Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bruge grafik fra andre hjemmesider af?

Side 2 ud af 3 (24 indlæg)
Fra Roskilde
Tilmeldt 9. Nov 10
Indlæg ialt: 354
Fra  MD Solutions Skrevet kl. 12:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Rentebasen .. Det kommer altså helt an på hvor meget du har ladet dig inspirere ..hvis man i retten vurderer at du ikke ville kunne have lavet det logo / grafik uden at have taget udgangspunkt i den andens ..men igen så skal det også virkeligt ligge tæt op af originalen .. Så er det altså ikke lovligt .. Hvis andre folk tror at det er samme logo f.eks så ligger det for tæt.

Tilmeldt 7. Mar 13
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 12:44
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Michal Johansen:

Du må ikke kopiere noget andre har skrevet, uden deres tilladelse ..

Mht det grafiske: hvis du evt bliver trukket i retten pga en efterligning vil man lægge vægt på hvorvidt den er lavet efter originalen eller om det kunne være rent tilfældigt at din minder utroligt meget om deres.. Men helt ærligt .. Lav dit eget, det andet lugter da langt væk !!?

Så fordi en side har skrevet carpe diem som citat så må jeg ikke? Den holder jo ikke en meter

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:57

Nybruger1:
Så fordi en side har skrevet carpe diem som citat så må jeg ikke? Den holder jo ikke en meter

Man kan ikke påstå ophavsret til alm. ord og vendinger - så dit eksempel er ikke så godt.

Man må gerne citere fra et lovligt offentliggjort værk under en række forudsætninger: Kilden skal angives, citatet skal være i overensstemmelse med god citatskik, der må ikke citeres mere end nødvendigt for at illustrere formålet og forfatteren skal krediteres.

Reglerne og gode eksempler på lovlige citater og ulovlige plagiater kan læses i nedenstående gratis publikation:

http://kum.dk/da/Servicemenu/Publikationer/2006/God-citatskik-og-plagiat-i-tekster/

Fra Roskilde
Tilmeldt 9. Nov 10
Fra  MD Solutions Skrevet kl. 13:06

Citat ?? Hvem snakker om citater ??

Jeg snakker om at du enten kopierer tekster , artikler, varebeskrivelser osv.

Eller laver et grafisk design der ligger for tæt op af et eksisterende logo.

Jeg kan ikke lige se hvordan du fik det med et citat ind ?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:17

Nybruger1:
Så fordi en side har skrevet carpe diem som citat så må jeg ikke?

Nybruger 1 spurgte om han måtte citere et citat - eller noget i den retning...

Fra Roskilde
Tilmeldt 9. Nov 10
Fra  MD Solutions Skrevet kl. 13:19

Mit svar var henvendt til nybruger1 :)

Tilmeldt 5. Dec 12
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 13:26
Fra London
Tilmeldt 11. Dec 07
Indlæg ialt: 373
Skrevet kl. 13:28

Mht det grafiske: hvis du evt bliver trukket i retten pga en efterligning vil man lægge vægt på hvorvidt den er lavet efter originalen eller om det kunne være rent tilfældigt at din minder utroligt meget om deres.. Men helt ærligt .. Lav dit eget, det andet lugter da langt væk !!?

Hvis noget ikke er varemærke-beskyttet, så er jeg ret sikker på du både må drage inspiration og kreative indfald af fra et andet værk jvnf. copyright lovgivningen. 

Men direkte kopiere må du ikke.

Fra Aalborg
Tilmeldt 31. Mar 11
Indlæg ialt: 124
Fra  Tegnerne ApS Skrevet kl. 13:42

Nybruger1:
F.eks. hvis man tager et screenshot af billedet og man så laver filen om til vector selv bagefter?

Nej, det må du ikke. Uanset hvad, så er den originale grafiker/forfatter/kunstner/whatever beskyttet af ophavsretsloven.

Du må heller ikke lave noget, der ligner så meget at det kan forveksles med originalen - så er du inde i plagiat-territoriet.

Tilmeldt 7. Mar 13
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 13:43

Michal Johansen:

Citat ?? Hvem snakker om citater ??

Jeg snakker om at du enten kopierer tekster , artikler, varebeskrivelser osv.

Eller laver et grafisk design der ligger for tæt op af et eksisterende logo.

Jeg kan ikke lige se hvordan du fik det med et citat ind ?

I det jeg har skrevet tekster har jeg ment citater, altså tekst grafik og figuere og ikke varebeskrivelser m.m. 

Side 2 ud af 3 (24 indlæg)