Hej, Jeg sidder i en lidt special situation, i og med jeg opstartede et firma men gav op inden der kom så meget som en krone i omsætning (skyldes jobtilbud i det private). Min plan er at lukke, CVR. nummeret engang i Maj hvor min bindíngsperiode hos TDC slutter. Jeg har selvfølgelig købt PC, mobil osv. i forbindelse med opstarten, og har ca. et minus på 11.000 kr. på min forretningskonto hos Nordea resten er blevet betalt af egen lomme... Jeg har haft to hævninger på ca. 2.000 kr., på forreningskontoen i privat regi. Hvad skal jeg angive hos SKAT? Jeg har løbende over året trukket de moms udgifter fra jeg nu kunne, og har som sagt ikke tjent noget som helst... Vil bare gerne have lukket CVR., så jeg kan komme videre, dog uden at SKAT hiver mig til torskegilde! Virksomhedsformen er enkeltmandsvirksomhed. På for hånd tak! |
Tja. Hvis du kan overbevise SKAT om, at du virkelig havde intentioner om at drive en egentlig virksomhed, kan du muligvis få fradrag for de udgifter, du har haft i forbindelse med opstart af firma. Altså indkøb af de nævnte ting, PC, mobil osv. Om du har hævet penge ud eller ej til dit eget privatforbrug har ingen betydning for firmaets resultat. Kun for, hvor meget du nu skylder banken.
Jeg svarer, selv om jeg ikke ved så meget om det. Det gør jeg i håb om, at vi kan få lokket nogle af de mere professionelle på banen. Jeg tror bestemt Cookie vil kunne give nogle rigtig gode svar her.
F.eks. mener jeg, at der er noget med, at du skal købe de nævnte effekter ud af firmaet, når du lukker det. Om der ligefrem bliver tale om at du skal refundere den moms, du har fået retur, vil nok afhænge af, hvornår du startede dit firma.
Men jeg håber som sagt, at nogle kyndige mennesker kommer på banen :-)