Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Spørgsmål om generel virksomhedsdrift.

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 12. Feb 13
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 11:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino.

Jeg ville høre om nogle af jer kloge hoveder herinde, kan hjælpe mig med lidt spørgsmål om virksomhedsdrift/økonomi.

Har oprettet min virksomhed og har lidt spørgsmål ang. indberetning af moms, kvitteringer og benyttelse af virksomhedsordningen, løn

Indberetning af moms: Hvornår skal jeg indberette momsen, og for hvilken periode? Jeg mener at have hørt at det skal gøres kvartalvis. Eksempelvis Maj måned. Skal jeg i dette tilfælde indberette min samlede momsudregning for det foregående kvartal (Jan feb marts)? 

Kvitteringer: Jeg har læst mig frem til at virksomheden gerne skal have et dankort således at alle udgifter kan trækkes fra i virksomhedens driftomkostninger. Såfremt jeg betaler med virksomhedens dankort, vil mit CVR-nummer da stå på kvitteringen, eller skal man spørge om noget for at dette sker? (Online skriver man det vel bare som køb igennem virksomhed, men hvordan gøres det når der skal købes varer i butikker?)

Virksomhedsordningen: Min virksomhed skal meget gerne benytte virksomhedsordningen, således at vi kan holde kapital i virksomheden, og bare udbetale løn når vi har penge (Danløn). Skal jeg gøre noget bestemt for at få benyttet virksomhedsordningen?

Løn: Overvejer at benytte mig af Danløn da deres priser er noget lavere end eksempelvis Multidata/bluegarden. Nogle der kan anbefale danløn?

Mvh Red Ocean Games

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46628
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:22

Red Ocean Games:
Indberetning af moms: Hvornår skal jeg indberette momsen, og for hvilken periode? Jeg mener at have hørt at det skal gøres kvartalvis. Eksempelvis Maj måned. Skal jeg i dette tilfælde indberette min samlede momsudregning for det foregående kvartal (Jan feb marts)? 

Det er ofte kvartalsvis - og hvert kvartal indberettes ca den 10 i 2. måned efter - f.eks. første kvartal ca 10 April, du får fristerne af moms. Læs her om FORPLIGTELSER VED MOMS  

Red Ocean Games:
Kvitteringer: Jeg har læst mig frem til at virksomheden gerne skal have et dankort således at alle udgifter kan trækkes fra i virksomhedens driftomkostninger. Såfremt jeg betaler med virksomhedens dankort, vil mit CVR-nummer da stå på kvitteringen, eller skal man spørge om noget for at dette sker? (Online skriver man det vel bare som køb igennem virksomhed, men hvordan gøres det når der skal købes varer i butikker?)

Man skal i så vidt omfang som muligt ha sit firmanavn på kvitteringen uanset man betaler med kontant, kort eller online. Ved over 3.000 kr er det et krav man får sit firmanavn på. Se til at alle abonnementer osv har dit firmanavn på så alt er klart

Red Ocean Games:
Virksomhedsordningen: Min virksomhed skal meget gerne benytte virksomhedsordningen, således at vi kan holde kapital i virksomheden, og bare udbetale løn når vi har penge (Danløn). Skal jeg gøre noget bestemt for at få benyttet virksomhedsordningen?

Du skal regne med at behøve hjælp fra en revisor e-l- for at starte dig op korrekt så du får gjort ting korrekt, og givet også til at lave årsregnskab. VSO er lidt kompliceret. Du kan LÆSE OM VSO HER I en personlig virksomhed - også VSO før man ikke løn, man bruger derfor IKKE danløn eller andre. Du skal tage en revisor eller økonomikyndig med inden du beslutter VSO - og det kan du beslutte længe efter du er startet. Hvis ikke det er for at undgå at overskud påvirker SU, så vil det normalt kun være en fordel hvis man tjener så meget, at man kommer op i topskat - ellers giver det sjældent mening i forhold til det ekstra arbejde + risikerer i virkeligheden bare at skubbe overskud sammen så man til sidst kun kan få det ud ved hjælp af topskat

Man skyder penge ind og hæver penge via status så det ikke påvirker resultatet til skat. LÆS EVT HER om hvordan man beskattes som personlig virksomhed som er det I vil igang med - 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 12. Feb 13
Skrevet kl. 12:21

Tak for hurtigt svar :)

Det kan godt ske at det er lidt "overkill" at benytte VSO.

