|
jeg er ret ny på dette forum, men har allerede fået en masse input, som gør at jeg får lyst til at kaste en ide på banen, som jeg har leget med i flere år, men teknologien og materialerne er først i en pris nu der gør det virkelig interessant. jeg kan se i en anden tråd at mange starter textil tryk, og det koster åbenbart minimum et femcifret beløb. det koncept jeg har vil kunne startes op for under 1000 kr. Man kan lave reklameting, gaveartikler, turist suveniers, personlige gaver, hobbyting, ja listen er lang, men idderne er der. Hvad med at lave en vase med brudebuketten, en platte til jul med børn - børnebørn, en vase eller platte, med billede af tivoli, amalienborg eller andet, designet på computer med årstal personlig hilsen m.m., et fotoalbum med personlig billede på forsiden og ledsagende tekst. Betingelsen for alt det er selvfølgelig man er i besiddelse af computer og kan bruge et billedbehandlingsprogram, og når jeg skriver under 1000 kr. er det ikke incluseret, men alle der skriver herinde er i forvejen i besiddelse at en computer og en farveprinter kan fåes til under 500,- , dertil skal man have adgang til en almindelig bageovn, minioven for den sags skyld og trykket. Hvis i har haft jeres gang på hovedbanegården i københavn, så var der faktisk en forretning derinde, som lavede nøjagtigt det jeg her beskriver, men dengang betingede det en laserprinter til flere hundrede tusind, det gør det ikke i dag. Man har computer med billedbehandling, en laser eller blækprinter, en bage eller miniovn, et emne (vase, platte, krus eller lign.) et billede, en tekst, og så sætter man alt det sammen og får en reklame eller gaveartikkel. I og med at jeg har leget med dette i flere år, er det selvfølgelig ikke en ukendt ting, men jeg har fundet materialerne og arbejdet på et koncept meget længe og fordi jeg så nogle indslag herinde, syntes jeg tiden var inde til at afprøve det hvis der er nogen der har lyst til at høre mere, eller være med i dette fra starten, så lad mig høre fra jer, i kan skrive til direkte på Luneborg@pc.dk |
Forretningsconsept
Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
- 1
Mvh Kronborg
|
Lad os antage, at to personer starter et firma om dette, så skal indtjeningen på rimelig overskuelig sigt, dvs. ikke alt for mange måneder, være på mindst 60.000 kr. Lad os antage, at I har meget, meget lave omkostninger til udstyr, produktion, kontor, revisor m.v., f.eks. 10.000 per måned, og at I har markedsføringsomkostninger for 10.000 per måned (også lavt), så skal I altså omsætte for mindst 80.000 om måneden inden der er gået alt for mange måneder. Det er så lavt sat, at jeg aldrig ville interessere mig for det, men det er der andre, der måske ville. Jeg er i tvivl om, hvad du mener med tekstiltryk osv., men lad os antage, at du har et produkt, der koster 50 kr. at producere, som du sælger for 250 kr., så skal du sælge mindst 400 om måneden, 20 per arbejdsdag eller 2,5 i timen, i gennemsnit. Dvs. i rush hour skal du væsentligt højere op. Prøv at stille et regneark op som dette, tilpas tallene så de bliver mere realistiske end mine, lav et budget, og stil dig så ind på hovedbanegården og iagttag, hvor mange de rent faktisk sælger. Så begynder du at have en rigtig god ide om, hvorvidt du har fat i noget. |
|
Hej lasse nu kan jeg jo ikke se hvilken form for forretning du driver, men der findes stadig mange med ønske om en tilværelse som selvstændig enkeltmandsfirma, startet i det små. Et anpartsfirma eller aktieselskab er jo ikke for alle og slet ikke for mennesker med små indtægter, men det behøver jo ikke at afholde dem fra at prøve, hvilket de mange tekstiltryk opstarter jo vidner om. Det jeg blot forslår er at prøve noget det ikke koster ret meget, og som selv en stuederende kan være med i Måske ikke i dit format, men hvor mange kan starte på det plan, så vil du måske sige at så skulle de hellere lade være, men mon ikke mange forretningsdrivende i dag, har startet i det små og så har ideerne udviklet sig hen af vejen eller man har uden det store tab fundet ud af, at selvstændig der var nok ikke noget man egnede sig til. For det at starte et AsP er jo mange gange også kun en måde, ikke at hæfte personligt for det man foretager sig, om man starter stort eller småt er ingen garant for om det man har gang i vil lykkes, det har derimod det engament man lægger i sit forhavende |
Mvh Kronborg
|
hej kristian tak for oplysningen jeg har også undret mig lidt over de titler folk have, men havde efterhånden regnet ud at det var noget i den retning Min pointe med mit svar til lasse, var også mere møntet på at ikke alle iværksættere, har så store mål, jeg kan se at rigtig mange herinde gerne vil starte i det små, og dem skal der vel også være plads til |
Mvh Kronborg
|
Jeg kender ikke dit koncept eller ønske om levestandard, så derfor kan jeg ikke give dig bedre råd end at give tips. Men det er vigtigt, at du gør dig klart, hvad du reelt kan tjene på det. Det er også vigtigt, at du lægger en plan. En plan skal ikke være perfekt - men bare det at skrive det ned giver ny indsigt til de fleste. Hvis du f.eks. finder ud af, at du kan tjene en løn på 5.000 kr. før skat om måneden ved at "starte op for under 1.000 kr", men at du kan tjene 10.000 kr. før skat om måneden ved at starte op for en investering på 2.000 kr., så er det jo det sidste, du skal gøre! De to hyppigste fejl, jeg ser hos iværksættere, er: 1) De glemmer principperne om "Godt produkt + Dårligt salg = konkurs" og "Dårligt produkt + Godt salg = overskud". Dette er ikke en opfordring til at lave dårlige produkter, men en opfordring til aldrig at starte et firma på basis af et produkt, men altid at starte det på basis af en salgsmulighed. 2) De laver ikke budgetter og skriver ikke tal ned, og hvis de gør, så glemmer de at det er overskuddet, der er skal maksimeres, ikke omkostningerne. Mange iværksættere forelsker sig i at købe nyt IT, nyt produktionsudstyr og alt muligt andet, selv om de i stedet burde købe markedsføring og skabe overskud. Der er en ting, du gør meget, meget rigtigt: Du søger efter en partner. Hvis man er to, så snakker man sammen, og det hjælper ofte beslutningsprocessen i en god retning når man snakker sammen om firmaet. Men hvis du vil have en partner til at interessere sig for dit firma, så skal du altså ikke reklamere med, om det koster 1.000 eller 10.000 i opstart, men hvad overskuddet kan blive. Alt dette er i øvrigt uafhængigt af størrelsen af firmaet. Det er de samme principper der gør sig gældende, om man sælger bærbare PC''ere på verdensmarkedet eller om man sælger jordbær i vejkanten på motorvejen. |
Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
Bliv gratis medlem