Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er det iorden at tilføje en virksomheds email ti nyhedsbrev, hvis ikke reklame-beskyttet..?

Side 3 ud af 3 (27 indlæg)
Fra Storkøbenhavn
Tilmeldt 1. Sep 11
Indlæg ialt: 347
Fra  Art-tek Ingeniør Rådgivning ApS Skrevet kl. 19:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Og for den god ordens skyld også tak til Martin :-)

Fra Brande
Tilmeldt 30. Nov 11
Indlæg ialt: 2544
Fra  Miraca Skrevet kl. 20:25

Martin Hedegaard:

Samtykket skal være informeret og konkretiseret

Det fremgår af forarbejderne til § 6, at samtykket skal være ”informeret” og ”konkretiseret”. At samtykket er informeret vil sige, at kunden skal være klar over, at han giver et samtykke til markedsføring. Det er eksempelvis ikke tilstrækkeligt, at samtykket alene fremgår af den erhvervsdrivendes standardvilkår. Samtykket skal i så fald tillige være tydeligt fremhævet over for den pågældende.

Forhåndsafkrydsede felter i bestillinger, kontrakter og lignende, hvoraf det fremgår, at kunden giver sit samtykke til at modtage reklame, vil normalt ikke opfylde de krav, der efter markedsføringsloven stilles til et informeret samtykke. Vil den erhvervsdrivende sikre sig, at kunden er klar over, at han giver et samtykke til markedsføring, kan det ske ved, at kunden aktivt tilkendegiver dette – fx ved at afkrydse et felt, hvoraf det fremgår, at kunden giver samtykke til markedsføring.

At samtykket er konkretiseret vil sige, at det klart og utvetydigt skal fremgå, hvad der meddeles samtykke til. Samtykket kan formuleres forholdsvist bredt. Dvs. at der på bankområdet kan gives samtykke til at få oplysninger om »nye eller forbedrede indlånsmuligheder, nye eller forbedrede pensionsmuligheder« osv. Det vil på samme måde være muligt at indhente samtykke til reklamer for børnetøj, stuemøbler, havemøbler, bilforsikringer osv.

Konkretiseringen kan ske ved et link til en side eller en liste, hvor det er anført, hvad der meddeles samtykke til. Linket skal findes i samme medie, som anvendes til indhentelse af samtykket. Indhentes samtykket således via et fysisk dokument, er det ikke tilstrækkeligt at henvise en hjemmeside, hvor samtykket konkretiseres (j.nr. 10/01549).

Alex, har du svaret hvad forbrugerombudsmanden siger... :-)

Alt dette i skriver forholder sig til forbrugere. - Men da der jo samtidig skal opgives CVR-nummer er der jo ikke længere tale om forbrugere. - Derfor mener jeg sagtens det kan stå i generelle betingelser.

Aftaler virksomheder imellem kan sagtens gå ud over diverse forbrugerlovgivninger.

Tilmeldt 1. Feb 11
Indlæg ialt: 58
Skrevet kl. 20:35

Præcist. Det ser netop ud til, at det ikke er forbruger.
Tag et smut forbi Markedsføringslovens paragraf 6, som er forholdsvis letlæselig - og denne paragraf omhandler netop "uanmodet henvendelse til bestemte aftagere".

Fra Brande
Tilmeldt 30. Nov 11
Fra  Miraca Skrevet kl. 20:44

aikon:

Præcist. Det ser netop ud til, at det ikke er forbruger.
Tag et smut forbi Markedsføringslovens paragraf 6, som er forholdsvis letlæselig - og denne paragraf omhandler netop "uanmodet henvendelse til bestemte aftagere".

§ 6. En erhvervsdrivende må ikke rette henvendelse til nogen ved brug af elektronisk post, et automatisk opkaldssystem eller telefax med henblik på afsætning af varer, fast ejendom og andre formuegoder samt arbejds- og tjenesteydelser, medmindre den pågældende forudgående har anmodet om det.

