Hej Kjeld.
Der findes flere muligheder for at gøre det du efterlyser, og på en mere diskret facon end at bruge deres email adresse og lave en henvendelse.
Det virker på mig som påtrængende og koster også jer manuel arbejdskraft hvergang uanset om salget reddes eller ej.
Den teknik og metode jeg refererer til har hjulpet VenusSwimvear med at reducere frafaldsprocenten med 13 procent og Dymo med 15 %.
I stedet for at rette henvendelse til kunden skal det ske dynamisk og automatisk på hjemmesiden efter opsatte regler, således, at kunder, som eksempelvis vælger at trykke på "tilbage"-knappen vil få promtet en besked om, at man sidder klar til at hjælpe dem dels via email eller
live support.
En af de måder det kunne fungere på var:
At når en potentiel kunde har stået på checkout side X i mere end X sekunder, skal billedet i højre side ændres til en invitation til at få hjælp via chat eller email - afhængig af personalets tilgængelighed.
At når en potentiel kunde har stået på checkout side X og trykker på tilbage-knappen, så skal der vises en java-script box, hvor man bekræfter handlingen og samtidig tilbyder hjælp via email eller
live chat.
osv osv osv.
1. Fordelen for dig som webshop-ejer er, at invitationen bliver vist dynamisk (invitationen kan vises på flere forskellige måder) og ikke virker påtrængende i samme grad, som hvis du ringede eller mailede kunden om årsagen.
2. Du skal kun bruge tid på de potentielle kunder som rent faktisk accepterer og ønsker at få hjælp til købet, hvorved du selvfølgelig også reducerer risikoen for at møde kunder som magle refererer til.
3. Og ved at bruge den rette teknologi kan du føre statistik over, hvilke grunde kunderne angiver som årsag til, at de ikke kunne gennemføre købet.
Men som Cars4ever også nævner så gælder det om at teste og måle teste og måle. Det vil sige, at den teknologi skal have nogle basis funktioner, som understøtter ovenævnte, men også give dig mulighed for at teste og måle forskellige varianter. Lidt ligesom
Google Adwords - men skal teste effektiviteten af sine kampagner.
Han nævner også muligheden for kunne sende en email med tilbud på varer, som kunden tidligere havde afbrudt købet på. Vi er i øjeblikket ved at teste et produkt, hvor du kan automatisere denne proces, så det automatisk ligger sig i bunden af din udgående email.
Et eksempel kunne være:
En kunde som idag har telefonabbonnement A skriver en henvendelse til kundeservicecentret. På baggrund af kundenummer eller emailadresse foretager systemet et opslag i CRM-systemet og kan på baggrund af forbrug eller kundens "value" se, at kunden er berettiget til et billigere
abonnement. Kundeservicemedarbejderen besvarer henvendelsen som normalt men i bunden indsætter systemet automatisk en besked lydende: Jeg kan se, at du på baggrund af dit nuværende forbrug ville kunne spare penge ved at overveje telefonabbonnement B.
Et andet eksempel kunne være:
En potentiel kunde har accepteret en invitation om hjælp via live support efter at være sprunget fra ved checkout processen. Systemet registrerer at kunden havde en bærbar i indkøbskurven, og at kunden derfor er kvalificeret med X %
rabat ved køb af denne bærbare sammen med en computertaske.
Systemet har en forudefineret kampagne klar med tekst og billede af computertasken. Når kunden har fået sin påkrævede hjælp kan salgsmedarbejderen med et enkelt klik sende en forespørgsel om kunden vil være interesseret at købe en computertaske med X % rabat eftersom hun har valgt købe den bærbare. Hvis hun siger ja, vil hun kunne gennemføre købet af den bærbare sammen med en computertaske til x % rabat.
Det sidste nævnte eksempel øgede den gennemsnitlige ordrestørrelse med 300
dollars for en
virksomhed. Altså ikke kun på salg af computertasker
