ikke være tvunget til at arbejde 9-17 hver dag, for at få det hele til at løbe rundt. (Fordi de selvfølgelig også er meget billigere at lave i Indien). Vi vil selvfølgelig benytte os at IP-telefoni, så det er også et krav at vi har en ordentlig internet forbindelse. En perfekt måde at se verden på, uden at skulle lave en kæmpe opsparing først.
Hvad kræver det at starte virksomhed op i Indien uden Indiske ansatte medarbejdere? Ville det kunne svare sig til at blot at oprettet dansk CVR nr. og arbejde i udlandet, for dermed også at sikre at vi relativt hurtigt kan rive pløkkerne op, hvis vi finder en ny destination? Og samtidig gør det noget nemmere mht. at skulle sætte sig ind i diverse regler i et givent land?
Vi er stadig relativt tidligt i fasen, så vi ved godt det ikke lige er noget vi kan gøre fra den ene dag til den anden. Det er derfor vi allerede nu begynder at suge informationer til os, som vil gøre det hele meget nemmere, når vi har skrabet nok startkapital sammen. Startkapital skal naturligvis gå til hotel/kost/transport osv. de første par måneder + flybilletter tur retur. Så har vi ihvertfald lidt tid til at kunne stable en base på benene.
Kort sagt; Nogle der har erfaring med opstart at virksomhed op i fjernøsten uden udlandske ansatte? Alt fra praktiske ting man skal have i tankerne, til juridiske problemer vi kunne løbe ind i?
Jeg foreslår at i starter med at kontakte den indiske ambassade: www.indian-embassy.dk Mon ikke de kan svare mere præcist på jeres spørgsmål end nogen anden herinde.
Jeg elsker Indien, men det er ikke alle områder som er lige fede. Det er et meget stort land, så start lige med en ferie og se om det er noget for jer.
Men, jeg kender ikke den præcise årsag til hvorfor det lige netop skulle være tilfældet. Jeg vil give samme råd som før: kontakt ambassaderne for de lande som i er interesserede i at arbjede fra. At i allerede har en omsætning/indtjening som i vil tage med jer derud kan kun tale til jeres fordel, så jeg kan ikke se nogen grund til at ambassaderne ikke skulle være overordentligt behjælpelige.