Jeg har enkeltmandsfirma ved siden af mit lønarbejde og har i 2012 et resultat på -10498 kr. (omsætning på 50.000 kr.). Er der mon nogen herinde der kan svare på følgende:
- Indgår beløbet i min samlede årsopgørelse, dvs. fratrækkes min øvrige lønindkomst inden der fastsættes skat for 2012?
- Kan jeg overføre underskuddet til 2013, hvor jeg forventer at have en positiv indtjening i firmaet?
Vil være meget taknemmelig hvis nogen kan hjælpe mig.
Indtægten skal selvangives i år, altså i 2012. Det gør du ved at rette på din årsopgørelse og taster et underskud i virksomheden nederst på årsopgørelsen (kan ikke præcis huske rubrikken).
Kun ved at bruge VSO kan du "flytte" dine resultater for at udjævne dine indtægter.
Kort fortalt, indtaste beløbet som underskud af virksomhed på din årsopgørelse
Indgår underskuddet i min samlet bruttoopgørelse for 2012 (så at det i bund grund udgør et fradrag)?
jep - eneste undtagelse ville være hvis det viste sig permanent hvor skat ville kunne gå ind og vurdere om du drev virksomheden seriøst eller om den skulle ses som en hobby - for så kan underskud ikke fratrækkes i anden personlig indtægt. Det mener jeg absolut slet ikke du skal bekymre dig om her, du skal selv sagt have dit fradrag, og på sigt skal det jo meget gerne udløse overskud og skat. Du kan se om forskellen i dette linkSERIØS ELLER HOBBY hvis du alligevel er nysgerrig
vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER