Kære Amino læser, Mit håb og mål med dette indlæg er: 1. at skabe en konstruktiv debat omkring dette emne 2. at informere andre om at problemet eksisterer og være vågne 3. at få input til løsninger som virker Vores udfordring er følgende: Søger du på foto.dk i google så dukker foto.com op i adwords, hvor de både bruger vores firmanavn og domæne i både header og tekst, samt kopierer teksten "mit foto.dk" som er vores kunders personlige område på foto.dk og har intet med foto.com at gøre. Så der er her tale om en bevist ulovlig handling. Da mange kunder bruger google søgefeltet som adresse linie så kanaliseres en stor del trafik direkte til vores konkurrenter, da kunden helt naturligt tror det er foto.dk de er på vej til. Vi får jævnligt henvendelser fra kunder som ikke kan finde vores kampagner og har forespørgsler til ordrer og andet. De er af den klare overbevisning om at det er foto.dk de handler med - men det er det desværre ikke og kunderne føler sig også snydt af denne markedsføringsmetode. Hvad har vi gjort: Vi har flere gange skrevet til Foto.com om at fjerne vores firmanavn og brand i deres markedsføring uden held. Vi har haft advokat på, og det hjalp også i en kort periode, men så satte de indholdet på igen kort tid efter, og det er os der står med regningen hver gang. Vi har haft adskillige dialoger med google, og de svarer ikke længere på vores henvendelser, selvom vi med en gyldig varemærkeregistrering skulle kunne få dem til at fjerne indholdet i følge deres eget udsagn. De er forøvrigt ikke meget for at svare på skrift og typisk ringer de tilbage til os med nogle ubrugelige svar, og et af dem er opfordring til at vi blot kan gøre det samme mod foto.com. Skal vi virkeligt til at køre en retsag eller skal vi selv til at bryde loven? Håber der er gode råd at finde hos Jer - alle tanker er velkomne;) En lille bonus info er at vi i samarbejde med TDC har driftet TDC Foto og står for driften af dette site via Foto.dk. Prøv at google "TDC Foto", så kommer konkurrenten Fujidirekte frem på nøjagtig samme måde som Foto.com - utroligt og tankevækkende at Google igen tillader at andre gør brug af TDC navnet. Med venlig hilsen Jesper Lillelund ![]() |
For mig at se, er det en klokkeklar overtrædelse af varemærkeloven, da et andet firma anvender dit firmanavn i sin egen annoncering.
Om Google kan drages til ansvar ved jeg ikke, men det må en advokat kunne svare på.
Dernæst er det vel bare at sende et krav for uretmæssig brug af dit varemærke/firmanavn til FOTO.com og evt. til Google, hvis de kan drages til ansvar.
Hvis der ikke betales, så er der nok ingen anden udvej, end at føre en sag imod dem.