Jeg har et lille projekt under udvikling, hvor jeg tjekker virksomheders eksistens, ved at tjekke CVR-Registeret på deres oplyste CVR/SE-Nummer. Jeg er derfor interesseret i, at hvis jeg skriver i mine retningslinjer, om jeg så må tilføje dem til mit nyhedsbrev, ved oprettelse?
Dette vil på ingen måde gøres for at give en masse SPAM eller ondt, men blot for at sende opdateringer, når der sker noget som kunne være interessant for dem.
- Hvis de derimod er registreret, så give dem muligheden for at vælge det til.
Hvor er grænsen for jer, som har en virksomhed? Jeg er selvfølgelig kun interesseret i konkrete svar, da det her kan betyde en skøn promovering for mit projekt.
Jeg er lidt usikker på, om jeg forstår dit spørgsmål og baggrund herfor korrekt.
Hvis du uanmodet retter henvendelse til nogen, så får du nok problemer med Markedsføringslovens §6 stk. 1, dog kan du få love alligevel jf. §6 stk. 2, hvis du har modtaget email fra kunden osv osv. Prøv at læse hele MFL §6, så tror jeg du er godt på vej.
I tilfælde af, at det er forbrugere, som du ønsker at henvende dig til, så kast et blik på Forbrugeraftalelovens §6
§6 stk. 2, men vær opmærksom på det skal være et salg.
Bemærk også:
Markedsføringsloven §6, stk. 2:
Stk. 2. Uanset stk. 1 kan en erhvervsdrivende, der fra en kunde har modtaget dennes elektroniske adresse i forbindelse med salg af en vare eller en tjenesteydelse, markedsføreegne tilsvarende produkter eller tjenesteydelser til kunden via elektronisk post. Dette forudsætter dog, at kunden har mulighed for let og gebyrfrit at frabede sig dette både i forbindelse med afgivelsen af adressen til den erhvervsdrivende og ved efterfølgende henvendelser.
Det gælder kun tilsvarende produkter, som dem der har fundet sted i salget. Dvs. har din kunde købt en liter mælk og oplyst sin mailadresse, kan du altså ikke sende ham en mail om tilbud på kakaopulver.
Bemærk også, at uanset om du overtræder spamlovgivningen eller ej, så vil en stor del af modtagerne betragte det som spam og trykke på "Dette er spam" i deres mailprogram. Det medfører, at du får "forurenet" dit domænenavn (det kommer så at sige i "bad standing", får ry for at udsende spam). Det betyder at du vil få sværere ved at trænge igennem med rigtige mails.
Det forholder sig sådan, at når en virksomhed opretter sig på mins ide, så oplyser de deres CVR-Nr, og der kan jeg se om de er Reklame-beskyttet eller ej.
Hvis jeg så skriver i mine retningslinjer at de påskriver sig nyhedsbrev ved oprettelse, må jeg så godt tilføje dem ved oprettelse?
^ Spørgsmålet går meget direkte på, om jeg 'skal' lave en checkbox, hvor brugeren definere at vil modtage nyhedsbrevet, eller hvor relevant det fremstår :)