'medmindre den pågældende forudgående har anmodet om det.'

Derfor kan han i betingelserne for at bruge servicen på hjemmesiden bare skrive: 'Ved brug af denne service tilmelder jeg samtidig min virksomhed til blablabla nyhedsbrev.'

Den erhvervsdrivende har så anmodet om tilmeldelse til maillisten ved accept af servicen.

Havde det været forbruger, skulle det MEGET tydeligt fremgå - mener endda der er lavet nogle retningslinier. Sikkert dem der nævnes i §6 stk. 7. Men når det er erhverv forventes det at den erhvervsdrivende selv læser det 'han' 'skriver under på'... Derfor er jeg ret sikker på der ikke er yderligere retningslinier når du alene henvender dig til erhverv.

Derfor må vi holde os til lovens bogstav, og her kan det bare skrives i betingelser.

Tilmeldt 11. Jan 12
Indlæg ialt: 836
Skrevet kl. 20:59
Du glemmer at kunden skal kunne sige nej tak, også ved afgivelsen af emailadressen. Hvordan vil du sikre det, hvis det blot står i betingelserne uden mulighed for at sige nej tak?
Eneste mulighed for kunden vil så være slet ikke at henvende sig.
Stk. 2. Uanset stk. 1 kan en erhvervsdrivende, der fra en kunde har modtaget dennes elektroniske adresse i forbindelse med salg af en vare eller en tjenesteydelse, markedsføre egne tilsvarende produkter eller tjenesteydelser til kunden via elektronisk post. Dette forudsætter dog, at kunden har mulighed for let og gebyrfrit at frabede sig dette både i forbindelse med afgivelsen af adressen til den erhvervsdrivende og ved efterfølgende henvendelser.
Fra Brande
Tilmeldt 30. Nov 11
Fra  Miraca Skrevet kl. 21:16

Jesper I. P:
Du glemmer at kunden skal kunne sige nej tak, også ved afgivelsen af emailadressen. Hvordan vil du sikre det, hvis det blot står i betingelserne uden mulighed for at sige nej tak?
Eneste mulighed for kunden vil så være slet ikke at henvende sig.
Stk. 2. Uanset stk. 1 kan en erhvervsdrivende, der fra en kunde har modtaget dennes elektroniske adresse i forbindelse med salg af en vare eller en tjenesteydelse, markedsføre egne tilsvarende produkter eller tjenesteydelser til kunden via elektronisk post. Dette forudsætter dog, at kunden har mulighed for let og gebyrfrit at frabede sig dette både i forbindelse med afgivelsen af adressen til den erhvervsdrivende og ved efterfølgende henvendelser.

Nej. det glemmer jeg ikke. - Dette er jo ikke en service jeg som erhvervsdrivende er tvunget til at bruge. Så jeg kan bare lade være. - Og dermed bliver jeg heller ikke tilmeldt maillisten.

Her er jo ikke tale om et salg, men om en gratis serviceydelse.

Tilmeldt 6. Jan 12
Indlæg ialt: 311
Skrevet kl. 21:32

Så jeg kan ikke skrive i mine retningslinjer at ved oprettelse, giver de mig rettighederne til at tilføje deres e-mail adresse til min mail-liste, og sende dem mails med informationer som nyheder, opdateringer, og lignende.

Jeg SKAL lave en boks hvor de acceptere, at jeg tilmelder dem? - Lige nu køre min side med, at så snart de kommer ind på siden, er der en bar i bunden af skærmen, som følger med når de scroller osv. Hvor i jeg har skrevet "Ved brug af hjemmesiden, acceptere du hjemmesidens retningslinjer! [X]", som først forsvinder når de trykker på "[X]".

Det er jo på ingen måde "skjult reklame", efter som de gøres opmærksom på retningslinjerne på flere forskellige måder?

Jeg er ikke jurist, advokat eller revisor!

Jeg modtager gerne karakter :)

Side 3 ud af 3 (27 indlæg)