... sådan en trylleformular kunne jeg pænt godt tænke mig. Men når man nu ikke kan trylle så må man gøre noget andet.
Kæresten og jeg skal finde en lejlighed i København, med indflytning 1 el. 15 April eller 1 Maj - og det er ikke helt ligetil, der er mange om buddet og det er svært at blive bemærket. Som min erhvervsøkonomi-lærer altid sagde: "det er et spørgsmål om udbud og efterspørgsel", så når udbuddet er lavt og efterspørgslen stor, så må vi gøre noget ekstra for at komme igennem til udlejerne, så vi har tænkt os godt om og gjort følgende:
Hvad: Forfattet en tekst hvor der er lagt fokus på hvorfor vi lige netop er de lejere de leder efter.
Hvorfor: Fordi vi gætter på at 99% af alle der søger lejlighed, blot skriver "Hej, vi vil gerne have din lejlighed, ring til os på XX XX XX XX", vi vil gerne skille os positivt ud og spille på udlejers ønske om at finde nogle gode og stabile lejere, der behandler deres ejendom ordenligt.
Hvad: Vedhæftet et vellignende billede af os selv ved hver ansøgningsmail
Hvorfor: Fordi billedet fanger modtagerens opmærksomhed i modsætning til ren tekst.
Hvad: Oprettet en annonce på DBA.dk med ovenstående "ansøgingsbrev" og billede
Hvorfor: Fordi vi tror at et stort antal lejligheder udlejes uden at blive slået op nogle steder, lidt ligesom med jobs, hvor man siger at 75% af alle jobs besættes uden nogensinde at blive annonceret som ledige nogle steder.
Hvad: Meldt os ind flere Kbh'ske boligforeninger
Hvorfor: I håb om at finde en lejlighed, her er der dog ikke den store mulighed for selv at få indflydelse på om/hvornår man kan leje en lejlighed.
Hvad: Fundet en hel række ejendomsadministrator virksomheder og taget kontakt til dem
Hvorfor: Fordi de så forhåbentlig vil tænke på os når de får en ny lejlighed ind af døren og ringe/skrive til os i stedet for at smide den op på en boligside.
Hvad: Ledt Boligportal.dk, Lejebolig.dk m.m. igennem for lejligheder og taget kontakt
Hvorfor: Selvom udlejere på disse sider modtager hundredevis af ansøgninger kan det jo være vi er heldige, især fordi vi har gjort os lidt umage med ansøgningsmailen
Hvad: Lavet et inspirerende billede og delt det på facebook til venner og bekendte med detaljer om hvad vi søger, den har p.t. fået 15 likes og 33 shares, en del mere end de sædvanlige "se her, jeg har taget et billede af en leverpostejsmad jeg har lavet" updates ;)
Hvorfor: For at udnytte kontakter og kontakters kontakter, en lidt mere personlig version af DBA.dk annoncen :)
Mangler der noget vores plan? Hvad gjorde du af tricks og snedige ting for at få den helt rigtige lejlighed eller hvis du er udlejer; hvad fik dig til at vælge en specifik lejer?
Og hvis du nu sidder og tænker "de her mennesker virker til at være fantastiske lejere, de SKAL bare bo i min/min søsters/min fætters/min kammerats, hundelufters, nabos, bedsteforældres, nevøs lejlighed, så send endelig en PM. Vi leder efter en 2-3 vær i Kbh, Valby eller på Amager, max. 9000kr/md + forbrug.
Vh
Mia og Martin