Jeg er ved at lægge sidste hånd på et dansk fodboldcommunity jeg vil starte sammen med et par kammerater (dét skal I nok høre mere om når jeg beder om jeres vurdering heinde ;) ).
Men, jeg kom lige til at tænke på en ting. Må jeg distribuere en video jeg har fundet på Youtube? I det konkrete tilfælde er det denne video -> http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=e5xKOdyvhrY.
Så spørgsmålet er helt enkelt, må jeg lægge denne video på min hjemmeside?
Når man uploader en video til YouTube skal man bekræfte at man har ret til at gøre dette. Når den så ligger på YouTube, så kan alle jo se den,med mindre den er privat. Du må ikke kopiere filen over på dit site og vise den derfra - men du må gerne åbne en YouTube player på dit eget site, som viser videoen - eftersom det blot svarer til et link.
/Morten
“Man opdager ikke nyt land, uden at være villig til at miste kysten af syne i meget lang tid”, André Gide
Jeg benytter selv YouTube-videoer på mit musiksite. Det var faktisk ikke tilladt for ikke så længe siden, men KODA lavede nye regler, hvilket giver websites lov til at embedde så meget de vil.
Jeg ved ikke om der er andre regler med videoer af den type som du vil bruge, men jeg tvivler.
Det gik op for KODA, at musikblogs har en enorm indflydelse på vækstlaget og promoveringen af musik i det hele taget, og reglen stod i vejen for det. At kræve penge af bloggerne for at benytte YouTube-videoer duede simpelthen bare ikke, og ville i værste fald lukke en masse fede blogs ned.
Problemet var netop, at selvom man blot linker til en video når man indlejrer den, så bliver den til en del af din side - og dét var ikke tilladt.
Jeg citerer direkte fra KODAs retningslinjer i forbindelse med brug af musik på nettet, f.eks. blogs:
"og derfor har vi gjort det gratis for musikbloggere at bruge vores musikrepertoire, forudsat at du overholder følgende tre grundregler:"
"... Din musikblog er ikke kommerciel. Det indebærer, at din blog ikke må generere indtægter, f.eks. fra bannerannoncer,"
Om jeg så har misforstået noget ved jeg ikke. Det håber jeg da lidt, for jeg ville meget gerne bruge noget musik og/eller nogle videoer derfra, på diverse af mine adsense/affiliate-sites.
Her er i øvrigt link til siden. Så kan det være, at der er nogle mere rutinerede aminoer, som forhåbentligt kan fortælle, at jeg har taget fejl et sted. ;)
men du må gerne åbne en YouTube player på dit eget site, som viser videoen - eftersom det blot svarer til et link.
Det er ikke helt korrekt. Du må embedde en video såfremt uploader har givet tilladelse til dette da de uploadede videoen. Hvis uploader har disabled mulighed for embed, må man ikke embedde videoen (med f.eks. en iframe man laver selv) bare fordi "det svarer til et link".