Jeg er ikke så erfaren med C5, og jeg har lavet en fejl i bogføringen af indbetalinger, som jeg ikke ved, hvilke konsekvenser har – og hvordan jeg retter:
Jeg har indlæst FIK-betalinger fra banken og har i betalings-kassekladden noteret (krediteret) bankoverførte og kontante betalinger.
Herefter har jeg bogført kassekladden – dvs UDEN at have udlignet (altså lavet F5,mellemrum,F3).
der er formentlig ikke sket andet end at fakturaerne ikke er udlignet på debitorerne. Indbetalingerne er registreret og saldiene på debitorernes konti stemmer.
Hvis du du går ind på en af debitorerne, vil du formentlig kunne se at både indbetalingen og fakturaen står åben. Du vil kunne udligne de to poster mod hinanden.
Hvis du har mange indbetalinger bør du tilbageføre hele kladden og indlæse FIK-betalingerne igen. Din bank kan hjælpe dig med en ny fil.
Accountman Regnskabsservice - regnskabshjælp til din virksomhed - www.accountman.dk
Altså er det en kreditore eller en debitore der har betalt, burde du kunne gå ind på den bagefter og udligne hvis altså beløbene passer sammen.
Den konsekvensen det kan have er at den vil poppe op hvis du vil lave et kontoudtog og du ikke har udlignet vil denne kunne ses, istedet for at den er helt ren.