Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Køb/Salg af bil

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:00
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg har i et par år drevet min egen lille momsregistrerede webdesign virksomhed, hvilket jeg stadigvæk gør. (Blev registreret da jeg blev 18 og er nu 20)
Det er ikke noget jeg kan leve af men bruger det som en fin sidebeskæftigelse.

For at komme til sagen... jeg har i den seneste tid fået en stor interesse for biler og har gået og leget med tanken om at købe en gammel brugt bil (eks. en Golf 2 eller en Polo fra midten af 90''erne) for at gøre den i stand og derefter sælge den igen med profit.

Da jeg ikke har haft det store behov for endnu at sætte mig ind i hvad det vil sige at drive virksomhed udover den lille smule jeg gør, ved jeg stort set kun hvad der skal til for at angive moms, lave årsregnskab og udfylde min udvidede selvangivelse. Det er meget lidt jeg har brugt på aktiver og jeg har aldrig været i underskud da der ikke umiddelbart har været nogle udgifter i forbindelse med mine ydelser.

Jeg vil derfor høre.. Er det muligt for mig der ellers normalt kun laver webdesigns at bruge noget af min egenkapital fra mine designs på at købe en en bil til  firmaet for eksempelvis 30.000kr, restaurere den for 15.000kr og derefter sælge den for 60.000kr uden der skal noget specielt formidlet til Skat eller andre?

Noget jeg skal være opmærksom på mht. moms og afskrivninger?

Fra Thisted
Tilmeldt 16. Oct 06
Indlæg ialt: 392
Skrevet kl. 15:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg håber lige, der er en de skattekyndige herinde, der måske kan give dig et mere kvalificeret svar, men her er hvad jeg umiddelbart vil sige:

Hvis du køber en bil på hvide plader i dit firma, skal du svare skat af en eventuel fortjeneste (måske hypotetisk, da det er svært at tjene penge på gamle biler). Der ud over skal du måske beskattes af fri bil?. Hvis den er på gule plader, skal der stadigvæk svares skat af den eventuelle fortjeneste, og beskatningen af fri bil er nogle komplicerede regler. Hvordan det hænger sammen, hvis du køber den ind uden plader (altså så du ikke kan køre i den så længe, du sætter den i stand) ved jeg ikke, men fortjenesten er stadig skattepligtig så længe, det er noget, der sker i dit firma (hvis det er dig som privatperson - ved jeg det faktisk ikke).

Så prøv lige at forklar noget mere om bilen, og måske er du så så heldig, at der er en skattekyndig, der byder ind med et mere kvalificeret svar.

Lisbeth Toft Jensen, FISKEHUSET Thisted
eButik: www.fiskehuset.com + alm. hjemmeside på fiskehuset.dk. Se også opskriftermedfisk.dk

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)