Jeg havde af en eller anden grund en ide om at jeg skulle benytte VSO for at drage nytte af Momsregnskab mm. Men jeg har nok bare blandet nogle ting sammen med hensyn til hobby-virksomhed, hvornår man skal have CVR nummer og så virksomhedesordningen.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:19

Glimrende - du har helt ret i at moms og VSO ikke har noget med hinanden at gøre og spørger bare videre når der dukker andet op

venligst John

Tilmeldt 12. Feb 13
Skrevet kl. 15:24

Et ekstra spørgsmål :)  (Der kommer nok mange flere hen af vejen).

Min virksomhed står og skal købe en licens til en bestemt applikation til der skal benyttes i virksomhedens produktion.

Da vi er studerende kan vi købe licensen som studielicens og herved spare 50%.

Problemet opstår så her:

Licensen kan ikke købes som firma, dvs vi kan ikke skrive CVR på ved købet. Herved ligner kvitteringen at licensen er købt som privatperson.

Vi vil helst kunne trække pengene fra i virksomheden således at købet af licensen kommer til at stå som virksomhedens udgift. <- I dette tilfælde kan udgiften vel trækkes fra i årsopgørelsen således at vi skal betale mindre i skat.

Hvad har vi af muligheder?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:24
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Enten at købe som studerende og få 50% rabat eller købe som CVR og betale fuldt og ikke trække momsen. Det andet ville være jer at fidle med tingene fra dag 1 - så gå ikke ind i den slags. Det ville være snyd på flere plan, også overfor licenshaveren, hvis i køber til et CVR men trækker studierabat

Enten eller - i alle fald hvad momsen angår - the rest is up to you (og en evt revisor eller skat senere) - Er den udstedt til firmaets CVR fuld moms af og udgift - til jer - så jeres egne penge - so da er mere at spare end den anden løsning

vh

Fra Århus
Tilmeldt 29. Jul 12
Indlæg ialt: 229
Fra  B & S Skrevet kl. 16:44
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Til Trådstarter 

Enten at købe som studerende og få 50% rabat eller købe som CVR og betale fuldt og ikke trække momsen. Det andet ville være jer at fidle med tingene fra dag 1 - så gå ikke ind i den slags.

Du kan derudover (hvad Cookie nævner) - blandt andet - blive mødt med et erstatningskrav, hvis det bliver opdaget - da det jo er snyd og konkurrence forvridende etc. -  og I gør det for egen vindingskyld - I vil jo heller ikke finde jer i, at der er nogen som gør det samme overfor jer . Glem det - og gå ad den rigtige sti. ;-)

Bare et råd.

Held og lykke

/Lene

/ L. B.H.B.S.

Tilmeldt 12. Feb 13
Skrevet kl. 18:18

Det må være vejen at gå så... Som ny i faget kan reglerne godt virke lidt kringlede :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:46

Red Ocean Games:
Det må være vejen at gå så... Som ny i faget kan reglerne godt virke lidt kringlede :)
 Nah - du ved jo godt at en studieversion er til studerende og ikke til nogen der bruger den i en virksomhed??

Du ved jo også ud fra dit spørgsmål at regningen skal være til firmaet for at give moms og skatte fradrag - så vær nu ærligt- du ville lige høre om nogen havde et fif til at omgå regler Big Smile Gør det nemt for dig selv - enten er man gravid eller også er man ikke. Samme med ærlighed, enten er man ærlig eller også er man ikke - og lukter tingene klart - som at ville betale studieversion af software og trække den fra i firma - så kan man med det samme selv mærke, at den er ikke korrekt. Hvorfor skulle de dog ellers ha lavet en studie version Big Smile

Tilmeldt 12. Feb 13
Skrevet kl. 01:05

Sætter stor pris på hjælpen, men det var absolut ikke for at snyde. Spurgte jo netop for at finde ud af om det nu var lovligt eller ej.

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)