Jeg ved ikke hvad du mener, når du skriver at bogholderiet siger, at det ikke burde være et problem med 20.000,-. Er det dine egne betragtninger eller en revisor eller andet? Det er smart at der udarbejdes et likviditetsbudget, så du kan se, hvordan trækket bliver. Jeg ved ikke hvor meget du selv kender til det, men det er et budget, der modsat et driftsbudget, viser hvornår betalingerne foregår. Her kan du så se, hvor stor en kredit, der er behov for. Det virker også bedst overfor banken, at du ikke bare kommer med et tilfældigt tal. Og så får du også den korrekte størrelse kredit fra starten. Banken kan få et indtryk af, at du ikke har styr på din økonomi, hvis du bare efter 2 måneder kommer og skal have mere. Det koster dig gebyrer hver gang du skal have ændret det. Hvis du over en længere periode har et træk kan det måske overvejes om du skal optage et regulært lån i stedet. Det er ofte billigere. Det kan også kombineres med både lån og kredit. Du skal selvfølgelig se på størrelsen af kapitalbehovet og også hvad det koster i gebyrer (og bedst over hele låneperioden) Jeg kender jo ikke din situation, men kik lige på det. Det er dumt at betale et par tusinde mere i rente bare fordi det lød godt med en erhvervskredit. |
JacobN
Jeg svare udfra dine spørgsmål.
JakobN:Jeg ved ikke hvad du mener, når du skriver at bogholderiet siger, at det ikke burde være et problem med 20.000,-. Er det dine egne betragtninger eller en revisor eller andet?
Svar: Nej det er bogholderiet, det er ikke mine egen betragtninger eller andet. Jeg har et tilknyttet bogholderi til firmaet.
JakobN:Det er smart at der udarbejdes et likviditetsbudget, så du kan se, hvordan trækket bliver. Jeg ved ikke hvor meget du selv kender til det, men det er et budget, der modsat et driftsbudget, viser hvornår betalingerne foregår. Her kan du så se, hvor stor en kredit, der er behov for. Det virker også bedst overfor banken, at du ikke bare kommer med et tilfældigt tal. Og så får du også den korrekte størrelse kredit fra starten. Banken kan få et indtryk af, at du ikke har styr på din økonomi, hvis du bare efter 2 måneder kommer og skal have mere. Det koster dig gebyrer hver gang du skal have ændret det.
Svar: Jeg kender udmærket til Likvitetsbudget, driftbudget, etableringsbudget m.m.
JakobN:Hvis du over en længere periode har et træk kan det måske overvejes om du skal optage et regulært lån i stedet. Det er ofte billigere. Det kan også kombineres med både lån og kredit. Du skal selvfølgelig se på størrelsen af kapitalbehovet og også hvad det koster i gebyrer (og bedst over hele låneperioden) Jeg kender jo ikke din situation, men kik lige på det. Det er dumt at betale et par tusinde mere i rente bare fordi det lød godt med en erhvervskredit.
Svar: med det formål som Erhverskreditten skal have, ser jeg det ikke hensigtmæssigt med lån, Et lån kan jeg kun bruge 1 gang, når jeg har gjort brug af et lån, så kan jeg kun betale tilbage og intet andet. Ved en kredit kan jeg bruge den flere gange, når jeg har indbetalt den kredit jeg har brugt kan jeg starte forfra med at bruge den, det kan jeg ikke med et lån.
Selv om man betaler renter, skal du også huske på at man som selvstændig kan trække renten fra, i sit årsregnskab.
VH