Jeg har spurgt min bank, vedr. Erhverskredit tilknyttet min firmakonto. Banken spørger så hvor meget kredit jeg mener jeg får brug for. Jeg har så lagt dette spørgsmål frem for bogholderiet, de siger at det ikke burde være et problem med 20.000 kr. men spørgsmålet er så om banken vil afslå da beløbet måske er for lille. så er der nogen der ved noget om minimum og maximum for erhverskredittet. (jeg ved godt der er forskel på bankerne, men det er også mere erfaringerne jeg søger) Hvad har i skulle aflægge som dokumentation , årsregnskab, budgetter, forretningsplaner eller andet? Til orintering: jeg er et enkeltmands firma uden ansatte. jeg gik ud af 2012 med et samlet overskud på ca. 30,000 kr. |
Jeg tror ikke banken vil undre sig spor over 20.000 kr. I nogle fald skal man betale provision af det loft man har, og det er jo en type rente, selv når man måske ikke udnytter den. Bankerne skal reservere i forhold til deres kapital, ud fra det loft man har, så de har en udgift ved det
Fordelen ved at have 20 eller 30 t i dit fald er jo, at du ved du kan hente pengene med omg. varsel så ud fra det er det en god ide. 20t lyder ikke af meget for en murevirksomhed.
Meget ofte vil banken afkræve dig en selvskyldnerkaution men det er jo ikke af betydning for en personlig virksomhed. Som murer ville jeg nu overveje at få et ApS - næste år til 50.000 kr i indskud - det giver en vis sikkerhed mod personlige tab
Du skal formentlig aflægge dit årsregnskab og kunne forklare lidt om det + et budget for 2013 og en forretningsplan, der som minimum forklarer banken hvordan du skaffer kunder og hvad du har af forventninger til fremtiden - f.eks. at håndværkerfradragets genindførsel vil forvente at kunne give dig flere indtægter - at du vil skaffe kunder gennem ??? (reklame osv)
Hvis du ikke skal betale fast provision af maximumloftet - så er det naturligvis bedre at lægge ud med 50.000 kr vil jeg mene, og det giver jo lidt at forhandle om
vh